Gå til innhold

Hvis man ikke får sove om natta, bør man unngå å sove om dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Vallergan 10mg er jo veldig lite? Jeg fikk 30mg med en gang jeg, uten å ha prøvd med bare én tablett. Selv barn jeg vet om som bruker vallergan får iallfall 20mg (gjelder neppe alle, men de tre som jeg vet om, iallfall).

jeg skrev dosen og glemte å skrive hvor mange jeg tar hver kveld. Jeg tar to. forsøker å ikke ta flere, da jeg ikke vil ha så stor hangover dagen etterpå. det hjelper litt at ikke studerer hver dag nå og kan tillatte meg å være sløv, men vil helst ikke sykle på noen eller bli påkjørt på vei til jobb pga jeg er i bakrus.

Gjest Calóni
Skrevet

jeg skrev dosen og glemte å skrive hvor mange jeg tar hver kveld. Jeg tar to. forsøker å ikke ta flere, da jeg ikke vil ha så stor hangover dagen etterpå. det hjelper litt at ikke studerer hver dag nå og kan tillatte meg å være sløv, men vil helst ikke sykle på noen eller bli påkjørt på vei til jobb pga jeg er i bakrus.

Har det vært vurdert annen sovemedisin, da? Stilnoct, for eksempel? Dersom du har store smerter, så har du (vil jeg tro) et fysisk problem som gjør at du ikke får sove. Hadde det bare vært psykisk, så ville jeg skjønt det om legen ikke vil skrive ut noe særlig med sovemidler til deg.

Du kan kombinere vallergan og imovane også.

Gjest Aviaana
Skrevet

Har det vært vurdert annen sovemedisin, da? Stilnoct, for eksempel? Dersom du har store smerter, så har du (vil jeg tro) et fysisk problem som gjør at du ikke får sove. Hadde det bare vært psykisk, så ville jeg skjønt det om legen ikke vil skrive ut noe særlig med sovemidler til deg.

Du kan kombinere vallergan og imovane også.

Hva slags medisin er stillnoct?

Brukes den i hovedsak mot psykiske lidelser?.

får ta et søk på den.

Gjest Calóni
Skrevet

Hva slags medisin er stillnoct?

Brukes den i hovedsak mot psykiske lidelser?.

får ta et søk på den.

Stilnoct finner du på http://www.felleskatalogen.no. Jeg vet ikke mye om den, men jeg husker at det var noen som fikk den der jeg var innlagt. Og det var mer på linje med Imovane fikk jeg inntrykk av, det var ikke noe av det "dopet" de ga mange andre.

Skrevet

Du lager bare problemer for deg selv med å sove på dagen.

Det finnes mye forskning som underbygger dette, og det som hjelper er å være disiplinert på eget søvnmønster.

Legge seg til samme tid hver kveld og stå opp på samme tidspunkt.

Jeg har selv søvnproblemer og vet at dersom jeg faller for fristelsen og konke ut på sofaen etter jobb, så har jeg en søvnløs natt og påfølgende trøtt dag i vente. Gå en tur når trøttheten overfaller deg på ettermiddagen, det gir energi og gjør det sliten til kvelden.

Skrevet

Jeg vet iallefall at jeg alltid sover dårligere på natta hvis jeg har tatt en blund utover en halvtime på dagtid!

Hold deg våken på dagen for å komme inn i en normal søvnrytme med god søvn på natta. Har du problemer med å holde deg våken på dagen (i starten), så gå en tur, tren, gå på besøk etc..

Skrevet

Vanskelig det der :o(

Hva med å investere i en god madrass, noen sverger jo til disse tempur-madrassene. Men de er jo fantastisk dyre også..

Men virkelig verd pengene!!

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært ødelagt av bekkenløsning uten tempurmadrassen min!

Sover jeg borte i mer enn to netter, blir jeg vanligvis såpass dårlig i bekkenet at det låser seg fullstendig. Med tempurmadrassen funker jeg så godt at jeg sjelden merker bekkensmerter!

Jeg har vært gjennom tre svangerskap og det første svangerskapet var mye verre enn de to neste hva bekkensmerter angår. I andre svangerskap kom smertene kasta på meg få dager etter befruktning. det var skikkelig ille de tre første månedene. jeg kjøpte tempurmadrass og ble utrolig mye bedre fra første stund!

Gjest Aviaana
Skrevet

Men virkelig verd pengene!!

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde vært ødelagt av bekkenløsning uten tempurmadrassen min!

Sover jeg borte i mer enn to netter, blir jeg vanligvis såpass dårlig i bekkenet at det låser seg fullstendig. Med tempurmadrassen funker jeg så godt at jeg sjelden merker bekkensmerter!

Jeg har vært gjennom tre svangerskap og det første svangerskapet var mye verre enn de to neste hva bekkensmerter angår. I andre svangerskap kom smertene kasta på meg få dager etter befruktning. det var skikkelig ille de tre første månedene. jeg kjøpte tempurmadrass og ble utrolig mye bedre fra første stund!

hvor mye koster en slik madrass?

Skrevet

Ta en titt på denne siden:

http://www.norsksengesenter.no/tempur.html

Klikk deg inn på Tempur på venstre side og scroll deg nedover til "overmadrass". Jeg har den som koster ca 5000 kr.

Madrass er kjempedyrt, men kjøper du overmadrass (som jeg) så er det ikke avskrekkende dyrt. Jeg har hatt min madrass i seks år og den er like god som før.

Det er mulig du kan finne rimeligere tempurmadrasser også.

Skrevet

Noen mennesker som ellers er friske, må sove en halvtime på dagtid hver ettermiddag.

Skrevet

Jeg har problemer med å sove og jeg synes personlig at det er bedre å ta seg en time på øre om dagen og føle seg ok etterpå, er best. Hvis jeg ikke sover den timen blir jeg så gira om kvelden at jeg garantert ikke sover og dermed baller det seg på.

Tilslutt klarer jeg ikke å sove i det hele tatt og da er det krise.

Skrevet

Et annet problem som jeg skrev om her, er at mye av søvnvanskene skyldes kroniske smerter som jeg er under utredning for. Jeg har ofte så store smerter at jeg ikke får sove om kvelden og smertestillende hjelper ikke. Så det blir vanskelig å komme inn i en normal søvnrytme når jeg skal slite med dette i også.

kjipt:(

Da hadde jeg helt sikkert sovet når jeg hadde sovnet uansett når på døgnet det var. Jeg kjenner den runden og dersom man ikke sover får man som regel enda mer smerter.

Så jeg synes igjen at du skal sove om dagen. Jeg sover gjerne to timer hver eneste dag og det har blitt anbefalt meg også.

Skrevet

Snakk med en ergoterapeut, kanskje du har mulighet til å få tempurmadrass dekket gjennom Hjelpemiddelsentralen.

Skrevet

Ved å ta ettermiddagslur, så ødelegger du nok litt for nattesøvnen din, ja. Du kommer inn i en vond sirkel.

Du sover ikke på natta - blir trøtt - sover på dagen - får ikke sove på natta -. blir trøtt -sover på dagen osv. osv.

Det beste man kan gjøre når man har soveproblemer er å leve veldig regelmessig. Stå opp til samme tid hver dag hele uka (også helgen), og legge seg til samme tid her kveld hele uka (også helgen). Ikke se på TV siste timen før man legger seg. Ikke trene de siste 2-3 timene før man legger seg. Ikke drikke noe med koffein de siste 5-6 timene før man legger seg.

Skrevet

Jeg har problemer med å sove og jeg synes personlig at det er bedre å ta seg en time på øre om dagen og føle seg ok etterpå, er best. Hvis jeg ikke sover den timen blir jeg så gira om kvelden at jeg garantert ikke sover og dermed baller det seg på.

Tilslutt klarer jeg ikke å sove i det hele tatt og da er det krise.

Akkurat som meg det. Ære være timen på øyet :-)

Skrevet

Akkurat som meg det. Ære være timen på øyet :-)

Ingen overlever uten søvn. Nei, den timen eller to den må jeg ha :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...