Gå til innhold

Hvilket dikt tenker jeg på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å bli sprø. Jeg tenker på et dikt, men husker verken tittel, tekst eller forfatter. Jeg har konsultert google og lyrikkantologier uten hell. Jeg husker at det sto i en norskbok jeg hadde på videregående, men det begynner jo å bli en del år siden... Om jeg har flaks finnes det noen her med mindre hullete hukommelse enn meg, eller i det minste med hullene på andre steder.

Altså: Diktet er gammelmodig i språket, muligens fra nasjonalromantikken. Det handler om en barnegrav. Navnet på barnet er de to første ordene i diktet, og det er et gammeldags navn. Ett av navnene tror jeg er Constance eller Christenze eller noe i den duren.

Er det noen som fra denne vage beskrivelsen klarer å fortelle meg hva navnet er, og eventuelt hvem som har skrevet diktet?

Skrevet

Fristende å tro at det er Welhaven eller Wergeland som har skrevet det.

Det er sikkert ikke dette: http://no.wikipedia.org/wiki/Svalen

Ja, min første tanke var Welhaven, men jeg kan ikke finne diktet på nett, og det er ikke i noen av diktbøkene mine.

Skrevet

"Emerenze Christense" av Olaf Bull. Men jeg klarer ikke å google det, kanskje jeg husker stavemåten feil.

Skrevet

"Emerenze Christense" av Olaf Bull. Men jeg klarer ikke å google det, kanskje jeg husker stavemåten feil.

Hmm.. Det diktet du tenker på av Bull heter "Paa Kirkegaarden", og første vers er som følger:

Kapellet blir luftet, og vildvin-røden

skjælver paa muren i kveldens vift;

med søndrede vinger mod aftengløden

staar duer af marmor paa rusten stift.

http://biphome.spray.se/torstein21/digte_bu.html

Er dog ikke sikker på om det er dette diktet trådstarter er ute etter..

Skrevet

Ah, tusen takk! Jeg husket feil om starten på diktet, men det var akkurat det diktet jeg var ute etter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...