Gå til innhold

schlatters og kneskål ut av ledd

Gjest nienna

Anbefalte innlegg

Jeg slet for noen år siden med schlatters og en kneskål som gikk ut av ledd. Jeg hadde et opphold fra trening i noen år, men trener nå flere ganger i uken. Nå merker jeg at smertene i kneet kommer tilbake og jeg er selvfølgelig redd for at kneskålen skal gå ut av ledd igjen siden dette er meget smertefullt.

Er det sannsynlig at det er de gamle skadene som er kommet tilbake eller er dette noe nytt som er oppstått? Har du noen tips til hvordan jeg kan forebygge eventuelle kneskader?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Schlatters er en sykdom som rammer vekstsonen øverst og foran på leggbeinet. Dette roer seg når vi paserer puberteten. At kneskjellet glir ut fra leddet skylles ofte noe gale vinkler i leddet og ubalanse i lårmuskulaturen.

Behandlingen av det siste blir således fysioterapi med styrking av de rette muskelgruppene. Noen ganger er ikke dette tilstrekkelig og operativ behandling blir nødvendig.

Men at du nå begynner å få vondt kan det gjerne være andre ting, f. eks. bruskskade under kneskjellet. Blir det værre, snakk med legen din om f. eks. MR - rtg. undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...