Gå til innhold

NHD-vanlig å ha både dystymi og sosial angst?

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år nå og siden ungdomsalderen har jeg vært svært sjenert uten at jeg selv eller andre satte noen diagnose på dette. Også som barn var jeg stille og forsiktig, men uten at det plaget meg. I jobbsammenhenger hvor det stilles store krav til ulike former for sosial kontakt, særlig i gruppe, har det blitt veldig tydelig for meg at jeg sliter med sosial angst. Siden jeg var 18 - 20 år gammel har jeg også slitt med plager som jeg i etterhånd forstår som dystymi; langvarig pessimisme, grubling, innadvendthet, problemer med å ta valg, mer eller mindre nedstemthet, lite glede.

I mitt tilfelle lurer jeg på hva som er høna og egget - kom dystymien pga. problemer med å fungere sosialt eller har begge plager sitt felles grunnlag og har vært der i hele mitt voksne liv? Du kan nok ikke svare på dette i mitt tilfelle, men jeg lurer på to mer generelle spørsmål: er det vanlig å ha begge disse lidelsene samtidig? Virker kognitiv terapi like godt på den sosiale angsten for en som har dystymi som for personer som ikke har denne kroniske lettere depressive innstillingen? Da tenker jeg på at du anbefaler meget langvarig medikamentell behandling for dystymi, mens det vel anbefales ca. 1 år med SSRI ved sosial fobi.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...