Gå til innhold

Læringsstil - Læringsstrategi

Anbefalte innlegg

Gjest Vil gjerne vite:)
Skrevet

Er det det samme? Hvis ikke, hva er forskjellen?

Skrevet

Vet egentlig ikke, men Læringsstrategi høres ut som noe man har valgt bevisst, mens læringsstil høres mer ut som den måten man lærer best på. (f.eks om man er god på visuell, audutiv eller å gjøre noe aktivt for å lære/motta informasjon)

Skrevet

Vet egentlig ikke, men Læringsstrategi høres ut som noe man har valgt bevisst, mens læringsstil høres mer ut som den måten man lærer best på. (f.eks om man er god på visuell, audutiv eller å gjøre noe aktivt for å lære/motta informasjon)

Det stemmer det:-)

Skrevet

Man lærer (tilegner seg ny/ ukjent kunnskap) på forskjellig måte: læringsstil.

Noen lærer ved å se (visuell), f. eks film

Noen ved å høre (auditiv), f. eks. lydbok

Noen ved å bevege seg (kinestetisk) f. eks. sløydarbeid etc.

Noen ved å berøre (taktil): sansemotorikk.

Grovt sett. Og vi fleste er vel en god blanding, sånn at _variasjon_ på innlæringsmåtene er stikkordet.

Læringsstrategi er vel mer en studieteknikk, f. eks. tankekart, brain storming etc.

tror

amerikafareren
Skrevet

Man lærer (tilegner seg ny/ ukjent kunnskap) på forskjellig måte: læringsstil.

Noen lærer ved å se (visuell), f. eks film

Noen ved å høre (auditiv), f. eks. lydbok

Noen ved å bevege seg (kinestetisk) f. eks. sløydarbeid etc.

Noen ved å berøre (taktil): sansemotorikk.

Grovt sett. Og vi fleste er vel en god blanding, sånn at _variasjon_ på innlæringsmåtene er stikkordet.

Læringsstrategi er vel mer en studieteknikk, f. eks. tankekart, brain storming etc.

tror

Det er en liten misforståelse at kinestetisk er f.eks. sløyd og taktile sansemotorikk. Kinestetiske som skal lære seg nytt og vanskelig stoff f.eks. barn som skal lære å lese må bruke hele kroppen. Det kan gjøres med gulvspill f.eks. som er laget spesielt med det formålet.

Taktile kan bruke task cards eller puslespill hvor emnet er presentert

Taktile bruker å ha noe i hånda, bare se deg rundt på forelesninger og se hvor mange har pen i hånda;)

amerikafareren
Skrevet

Læringsstiler deles i to grupper analytiske og globale. Analytiske lærer skritt for skritt, mens globale trenger helheten først. Mange kan være integrert globale og analytiske også.

Skoler og undervisningssystem har vært veldig analytiske. Lesemetoder som lærer bokstavene og lydene først er f.eks. analytiske og passer ikke for globale barn. Analytiske vil helst ha stille rundt seg, sterkt lys, sitte ved et bord og spiser ikke når de konsentrerer seg. Globale ligger gjerne i en sofa, spiser og drikker, hører på radio, ser på tv og gjør lekser. Alt på engang.

Siden er det de fire preferansene som org nevnte. Jeg er f.eks. ikke auditiv i det hele tatt, men jeg er sterkt visuell-taktil og moderat verbal-kinestetisk. Det betyr at jeg har helst alltid et eller annet i hånden når jeg konsentrerer meg, datamaskin passer meg bra for da bruker jeg hendene. At jeg er verbal-kinestetisk betyr at jeg lærer best med å diskutere emner.

Hvis du har flere spørsmål om læringsstiler svarer jeg gjerne. Dette var overfladisk presentasjon for å gi et innblikk.

Skrevet

Det er en liten misforståelse at kinestetisk er f.eks. sløyd og taktile sansemotorikk. Kinestetiske som skal lære seg nytt og vanskelig stoff f.eks. barn som skal lære å lese må bruke hele kroppen. Det kan gjøres med gulvspill f.eks. som er laget spesielt med det formålet.

Taktile bruker å ha noe i hånda, bare se deg rundt på forelesninger og se hvor mange har pen i hånda;)

Joda, du har rett.

Hva studerer du, forresten?

amerikafareren
Skrevet

Joda, du har rett.

Hva studerer du, forresten?

Pedagogikk

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Pedagogikk

Takk for i natt. Jeg forsto aldri hva du antydet. Det var antagelig bare spøk fra din side.

:o)

Skrevet

"Taktile bruker å ha noe i hånda, bare se deg rundt på forelesninger og se hvor mange har pen i hånda;)"

Ganske så vanlig å bruke penn til å ta notater på forelesninger da, taktil eller ikke...

amerikafareren
Skrevet

Takk for i natt. Jeg forsto aldri hva du antydet. Det var antagelig bare spøk fra din side.

:o)

:)

amerikafareren
Skrevet

"Taktile bruker å ha noe i hånda, bare se deg rundt på forelesninger og se hvor mange har pen i hånda;)"

Ganske så vanlig å bruke penn til å ta notater på forelesninger da, taktil eller ikke...

Det har en sammenheng. Det er ganske vanlig å være taktil.

amerikafareren
Skrevet

Ok. Jeg tar spes. ped. nå. Kjempeinteressant!

Jeg har spes.ped også og alt innenfor pedagogikk er interessant. Tar du mastergrad?

Skrevet

Jeg har spes.ped også og alt innenfor pedagogikk er interessant. Tar du mastergrad?

Nei, vanlig allmenlærerutdanning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...