Gå til innhold

Er det flere bøker i dannede hjem, enn andre?

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

11

• hidi

5

• morsan

4

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, Nord-Norge.

Her og. Nå ble jeg nysGjerrig, gitt!

Skrevet

Apropos: Leste du kronikken i Aftenposten forleden om bruken av "nazi" i diskusjoner?

Nei, men jeg regner med at det dreier seg om noe annet enn det jeg gjorde nå nettopp? Jeg brukte det i betydningen "språk-nazi" = en som er fanatisk og militant opptatt av språk. En "kjøkken-nazi" er f.eks en som er kontrllfreak på kjøkkenet, og anser det som sitt og ingen annens domene. "Nazi" er altså en humoristisk/fjollete måte å si at noen er ekstrem i et eller annet på.

Den bruken av ordet "nazi" i diskusjoner regner jeg med dreier seg om f.eks slik som firkløveret her inne bruker "jødehater" om motstanderne, bare ikke nødvendigvis spesifikkt til noen sak/tema? Altså, en generell fornærmelse eller uttrykk for at vedkommende er ekstrem på et eller annet vis?

"......................................."

Skrevet

Her og. Nå ble jeg nysGjerrig, gitt!

Hihi. Kanskje vi hører til samme slekta? :o)

Skrevet

Hihi. Kanskje vi hører til samme slekta? :o)

Stadig redd for at det dukker opp slekt eller andre kjente. Derfor stadig skiftende nick. Har slektsnavnet ditt noe med biologi å gjøre?

Skrevet

Nei, men jeg regner med at det dreier seg om noe annet enn det jeg gjorde nå nettopp? Jeg brukte det i betydningen "språk-nazi" = en som er fanatisk og militant opptatt av språk. En "kjøkken-nazi" er f.eks en som er kontrllfreak på kjøkkenet, og anser det som sitt og ingen annens domene. "Nazi" er altså en humoristisk/fjollete måte å si at noen er ekstrem i et eller annet på.

Den bruken av ordet "nazi" i diskusjoner regner jeg med dreier seg om f.eks slik som firkløveret her inne bruker "jødehater" om motstanderne, bare ikke nødvendigvis spesifikkt til noen sak/tema? Altså, en generell fornærmelse eller uttrykk for at vedkommende er ekstrem på et eller annet vis?

"......................................."

Tror Giæver (mener det var han) har vært smugleser på DOL. Det gikk på hvor uendelig høy terskelen var for å bruke uttrykket tidligere, mens det nå henger veldig løst. Som at feks Dagbladet hadde leflet med tittelen "Mein Kampf" om Selbekks bok.

Skrevet

Stadig redd for at det dukker opp slekt eller andre kjente. Derfor stadig skiftende nick. Har slektsnavnet ditt noe med biologi å gjøre?

Ehhh....nei, det kan jeg vel ikke få vridd det til, uansett hvor mye jeg prøver. :o)

Kanskje de kommer fra samme område, hvor det utrykket har bredt om seg?

Skrevet

Ehhh....nei, det kan jeg vel ikke få vridd det til, uansett hvor mye jeg prøver. :o)

Kanskje de kommer fra samme område, hvor det utrykket har bredt om seg?

Godt å høre. Sikkert bare et uttrykk som er kjent enten innen et geografisk eller faglig område. Og det at vi kjenner uttrykket er dessverre ingen garanti for vår dannelse forøvrig. Skal stikke inn i stua og telle bøker før jeg legger meg ;)

Skrevet

Som du skjønte var ikke innlegget til deg!

Hvordan i all verden skulle hun skjønne det?

Skrevet

Ei norsklærerinne uttalte en gang at man kan ta antall hyllemeter med bøker i hjemmet - så hadde man en indikasjon på hvordan barnas karakterer kom til å være/ er.

Den er så syyyyyltynn! Det er tross alt flere faktorer enn bøker som spiller inn.

Gjest u(t)dannet
Skrevet

Hm. Jeg har metervis med bøker, det har mine foreldre og søsken også. Jeg har vokst opp i et akademikerhjem, og er selv akademiker. Høyt utdannet.

Men DANNET? Det vet jeg virkelig ikke.

Skrevet

HVA slags BØKER har dere?

I ungdomstida og beg av 20-årene kjøpte jeg mest litt eldre norsk litteratur, bl.a. en praktserie som jeg tror heter "Søyler i norsk litteratur". SÅ hadde jeg mange år jeg ikke leste. De siste månedene har jeg begynt å lese igjen, og nå kjøper jeg ny norsk litteratur.

Har et 15 binds leksikon, noen historiske bøker (7-8 bind), naturbøker for barn (7-8 bind), noen kokebøker, mange sangbøker, litt diktbøker osv

Skrevet

Jeg har virkelig alt mulig - og mye av det. :o)

Krim og chic-lit av typen Marian Keyes.

Nyere skjønnlitteratur og gamle klassikere.

Fagbøker og lyrikk.

Oppslagsverk og kokebøker.

Samt en del komplette, samlede verker av bl.a Bjørnson, Undset og Lie.

Skrevet

Krim, romaner, både nye og eldre, leksikon, fagbøker, oppslagsbøker, barnebøker.

Skrevet

Det meste, "til og med" innslag av chick lit og kjærlighetsromaner. Klassikere, eventyrsamlinger og samtidsromaner, alle kontinenter er representert, leksika, ordbøker og historiebøker, religiøse skrifter fra de fleste av verdens religioner, oppskriftsbøker, faglitteratur innen helse og innen design/programmering, veiledningsbøker for foreldre, tristesser og gruk, pocketbøker side om side med staselige skinntrukne bøker.

Skrevet

Det meste, "til og med" innslag av chick lit og kjærlighetsromaner. Klassikere, eventyrsamlinger og samtidsromaner, alle kontinenter er representert, leksika, ordbøker og historiebøker, religiøse skrifter fra de fleste av verdens religioner, oppskriftsbøker, faglitteratur innen helse og innen design/programmering, veiledningsbøker for foreldre, tristesser og gruk, pocketbøker side om side med staselige skinntrukne bøker.

"pocketbøker side om side med staselige skinntrukne bøker"

Det er en levende og god bokhylle, synes jeg. Sånn heeelt objektivt... :o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har en liten historie som jeg hørte fra faren min.

Min farfar var en lesehest og hadde hjemmet fullt av bøker.

Hans svoger skulle heller ikke være dårligere, så han kjøpte tomme bokpermer og satte i bokhylla. He he, det er toppen av jåleri altså.

Ellers har jeg ikke sansen for uttrykket dannede hjem. Hva er det liksom?

Vi har mange bøker og det er fordi jeg leser mye. Mannen min har høyere utdannelse en meg, men i løpet av de 17 årene vi har vært sammen, har han vel kommet seg igjennom en 2-3 bøker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...