Gå til innhold

Utroskapstesten blant blåøyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gubben min visste ikke åssen farger han selv hadde på øynene engang....(!!) (Går det an..?????)

Ja det gjør det - hvis du er "skikkeig mann"...he-he

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

11

• Goliath

8

• snø

6

• Piraye

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg trodde også det, og derfor skrev i parentes (er det riktig?)....:-)

Jeg så at du gjorde det, men synes det er rart at forskerne ikke hadde fått det med seg. Eller de hadde vel sikkert det, men det hadde vel ikke blitt en like interessant sak for avisene om de hadde referert det ;o) Men litt dumt om en haug med mannfolk nå går rundt og lurer på om kona har vært utro fordi ungene har blå øyne....

Skrevet

Så testen er faktisk feil?

Skummelt av VG å begå en sånn feil. I kveld blir det mye husbråk rundt forbi. .)

Det er det! Les ha morsan skriver :-) Det er overhode ikke uvanlig at to blåøyde foreldre får barn med brune øyne. Så i kveld blir det en del husbråk som det overhode ikke er grunnlag for. Hvis da ikke folk flest husker like godt fra bioligien som meg da ;-)

Skrevet

Jeg så at du gjorde det, men synes det er rart at forskerne ikke hadde fått det med seg. Eller de hadde vel sikkert det, men det hadde vel ikke blitt en like interessant sak for avisene om de hadde referert det ;o) Men litt dumt om en haug med mannfolk nå går rundt og lurer på om kona har vært utro fordi ungene har blå øyne....

Fordi ungene ikke har blå øyne mener du vel? :-)

Men jeg er helt enig med deg i at det mangler en vesentlig og viktig presisering av hva de mener med blåøyd her....

For det kan godt være at det blir en del unødvendig bråk i etterkant av dette ja....:-)

Skrevet

Fordi ungene ikke har blå øyne mener du vel? :-)

Men jeg er helt enig med deg i at det mangler en vesentlig og viktig presisering av hva de mener med blåøyd her....

For det kan godt være at det blir en del unødvendig bråk i etterkant av dette ja....:-)

Hehe, ja det var selvfølgelig det jeg mente :-)

Og saken var, hva skal man si...? Veldig VG....

Skrevet

Ja det gjør det - hvis du er "skikkeig mann"...he-he

Akkurat, det jeg var redd for. Skulle gjerne hatt en mer dempet utgave!

Skrevet

Nei, det var sånn, at foreldrene hadde "2 gener for øyenfarge", om begge foreldrene var både disponert for brunt og blått, så var det 1/4 sjanse for at barna fikk blå øyne, mens 3/4 for brune, uavhengig av foreldrenes øyenfarge.

Det er korrekt.

Foreldre som er disponert for både blå og brune øyne, har genotyp Bb, men ser (normalt) brunøyd ut. Forbehold tas for at "brunfargen" fremstår som knapt synlige spetter, jf mitt innlegg lenger opp.

Hvis begge foreldrene har genotyp Bb, vil de statistisk sett kunne få barn med følgende genotyp (men for at statsistikken skal slå til forutsettes det et langt større antall barn enn det som er mulig for mennesker! *S*):

25% vil ha BB (altså kun være bærere av gen for brune øyne)

50% vil ha Bb (altså bærere av begge genere, mens brunøydhet dominerer)

25% vilha bb (altså kun ha gener for blå øyne).

Skrevet

Jeg stoler mer på at forskerne har fått det med seg enn at VG har gjort det! ;-)

Men ettersom det i de fleste tilfeller er slik at to blåøyde ikke kan få brunøyde barn, så skjønner jeg jo at dette over tid kan ha betydning for menns preferanser! ;-)

I gamle, gamle dager visste man jo ikke hva gener var engang, så da var det vel ikke så unaturlig at man observerte at blå + blå = blå og ikke brun (som regel).

Skrevet

Det er verre med meg som sjøl er blå-grønn, fått barn med en som helt sikkert har bare brune gener og fått en med blå øyne og en med grønne. Det er jo helt feil.

Skrevet

Det er korrekt.

Foreldre som er disponert for både blå og brune øyne, har genotyp Bb, men ser (normalt) brunøyd ut. Forbehold tas for at "brunfargen" fremstår som knapt synlige spetter, jf mitt innlegg lenger opp.

Hvis begge foreldrene har genotyp Bb, vil de statistisk sett kunne få barn med følgende genotyp (men for at statsistikken skal slå til forutsettes det et langt større antall barn enn det som er mulig for mennesker! *S*):

25% vil ha BB (altså kun være bærere av gen for brune øyne)

50% vil ha Bb (altså bærere av begge genere, mens brunøydhet dominerer)

25% vilha bb (altså kun ha gener for blå øyne).

Akkurat. Da husket jeg rett da. :) Eller mer eller mindre hvertfall.

Skrevet

Hmmm, har de forskerne ikke fått med seg at to foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne? Dårlig utroskapstest det der gitt! :o)

To foreldre med blå øyne kan IKKE få barn med brune øyne. Derimot kan foreldre med brune øyne få barn med blå øyne.

For å ha blå øyne må man ha dobbelt sett med "blå-gener". Det er dermed umulig at barnet får "brun-gener".

Skrevet

Det sier de "alle sammen"...:-)

Men jeg synes også det var litt merkelig at to blåøyde kun kan få blåøyde barn. Mulig det har noe med definisjonen "blåøyd" å gjøre??

For å være blåøyd må en ha fått blå-gener fra både far og mor. En har da kun blå-gener. Foreldre med blå øyne har bare blå-gener. Hvordan skal de da kunne få brunøyde barn?

Skrevet

To foreldre med blå øyne kan IKKE få barn med brune øyne. Derimot kan foreldre med brune øyne få barn med blå øyne.

For å ha blå øyne må man ha dobbelt sett med "blå-gener". Det er dermed umulig at barnet får "brun-gener".

Barnet får ikke brungener nei, men de kan få et eller annet som får de blå genene til å se ut som brune øyne. Det er ikke så veldig vanlig, men det går an.

Skrevet

Barnet får ikke brungener nei, men de kan få et eller annet som får de blå genene til å se ut som brune øyne. Det er ikke så veldig vanlig, men det går an.

Nei motsatt: de har fått brunøydgener uten at det syns!

Skrevet

For å være blåøyd må en ha fått blå-gener fra både far og mor. En har da kun blå-gener. Foreldre med blå øyne har bare blå-gener. Hvordan skal de da kunne få brunøyde barn?

Jeg har klart det jeg da. Faren har garantert ikke blå gener og enda har ingen av ungene brune. Den ene har grønne med litt brune spetter da men han eldste har skikkelig gråblå som faren min.

Skrevet

Det er bare riktig hvis du snakker om to foreldre som ikke bare er fenotyp blåøyde, men som også er genotyp blåøyde.

I mitt innlegg lenger ned ser du at det er mulig å bare være "tilsynelatende blåøyd". Man har altså gener som en brunøyd, men kun en ekspertvurdering av iris kan fastslå at de faktisk ER brundøyde, selv om folk flest vil si at de er blåøyde.

Skrevet

Nei motsatt: de har fått brunøydgener uten at det syns!

Nei! Hele poenget er jo at en blåøyd far med en blåøyd mor vil tro at den brunøyde ungen er et resultat av utroskap. Men så er den egentlig blå i genene de også, bare at de _ser_ brune ut.

Skrevet

Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger.

Jeg har blå-grønne øyne og er veldig lys.Min første mann var også blond,og hadde knallblå øyne.

Gutten vi fikk har mørkebrune øyne og mørkt hår..

Min nåværende mann er mørk og har brune øyne.Selvsagt regnet jeg da med å gå et barn med brune øyne.Neida ; hun fikk knallblå øyne ;o)

Hilsen

Skrevet

Tror ikke så mye på dette med arv i forhold til øyenfarger.

Jeg har blå-grønne øyne og er veldig lys.Min første mann var også blond,og hadde knallblå øyne.

Gutten vi fikk har mørkebrune øyne og mørkt hår..

Min nåværende mann er mørk og har brune øyne.Selvsagt regnet jeg da med å gå et barn med brune øyne.Neida ; hun fikk knallblå øyne ;o)

Hilsen

*Hehe* Både eksen og jeg er mørke, begge ungene var helt lyse da de var små. Snuppa (6 år) er fremdeles helt lys, poden (8 år) har blitt litt mørkere nå. Men pappan var sånn da han var liten også da.

Skrevet

*Hehe* Både eksen og jeg er mørke, begge ungene var helt lyse da de var små. Snuppa (6 år) er fremdeles helt lys, poden (8 år) har blitt litt mørkere nå. Men pappan var sånn da han var liten også da.

Det ligger nok i genene fra min far dette.Han er mørk med brune øyne.

Moren min er lys med blå øyne,og hun var skråsikker på at barna de fikk kom til å ha brune øyne.

Ingen av oss tre fikk det ;o)

Så sies det at brunt er dominerende.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...