Gå til innhold

Shole, shære og shysse

Anbefalte innlegg

Gjest Det lurer jeg på nå
Skrevet

Folk som sier shoe, shøre og shempe høres ut som om de har talefeil, men har dette fenomenet et navn?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• lonelyP

7

• Osiris

5

• Babette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns det høres veldig barnslig ut når folk over 20 år sier sjøkken og sjole og sjeks og så videre. Jeg greier ikke å ta dem alvorlig!

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Jeg syns det høres veldig barnslig ut når folk over 20 år sier sjøkken og sjole og sjeks og så videre. Jeg greier ikke å ta dem alvorlig!

Det er jo bare at de ikke greier å uttale *kj*-lyden, og timer hos logoped ville nok rettet det.

Skrevet

Så synd du ikke tar oss alvorlig da.:o) Det er mange av oss og jeg greier ærlig talt ikke høre forskjellen når folk prøver å "lære" meg korrekt uttale. Helt sant

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Og *skj*-lyden.

Skrevet

Hadde jeg kjørt et jobbintervju og en sånn en hadde dukket opp, så hadde jeg skrudd av lyden øyeblikkelig. Voksne mennesker som snakker som 5 åringer er direkte latterlige.

Skrevet

Hadde jeg kjørt et jobbintervju og en sånn en hadde dukket opp, så hadde jeg skrudd av lyden øyeblikkelig. Voksne mennesker som snakker som 5 åringer er direkte latterlige.

Og hvis noen stammer???

Skrevet

Og hvis noen stammer???

Ikke noe problem, stamming er et taleproblem som de fleste ikke kan gjøre så veldig mye med.

At voksne mennesker ikke gidder å snakke "voksent" er noe helt annet. Skal vi gå på sjino er ikke en gang dialekt.

Dikke dikk!

Skrevet

Så synd du ikke tar oss alvorlig da.:o) Det er mange av oss og jeg greier ærlig talt ikke høre forskjellen når folk prøver å "lære" meg korrekt uttale. Helt sant

Det er jo ikke bare jeg som ikke tar dere alvorlig da. Det er faktisk ganske mange av oss det. Har du vurdert logoped?

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Ikke noe problem, stamming er et taleproblem som de fleste ikke kan gjøre så veldig mye med.

At voksne mennesker ikke gidder å snakke "voksent" er noe helt annet. Skal vi gå på sjino er ikke en gang dialekt.

Dikke dikk!

"Ikke gidder å snakke..." sier du? Vet du virkelig ikke bedre? Forstår du ikke at det er talefeil?

Skrevet

"Ikke gidder å snakke..." sier du? Vet du virkelig ikke bedre? Forstår du ikke at det er talefeil?

Det er ikke mye talefeil. De fleste gidder rett og slett ikke å snakke rett. Sånne kan jeg ikke ta alvorlig.

For meg så blir det som om sentralbanksjefen rommer sammen til pressekonferanse, og så dukker det opp en mongoloid som legger frem landets økonomi. Jeg hadde ramlet av stolen av latter!

Jeg har ikke noe i mot mongoloide, bare for å ha det sagt. De fleste mongoloide damer er helt ville etter meg, og det kan man da ikke klage på.

Ikke at damene må være mongo for å være ville etter meg, men det hjelper.

Skrevet

Det kan være talefeil hos noen, ofte er det tillært fordi det er mange som snakker sånn. Ikke tale om at alle de har talefeil. Sløvhet hos foreldre og lærere som ikke retter på det, og som ikke sender de som trenger det til logoped.

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Det kan være talefeil hos noen, ofte er det tillært fordi det er mange som snakker sånn. Ikke tale om at alle de har talefeil. Sløvhet hos foreldre og lærere som ikke retter på det, og som ikke sender de som trenger det til logoped.

Jeg har liten tro på at voksne folk snakker feil og bruker disse gale uttalene som er nevnt over, med vilje. Denne talefeilen er jo nettopp slik at de selv ikke hører at de snakker feil.

Muligens kan noen barn og unge snakke slik av uvane, uten å ha talefeil.

Skrevet

Jeg har liten tro på at voksne folk snakker feil og bruker disse gale uttalene som er nevnt over, med vilje. Denne talefeilen er jo nettopp slik at de selv ikke hører at de snakker feil.

Muligens kan noen barn og unge snakke slik av uvane, uten å ha talefeil.

Det er ingen talefeil, ikke hos de aller fleste i alle fall.

Da jeg gikk på barneskolen på slutten av 70-tallet hadde jeg en lærer som var veldig opptatt av det der og terpet mye på skj- og kj-lyden i 3. og 4. klasse. Så ble klassen delt og i 5. kom jeg i en klasse hvor det ikke var terpet på dette gitt, der var det skjoler og skjærester over en lav sko!

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Det er ingen talefeil, ikke hos de aller fleste i alle fall.

Da jeg gikk på barneskolen på slutten av 70-tallet hadde jeg en lærer som var veldig opptatt av det der og terpet mye på skj- og kj-lyden i 3. og 4. klasse. Så ble klassen delt og i 5. kom jeg i en klasse hvor det ikke var terpet på dette gitt, der var det skjoler og skjærester over en lav sko!

Mener du virkelig at disse; av uvane fortsetter å uttale disse ordene feil opp i godt voksen alder?

Gjest ikke så kult
Skrevet

Dikke dikk!

Det er mange unge som slurver med uttalen ja, men stort sett bare i Oslo.. Jeg klarte ikke å uttale kj-lyden da jeg var liten, og jeg øvde og øvde og øvde. Var skrekkelig flau over dette, og det hemmet meg mye. Turte ofte ikke å svare i timen, brukte mye energi på å lage setninger i hodet der jeg fikk sagt det jeg ville uten å måtte si et kj-ord, og jeg var livredd for at noen skulle kommentere uttalen min, noe som av og til skjedde. Ikke før jeg var noen-og-tyve fikk jeg til den lyden -helt sant! Det kom av seg selv da, uten logopedhjelp. Hører av og til folk uttale lyden feil, men kunne ikke falle meg inn å kommentere det, for her jeg bor er det slett ikke moderne å snakke sånn.

Mange voksne kan heller ikke si r-lyden, og mange lesper, ville du gjøre narr av dem også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...