Gå til innhold

Antidepressiva og overvekt

Gjest Tante Andersen

Anbefalte innlegg

Gjest Tante Andersen

For to år siden måtte jeg begynne med Sarotex. Jeg la på meg fire kg i uken i ti uker før jeg fikk slutte med tablettene.

Etter at jeg sluttet med tablettene for to år siden har vekten stått bom stille. Jeg har ikke gått ned igjen.

Jeg spiser sunt mat. Lett frokost og lunsj. Og middag. Er jeg sulten på kvelden tar jeg gjerne en youghurt med frokostblanding.

Jeg spiser sjelden (kanskje tre ganger i året) sjokolade eller potetgull. Er ikke glad i søtsaker.

Jeg har prøvd Xenical, men den har jo ingen effekt siden det er lite fet mat jeg får i meg.

Reductil har jeg også prøvd, men jeg må jo spise litt i løpet av dagen selv om denne tar bort sultfølelsen.

Hva kommer det av at man legger på seg så mye av tabletter? Og hvordan gå ned i vekt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste pasienter er overvektige på grunn av mangel på mosjon og på grunn av et kosthold som fører til inntak av for mange daglige kalorier. Men noen pasienter har sykdommer som gjør at de må bruke medisiner og medisiner som den du har brukt, har vektøkning som bivirkning. Medisiner av dette slaget vil kunne virke inn på hormonbalansen og også stoffskiftet og dermed påvirke apetittreguleringen. Du spiser antagelig altfor lite og for sjeldent slik at stoffskiftet har skrudd seg ned på et lavere nivå enn tidligere. Jeg foreslår at du begynner å spise litt hver tredje time, samt at du kjøper deg en skrittmåler og forsøker å gå omtrent 20000 skritt tilsammen hver dag. Maten du spiser bør være rik på fiber og du bør drikke vann. I vannet kan du legge et par skiver lime som forebygger infeksjoner i munnen, men også setter smak på vannet. Gjør dette til en regel hver eneste dag og legg inn en ekstra gåtur i helgen. Hold deg helt unna salt, sukker, smør, sauser, søte desserter og søte drikker, med andre ord mat som begynner på S.Lykke til.

Hilsen dr Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

De fleste pasienter er overvektige på grunn av mangel på mosjon og på grunn av et kosthold som fører til inntak av for mange daglige kalorier. Men noen pasienter har sykdommer som gjør at de må bruke medisiner og medisiner som den du har brukt, har vektøkning som bivirkning. Medisiner av dette slaget vil kunne virke inn på hormonbalansen og også stoffskiftet og dermed påvirke apetittreguleringen. Du spiser antagelig altfor lite og for sjeldent slik at stoffskiftet har skrudd seg ned på et lavere nivå enn tidligere. Jeg foreslår at du begynner å spise litt hver tredje time, samt at du kjøper deg en skrittmåler og forsøker å gå omtrent 20000 skritt tilsammen hver dag. Maten du spiser bør være rik på fiber og du bør drikke vann. I vannet kan du legge et par skiver lime som forebygger infeksjoner i munnen, men også setter smak på vannet. Gjør dette til en regel hver eneste dag og legg inn en ekstra gåtur i helgen. Hold deg helt unna salt, sukker, smør, sauser, søte desserter og søte drikker, med andre ord mat som begynner på S.Lykke til.

Hilsen dr Grethe

20.000 skritt hver dag. DET er mye det. Vil tro det er 3 timers gåtur hver dag. (Om man sitter stille resten av dagen da:-)

Har selv et mål på 8.000, men klarer det ikke hver dag. Har også hørt andre steder at de anbefaler 10.000.

Bare som en liten kommentar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiolina

Jeg la også på meg av antidepressiva. Ikke så mye, men nok til at jeg ikke fikk kneppet buksene mine :-/ Jeg har tatt meg selv grundig i nakken og gjort følgende: Spiser litt hver tredje time, havregrøt, grovt knekkebrød eller grovt brød. En skive, ikke mer. Magert kjøtt tilmiddag og MYE grønnsaker. Det metter godt!

Men det viktigste av alt er at jeg går/småløper 20 minutter hver eneste dag. Det skal jeg lover deg hjelper..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...