Gå til innhold

Muslimsk helligdag på linje med 1. juledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det er kanskje det. Det blir litt komisk også.

Men jeg blir forbanna over den vigridhentydninga. Jeg har jo fått drapstrusler fra nazister her i byen og da tåler jeg ikke en hentydning om at jeg er fan av dem. Vanskelig å diskutere fornuftig med folk som har bibelen som viktigste visdomskilde.

Ja, for jeg er sikkert mer voldelig enn de som truer deg på å¨pen gate!

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• hidi

37

• Prozak

36

• Goliath

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Men jeg blir forbanna over den vigridhentydninga."

Det er bare så helvetes frekkt (for å ikke snakke om kunnskapsløst).

"Vanskelig å diskutere fornuftig med folk som har bibelen som viktigste visdomskilde."

Heh-heh...det er ihvertfall sikkert og visst.

Voksne folk som går hen og blir "frelst" er jo, som kjent, ofte blant de mest krakile og ekstreme religiøse. Det blir nesten som folk som slutter å røyke - jeg sloss selv mot impulser av anti-mentalitet :-)

"......................................"

Ja, ikke sant du føler deg truet av meg!

Skrevet

du kan vel ikke beskylde noen for "ikke og ha peiling" bare fordi de kritiserer dine meninger?

selvfølgelig trenger du ikke og være enig, men derfra og til meningsytringer som dette blir usaklige.. virker mest som at du har sluppet opp for argumenter...

"virker mest som at du har sluppet opp for argumenter"

Det har aldri vært argumenter fra den kanten. Bare påstander og selvmotsigelser, helt uten rot i noe som likner på kilder. Og så "samme hva du sier, så, og samme hvordan det _er_....JEG mener det er sånn, så det så!" :-)

"........................................"

Skrevet

Svigers har leilighet i Spania. 17.mai ble hovedgata i byen stengt slik at nordmennene skulle få gå i tog på nasjonaldagen. Dette ble visst "bestemt" av Carl I.Hagens tilhengere der nede. Pinlig (og dobbeltmoralsk) spør du meg....

Skrevet

Jeg er såpass "enkel" i tankegangen jeg da at jeg mener alle uansett hvor de kommer fra får følge de fridager vi har her i Norge.

Fri andre dager får bli som avspasering, fri uten betaling osv. Sånn ordning har jo de fleste arbeidende norsker allerede, og det funker vel greit nok.

Tror det blir helt kaos om alle innflyttere får sine kirker, sine fridager, sine måter å gjøre ditt og datt på.

Er det ikke slik det fungerer også da?

Skrevet

Svigers har leilighet i Spania. 17.mai ble hovedgata i byen stengt slik at nordmennene skulle få gå i tog på nasjonaldagen. Dette ble visst "bestemt" av Carl I.Hagens tilhengere der nede. Pinlig (og dobbeltmoralsk) spør du meg....

Omtrent like pinlig som at det finnes datoer da det i Norge ikke er mulig å få tak i taxi, siden muslimene har en religiøs feiring?

Skrevet

Er det ikke slik det fungerer også da?

Det er det. Og det er nettopp det muslimene ønsker å endre på.

Skrevet

Islam er en religion, keinstein. Hvorvidt man gjør det til en ideologi, er opp til enhver. Det gjelder nesten all religion.

"......................................."

Islam er spesiel, nettopp fordi den i tillegg til å være en religion OGSÅ involverer politikk i stor grad de fleste steder der den utøves.

Kristendommen VAR også slik, men det er lenge siden nå.

Og det er den polifiserte delen av Islam som ofte skaper problemer.

Det var en meget interessant dokumentar om akkurat dette på TV i går (NRK tror jeg), og der flere professorer i religion nettopp satte fokus på denne problemstillingen ved Islam verden over......

Da er ikke religionen bare en religion lenger, men noe vesentlig mer - som også får stor innvirkning på religionen som sådan, og etterlevelsen av den.

Skrevet

Hvilket land er særlig godt for å representere islam?

Svaret til prozak på dette er også jeg meget nyskjerrig på å lese....:-)

Skrevet

Uvitende tullprat, keinstein. Hvis kristendommen hadde hatt islams posisjon, så hadde den også inkludert politik, ideologier og styresett. Derfor er det meningsløst å skille på disse to i utgangspunktet.

Når det gjelder Saudi-Arabia, så styres det landet av en gal, korrupt prinsefamile (eller noe slikt), og er neppe noe godt eksempel i det hele tatt.

Dette er ikke tullprat prozak, og det tror jeg du også vet.

Ja - det er helt riktig at kristendommen også VAR slik i sin tid.

Men pr i dag, så er det bare Islam som fremdeles fungerer som en blanding av religion, styresett og ideologi i en og samme store røre.

Og dette er ikke mer tull enn at det er en allminnelig oppfatning også blandt religionsprofessorer og andre religionseksperter.

Det er nettopp dette som gjør Islam annerledes enn andre religioner pr i dag, og det er i de fleste muslimske land, umulig å skille religionen fra politikken - fordi de er ett og det samme.

Skrevet

Du måtte bli usaklig og personfiksert, ja? Over og ut :-)

".........................................."

Og DET svarer DU til hidi i denne tården prozak - på bakgrunn av det lille kapittelet der hun gjorde som du har gjort mot henne et stort antall ganger så langt i tråden?

Nå får du skjerpe deg. Eller lider du av spaltet personlighet, og ser ikke selv hva ditt "andre jeg" spyr ut av personlig drittkasting mot andre her?

Det er i seg nok til å være over streken. Men at du så reagerer på at andre tar igjen på samme måte, blir som unger i barnehagen prozak.

Forsøk heller å opptre litt mer voksent, og i det minste var mann nok til å stå for det du selv skriver og måten du oppfører deg på.

Skrevet

Hvis du leser om islamsk råd og om moskeene nåi dag, så har fremdeles ikke medlemmene i moskeene stemmerett. I styret sitter kasteoverhodene og de rikeste familieoverhodene. De er ikke folkevalgt. De har arvet posisjonene. Demokrati er vantro og "djevelens verk".

Og vi gir dem pengestøtte for at de skal kunne fortsette sitt arbeid.....

Skrevet

Igjen kommer ordet "muslimene".

"Muslimene" styrtet to fly inn i WTC også.

Hvem tror du det var som ville opprette en egen domstol for bare muslimer - om det ikke var muslimene?

Og hvem er det som da "generaliserer", om ikke nettopp disse?

Skrevet

Omtrent like pinlig som at det finnes datoer da det i Norge ikke er mulig å få tak i taxi, siden muslimene har en religiøs feiring?

Vel, var det så umulig da? I alle fall ikke her i byen. Det ble riktignok slått opp stort i avisene på forhånd at det ville bli _håpløst_ å få tak i taxi pga id. Men så skjedde det ikke likevel. For det viser seg at godt under halvparten av taxisjåførene her i byen er muslimer (tror det stod 30%), og at bare halparten av dem igjen er praktiserende muslimer. Så taxi-problemene uteble.

Og da kan man jo lure på om det er andre enn muslimer som heller ikke vil ha hunder i bilen. For det var også et oppslag for en liten stund siden at det var håpløst å få tak i taxi om man hadde hund. Noe som høres litt merkelig ut, når nå kommer fram at 70% av taxi-sjåførene _ikke_ er muslimer...

Snakker om distriktet jeg bor i altså, ikke landet som helhet.

Skrevet

Da er det jammen godt vi har muslimer her i Norge, for vi er jammen avhengige av dem (til f.eks. taxikjøring)!

Skrevet

Det er det. Og det er nettopp det muslimene ønsker å endre på.

Akkurat... og det er litt for langt å gå, selv for meg;-)

Skrevet

Vel, var det så umulig da? I alle fall ikke her i byen. Det ble riktignok slått opp stort i avisene på forhånd at det ville bli _håpløst_ å få tak i taxi pga id. Men så skjedde det ikke likevel. For det viser seg at godt under halvparten av taxisjåførene her i byen er muslimer (tror det stod 30%), og at bare halparten av dem igjen er praktiserende muslimer. Så taxi-problemene uteble.

Og da kan man jo lure på om det er andre enn muslimer som heller ikke vil ha hunder i bilen. For det var også et oppslag for en liten stund siden at det var håpløst å få tak i taxi om man hadde hund. Noe som høres litt merkelig ut, når nå kommer fram at 70% av taxi-sjåførene _ikke_ er muslimer...

Snakker om distriktet jeg bor i altså, ikke landet som helhet.

Det har vært noe vanskligere ved noen tider ja, men jeg tror ikke det har skapt noen særlige problemer.

Jeg lurte bare på om det var pinligere enn at man feiret 17.mai i utlandet?

Skrevet

Da er det jammen godt vi har muslimer her i Norge, for vi er jammen avhengige av dem (til f.eks. taxikjøring)!

Det er helt riktig at vi er avhengig av importert arbeidskraft, og vi skal sette pris på de som kommer hit og gjør en skikkelig jobb innenfor de regler som gjelder for det....vilket vel kanskje ikke helt gjelder for taxi-næringen:-)

Men det jeg spurte om var om det var "pinligere" at nordmenn feiret 17.mai i utlandet på den måten vi er vandt med, enn at utlendinger feirer sine høytider på den måten de er vandt med her i Norge?

Skrevet

Ja, for jeg er sikkert mer voldelig enn de som truer deg på å¨pen gate!

Drapstruslene kom også anonymt, og ikke på åpen gate.

Skrevet

Det er helt riktig at vi er avhengig av importert arbeidskraft, og vi skal sette pris på de som kommer hit og gjør en skikkelig jobb innenfor de regler som gjelder for det....vilket vel kanskje ikke helt gjelder for taxi-næringen:-)

Men det jeg spurte om var om det var "pinligere" at nordmenn feiret 17.mai i utlandet på den måten vi er vandt med, enn at utlendinger feirer sine høytider på den måten de er vandt med her i Norge?

Så lenge deres høytider ikke påvirker oss negativt, synes jeg ikke det er noe problem. Jeg ser heller ikke problemer med at de har sine egne moskeer, så lenge de selv finansierer dem.

Samtidig synes jeg vi kan være såpass fleksible at vi strekker oss langt slik at de får muligheten til fri uten lønn på sine helligdager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...