Gå til innhold

maktstuktur

Gjest vil også vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maktstruktur

Kanskje du mener maktfordelingsprinsipp?

Gjest vil også vite
Skrevet

Maktstruktur

Kanskje du mener maktfordelingsprinsipp?

Jeg lurer på om man kan "se" en maktstruktur i samfunnet. De som har makt; hvorfor har de makten? Er det pga høy utdanning eller annet? Kanskje noen har fått makt pga relasjoner?

Skrevet

Jeg lurer på om man kan "se" en maktstruktur i samfunnet. De som har makt; hvorfor har de makten? Er det pga høy utdanning eller annet? Kanskje noen har fått makt pga relasjoner?

En dame har skrevet bok om byråkratiets maktstrukturer og om hvordan folk ansettes i det offentlige. De har lett for å ansette folk som er enige med dem, og foregår dette over lang tid, så låses makten fast i et spor, de kan fort begynne å tøye lovverket og glemme at de er underlagt regjering og storting.

Jeg husker ikke navnet hennes.

Gjest vil også vite
Skrevet

En dame har skrevet bok om byråkratiets maktstrukturer og om hvordan folk ansettes i det offentlige. De har lett for å ansette folk som er enige med dem, og foregår dette over lang tid, så låses makten fast i et spor, de kan fort begynne å tøye lovverket og glemme at de er underlagt regjering og storting.

Jeg husker ikke navnet hennes.

Tror du de fleste med makt har god og høy utdanning? I så fall burde de vel se at det du skriver ikke går i lengden.

Skrevet

Tror du de fleste med makt har god og høy utdanning? I så fall burde de vel se at det du skriver ikke går i lengden.

Mange har reagert på at folk i deptene er så unaturlig enige, at de ikke tør si sin mening, ofte står i samlet flokk, og ofte gir penger til bare en part. F eks så får du ikke et øre til å forske på migrering mellom bydeler i Oslo, ikke et øre hvis du mener at vi ikke skal ha en ulvestamme i Norge osv. Dvs venstresidas "korrekte" greier må ikke røres. Sjefen for SSB har vært i harde tak når han siterer Mao og definerer vekk ubehagelige fakta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...