Gå til innhold

Er det flere bøker i dannede hjem, enn andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Lippeli
Skrevet

Jeg tror det er flere intellektuelle bøker i dannede hjem, men flere kjerringbøker (kiosklitteratur) i middelklassehjem.

Her har vi lett blanding, kiosklitteratur og krim til meg, politikk-krig-biografier til mannen. Vi er ikke et såkalt høyutdannet/dannet hjem.

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

11

• hidi

5

• morsan

4

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det meste, "til og med" innslag av chick lit og kjærlighetsromaner. Klassikere, eventyrsamlinger og samtidsromaner, alle kontinenter er representert, leksika, ordbøker og historiebøker, religiøse skrifter fra de fleste av verdens religioner, oppskriftsbøker, faglitteratur innen helse og innen design/programmering, veiledningsbøker for foreldre, tristesser og gruk, pocketbøker side om side med staselige skinntrukne bøker.

Jeg skriver under her jeg:)

Skrevet

*kremt* jeg har meget mange bøker... MEN om jeg er dannet? tja... i ny og ne, kommer litt an på situasjonen:)

Skrevet

HVA slags BØKER har dere?

Alt mulig forskjellig, men mest skjønnlitteratur.

Jeg er nesten altetende når det gjelder bøker og leser stort sett 1-3 bøker i måneden. Det kommer litt an på hvor tykke de er og hvor lettleste og/eller fengende de er.

Dessuten er huset fullt av all mulig slags barnelitteratur i tillegg. De "stakkars" barna mine blir lest for hver eneste dag, og har nesten ikke noe annet valg enn å bli glade i bøker de også...

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg tror ikke de er mer dannet. Men jeg tror at lesehester, besitter mye kunnskaper, som gjør at e presterer bra på mange sosiale arenaer.

Skrevet

Arvebøker av mange slag, pocketbøker i fleng (som agatha cristie og annen krim, science fiction og sommerlektyre), gavebøker, kokebøker, barnebøker fra min barndom, og nye barnebøker, og Tolkien naturligvis, Noe faglitteratur fyller også opp hyllene, og naturvitenskapelig litteratur.

Skrevet

Ingen fagbøker, noen morsomme bøker jeg arvet og resten er alt mulig rart. Og de fleste har jeg lest mer enn en gang.

Skrevet

For det meste skjønnlitteratur. Noe fagbøker og en del skolebøker og oppslagsverk blant annet Deweys desimalklassifikajon.

Skrevet

Definér masse bøker.. Jeg har et bokskap som er helt fullt av bøker. Så har jeg en svær stabel med bøker som skal til loppis eller noe, den står stablet på gulvet og venter på at noen skal forbarme seg over den.. Bøkene som skal gis vekk er den typen bøker som man får i gave men aldri ville kjøpt selv, sånne selvhjelpsbøker, dårlige romaner som man fikk til en krone av bokklubben som innmeldingstilbud etc..

De bøkene jeg har tenkt å beholde er mye forskjellig; Faglitteratur, oppslagsverk, endel sånne bøker som man kjøper når man får/har barn (navnebøker, Alt om Barnet, førstehjelp til barn osv). Vi har en bokserie med 1000 og en natt, av alle ting - jeg leser den jo aldri men syns den er artig å ha. Og så er det massevis av skjønnlitteratur. Jeg er ikke så flink til å dele inn i kategorier, men det er endel krim, så er det endel vanlige romaner, noen gamle klassikere, og litt chick-lit og lad-lit.. Mange av bøkene stammer fra bokklubber.

Jeg kommer jo fra et møblert hjem, men mine foreldre er lavt utdannet. De har nærmest et bibliotek i huset sitt, faren min elsker bøker. Han har for det meste faglitteratur men også endel klassisk skjønnlitteratur.

Skrevet

Mine foreldre har flere bøker enn noen andre jeg kjenner. Det er store mengder faglitteratur, endel skjønnlitteratur og mange biagrofier/halvbiografiske bøker. Oppslagsverk fins det mange av, og de var også flinke til å skaffe lettfattelige bøker til oss barna om lærerike temaer som f.eks store historiske skikkelser, naturvitenskapens pionerer osv..

De er ikke høyt utdannet og har lav inntekt. Men det må kanskje føyes til at min far kommer fra et såkalt "dannet" hjem men han har valgt en helt annen livsstil selv. Han er langt over snittet når det gjelder kreativitet og opplysthet. Han setter stor pris på kunnskap, men er slett ikke noen materialist. Man kan "lese" dette ut fra bøkene han har.

Skrevet

Aner ikke. Tror ikke det.

Hva med folk som går på biblioteket istedenfor å kjøpe bøker? Er ikke de dannede?

Skrevet

Søstra mi er mer dannet enn meg - der er det ikke bøker - hos oss er det nesten fler bøker enn møbler...

tzatziki1365380058
Skrevet

Ei norsklærerinne uttalte en gang at man kan ta antall hyllemeter med bøker i hjemmet - så hadde man en indikasjon på hvordan barnas karakterer kom til å være/ er.

Den er så syyyyyltynn! Det er tross alt flere faktorer enn bøker som spiller inn.

Enig i at det er mer som spiller inn. Men i følge min søster, som er lærer, henger leseferdigheter fullstendig sammen med at barn blir lest for og leser selv. Og leseferdigheter er vel roten til all annen (teoretisk) kunnskap også, egentlig.

Jeg vil tippe at dersom foreldrene leser selv, er sannsynligheten også større for at de leser for barna sine. Og foreldre som leser mye har stort sett flere bøker enn de som leser lite.

Men - det finnes helt sikker masse unntak, som oss, for eksempel - har masse bøker, og har lest bare halvparten, sikkert. Og da hjelper det jo ikke stort¨....

amerikafareren
Skrevet

Jeg orker ikke lese slike "gutta på gulvet" tråder i kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...