Gå til innhold

Nå blir jeg frustrert altså...


Anbefalte innlegg

4barns mor-77
Skrevet

Dette kan bli litt langt, men skal prøve å begrense meg litt...;)

Min kjære jobber innen transport, turnusen frem til septebmer har sett slik ut; 23.30-09.00 annenhver uke og 12.30-00.00 annenhver uke. Han (og selvfølgelig de andre) har da endt opp på ca 200 t måneden. Noen ganger litt mindre, noen ganger mer. I følge tariffen skal alt over 163 t betales som overtid, men det har aldri skjedd.

I juli begynte han å bli skikkelig overarbeidet og slet veldig med å få sove, derfor sendte han arbeidsgiver en e-mail hvor han spurte høflig om å få gå ned til vanlig 100% stilling. (163t) hvorpå han fikk svar om at, joda... Det skulle de ordne. De hadde fått påpakk fra arbeidstilsynet om at noe måtte gjøres, så innen utgangen av august skulle de ha en ny og bedre turnus klar.

Dette var greit nok, og min kjære fortsatte i samme tralten, i påvente av ny turnus.

Søvnproblemene vedvarte, og tilslutt gikk han til legen og ble sykmeldt. Det er jo ingen fordel å kjøre lastebil når man ikke har sovet! I løpet av sykmeldings perioden kom den nye turnusen, og alt så fint ut... (167t. kunne godtas)

Men... Allerede første dagen på jobb ble han fortalt av de andre at de ikke hadde rukket alt når de begynte på det klokkeslettet som var avtalt. Derfor måtte de begynne en time før. Og enda så rakk de ikke å bli ferdige, og måtte gjerne jobbe til rundt 10 istedetfor 9. Altså 2 timer overtid pr natt.

Og nå kommer de og sier at de må begynne å levere ut varer igjen natt til lørdag. De som allerede har prøvd dette har vært ferdig rundt halv tre, istedetfor tolv.

Antall jobbede timer er nå oppe i litt i underkant av 200t mnd igjen!!!

Hvor lang tid kommer det til å ta før min kjære (eller noen av de andre sjåførene for den saks skyld) blir trafikkfarlig igjen?

Kan arbeidsgiver gjøre dette?

Gjest stå opp og sammen!
Skrevet

La din mann og arbeidskameratene organisere seg og se om dere ikke får hjelp fra organisasjonen. Skulle tro at det ville sette fart i tingene og få stabilisert arbeidsmengden.

Hvis ikke må jo mannfolka sette hardt mot hardt og la varene bli igjen i bilen når arbeidsdagen er slutt. Så får arbeidsgiver ta tak i problemene og ansette fler folk når klagene kommer inn fra kundene.

Skrevet

Jeg ville tatt en annonym telefon til arbeidstilsynet og hørt med dem.

Langtransportsjåfører har ihvertfall visse regler å forholde seg til, men kjenner ikke regler for vanlige sjåfører.

Uansett, hvis dette påvirker helsen til de ansatte, og de må sykemeldes, så burde vel arbeidsgiver gjøre noe med problemet...

4barns mor-77
Skrevet

Jeg ville tatt en annonym telefon til arbeidstilsynet og hørt med dem.

Langtransportsjåfører har ihvertfall visse regler å forholde seg til, men kjenner ikke regler for vanlige sjåfører.

Uansett, hvis dette påvirker helsen til de ansatte, og de må sykemeldes, så burde vel arbeidsgiver gjøre noe med problemet...

Han har snakket med arbeidstilsynet, men måtte skrive et brev med alle opplysninger før de kunne gjøre noe. Dette var før han tok kontakt med arbeidsgiveren selv.

Lojal som man er mot arbeidsgiver, så vil han jo helst ikke skrive det brevet da han er redd det skal skape for store problemer for bedriften.

Skrevet

Han har snakket med arbeidstilsynet, men måtte skrive et brev med alle opplysninger før de kunne gjøre noe. Dette var før han tok kontakt med arbeidsgiveren selv.

Lojal som man er mot arbeidsgiver, så vil han jo helst ikke skrive det brevet da han er redd det skal skape for store problemer for bedriften.

Kan ikke du da ringe inn og spørre om svar på de spørsmålene han lurer på?

Jeg skjønner godt din manns problemstilling! Bruk hans spørsmål når du snakker med arbeidstilsynet, og du trenger ikke å oppgi navn!

4barns mor-77
Skrevet

Kan ikke du da ringe inn og spørre om svar på de spørsmålene han lurer på?

Jeg skjønner godt din manns problemstilling! Bruk hans spørsmål når du snakker med arbeidstilsynet, og du trenger ikke å oppgi navn!

Han fikk igrunn svar på det han lurte på sist han var i kontakt med de. Det er ikke lov å jobbe så mye, og alt over 163 skal utbetales som ovrtid.

Men det hjelper lite å vite det, når han ikke får seg til å gjøre noe med det.

Går egentlig bare rundt å venter på at det skal skje noe her jeg... sukk..

Skrevet

Her må fagforeningen komme på banen, hvis de ikke får betalt det de har krav på kan de ta saken til arbeidsretten. Men mest sannsynlig vil de finne en minnelig løsning lenge før saken går så langt.

4barns mor-77
Skrevet

Her må fagforeningen komme på banen, hvis de ikke får betalt det de har krav på kan de ta saken til arbeidsretten. Men mest sannsynlig vil de finne en minnelig løsning lenge før saken går så langt.

De skal ha møte med fagforeningen i morgen faktisk, men det har de hatt før... Tviler på de kommer noe lenger denne gangen?

De har også en tillitsmann som er mer opptatt av å "slikke ledelsen oppetter ryggen" enn å hjelpe de ansatte.

Vet ikke hva vi skal gjøre jeg. Han er helt enig i at det må gjøres noe med, men feiger ut når det blir snakk om å faktisk gjøre noe...

Gjest Yrkessjåfør med levelige forhold
Skrevet

Høres ut som Veolia eller Johs Lunde dette her...

Ta kontakt med forbundet, Statens vegvesen og Arbeidstilsynet.

4barns mor-77
Skrevet

Høres ut som Veolia eller Johs Lunde dette her...

Ta kontakt med forbundet, Statens vegvesen og Arbeidstilsynet.

Er ingen av de... Er nok flere useiøse bedifter enn man aner.

Hva kan statens vegvesen gjøre?

Skrevet

Er ingen av de... Er nok flere useiøse bedifter enn man aner.

Hva kan statens vegvesen gjøre?

Vegvesenet har med kjøre/hviletid å gjøre. De nye sjåførkortene, som alle som kjører tungtransport skal ha, skal kunne si noe om kjøre/hviletiden. Tror faktisk vegvesenet kan ta tak i en slik problematikk.

4barns mor-77
Skrevet

Vegvesenet har med kjøre/hviletid å gjøre. De nye sjåførkortene, som alle som kjører tungtransport skal ha, skal kunne si noe om kjøre/hviletiden. Tror faktisk vegvesenet kan ta tak i en slik problematikk.

Men altså, siden de har massevis av stopper hvor de leverer og henter varer, så overholder de jo hviletid regler å sånn allikevel....?

Snakket med ham på tlf nå, han er "allerede" trøtt(jobbet siden 13.30) og må regne med å holde på til 02.30. ¨

Vil fryktelig gjerne ha ham hjem i en hel, stor del jeg da..

Skrevet

Men altså, siden de har massevis av stopper hvor de leverer og henter varer, så overholder de jo hviletid regler å sånn allikevel....?

Snakket med ham på tlf nå, han er "allerede" trøtt(jobbet siden 13.30) og må regne med å holde på til 02.30. ¨

Vil fryktelig gjerne ha ham hjem i en hel, stor del jeg da..

Det skjønner jeg så godt, hadde blitt rimelig fortvilet selv!

Dessverre husker jeg ikke reglene, men sjekk med de. Tror de er ganske strenge på det.

Stikk innom en trafikkstasjon og spør.

Gjest Debra irl
Skrevet

Det står veldig tydelig forklart i arbeidsmiljøloven om både arbeidtidsbestemmelser og overtid/ overtidsbetaling.

Det din mann opplever er ikke i samsvar med loven. Tar høyde for at han er organisert og han bør gå via forbunet. Dersom han tar første samtale med arbeidsgiver selv, må han sørge for å få skrevet referat fra samtalen til senere bruk.

Skrevet

De skal ha møte med fagforeningen i morgen faktisk, men det har de hatt før... Tviler på de kommer noe lenger denne gangen?

De har også en tillitsmann som er mer opptatt av å "slikke ledelsen oppetter ryggen" enn å hjelpe de ansatte.

Vet ikke hva vi skal gjøre jeg. Han er helt enig i at det må gjøres noe med, men feiger ut når det blir snakk om å faktisk gjøre noe...

Hvis ikke tillitsmannen tar tak i dette kan de henvende seg til den hovedtillitsvalgte.

4barns mor-77
Skrevet

Det står veldig tydelig forklart i arbeidsmiljøloven om både arbeidtidsbestemmelser og overtid/ overtidsbetaling.

Det din mann opplever er ikke i samsvar med loven. Tar høyde for at han er organisert og han bør gå via forbunet. Dersom han tar første samtale med arbeidsgiver selv, må han sørge for å få skrevet referat fra samtalen til senere bruk.

Ja, han tok kontakt via mail, og har spart på både den han skrev og den han fikk tilbake. Jeg vet ikke jeg altså... Første jeg må gjøre blir vel å få ham til å innse at han MÅ gjøre noe selv.

Men det som plager ham litt er at mange av de andre faktisk _vil_ jobbe mye. Så han "ødelegger" jo på en måte for dem, synes han. Selv om det ikke er lov å jobbe så mye...

Gjest Debra irl
Skrevet

Ja, han tok kontakt via mail, og har spart på både den han skrev og den han fikk tilbake. Jeg vet ikke jeg altså... Første jeg må gjøre blir vel å få ham til å innse at han MÅ gjøre noe selv.

Men det som plager ham litt er at mange av de andre faktisk _vil_ jobbe mye. Så han "ødelegger" jo på en måte for dem, synes han. Selv om det ikke er lov å jobbe så mye...

I mange tilfeller _ønsker_ arbeistaker å jobbe mye, både for å få høyere lønn, og mer overtid. De skyter seg selv i foten når de ikke får den overtidsbetalingen de har krav på (min. 40% pr time). Så de jobber fler timer enn de må før de får overtidsbetalt.Men det er derfor man har arbeidsmiljøloven (aml) også. Fordi arbeids_giver_ har et stort ansvar for sine ansatte, og det er _arbeidsgivers_ ansvar at de ansatte ikke jobber mer enn tillatt.

Aml angir et minimumskrav. Det lokale avtalene skal følge den, men helst være bedre. Som f.eks har de fleste 50% overtidsbetalt fra 1-4 timer, deretter 100%.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...