Gå til innhold

Gave fra psykiateren

Gjest er dette etter reglene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i behandling hos en psykiater, og for noen uker siden fikk jeg en roman hos henne som hun hadde kjøpt til meg og ville jeg skulle lese.

Så på prislappen at den kostet 400 kroner.Er selvfølgelig takknemlig, men blir litt i stuss også...

Gjest gammel traver på forumet.
Skrevet

kommer litt an på om det har sammenheng med terapien. Hvis det har det, så hadde jeg nok fremdeles tenkt at det var litt sært men ikke at hun gikk over noen grenser.

Selv om det sto 400 kroner på prislappen så vet du ikke om hun har betalt så mye for den , eller om den har vært på salg. Og heller ikke om hun får trukket fra slike utgifter hvis det har sammenheng med din terapi.

Skrevet

kommer litt an på om det har sammenheng med terapien. Hvis det har det, så hadde jeg nok fremdeles tenkt at det var litt sært men ikke at hun gikk over noen grenser.

Selv om det sto 400 kroner på prislappen så vet du ikke om hun har betalt så mye for den , eller om den har vært på salg. Og heller ikke om hun får trukket fra slike utgifter hvis det har sammenheng med din terapi.

Selvfølgelig kan det hende den var på salg. Var en roman om ei som har spiseforstyrrelser, slik som meg. Så det var nok en terapeutisk mening bak det ja.

Gjest gammel traver på forumet.
Skrevet

Selvfølgelig kan det hende den var på salg. Var en roman om ei som har spiseforstyrrelser, slik som meg. Så det var nok en terapeutisk mening bak det ja.

Men jeg synes du burde spørre om dette med gaver er på kant med reglene. Greit å avklare sånne ting med en gang. Om det er på grensen så er det greit å gjøre psykiateren bevisst på det. Det handler også om at du skal føle deg helt trygg i terapisituasjonen. Og da bør slike ting være helt avklart. Selv om intensjonen er god.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men jeg synes du burde spørre om dette med gaver er på kant med reglene. Greit å avklare sånne ting med en gang. Om det er på grensen så er det greit å gjøre psykiateren bevisst på det. Det handler også om at du skal føle deg helt trygg i terapisituasjonen. Og da bør slike ting være helt avklart. Selv om intensjonen er god.

Det er helt sikkert ingen formelle regler som hindrer en behandler i å gi hensiktsmessige gaver/terapihjelpemidler til en pasient.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...