Gå til innhold

Shole, shære og shysse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har liten tro på at voksne folk snakker feil og bruker disse gale uttalene som er nevnt over, med vilje. Denne talefeilen er jo nettopp slik at de selv ikke hører at de snakker feil.

Muligens kan noen barn og unge snakke slik av uvane, uten å ha talefeil.

Da tror du og jeg ganske forskjellig om den saken. :)

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• lonelyP

7

• Osiris

5

• Babette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener du virkelig at disse; av uvane fortsetter å uttale disse ordene feil opp i godt voksen alder?

Jepp, fordi de aldri har blitt korrigert eller har giddet lære seg å snakke ordentlig. Jeg nekter å tro at det skal ha dukket opp en fysisk talefeil de siste 30-40 årene. Dette uvesenet med skjoler og skino eksisterte jo ikke i noe i nærheten av denne utstrekningen tidligere.

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Da tror du og jeg ganske forskjellig om den saken. :)

Vi har sannsynligvis forskjellige erfaringer. :) Men jeg tror deg.

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Jepp, fordi de aldri har blitt korrigert eller har giddet lære seg å snakke ordentlig. Jeg nekter å tro at det skal ha dukket opp en fysisk talefeil de siste 30-40 årene. Dette uvesenet med skjoler og skino eksisterte jo ikke i noe i nærheten av denne utstrekningen tidligere.

Ufattelig at de gidder å ikke gidde å uttale ordene korrekt.:)

Skrevet

Jeg tror lærere og foreldre er slappe med å korrigere barna, slik at de ikke lærer seg til å høre forskjell på kj-lyden og skj-lyden.

Mine barn er 7 år, 5 år og 2,5 år. Begge de to eldste slurver med dette, og særlig med han eldste har jeg blitt ganske flittig til å korrigere ham. Han hører forskjell, men slurver med uttalen. Her i stad spurte han meg: "Kan jeg få en scheks, mamma?" Og jeg spurte tilbake: "Hva hadde du lyst på, sa du?" Og han skjønte med en gang hva jeg mente, og rettet det til "kjeks".

Hun på fem retter jeg sjelden på, men kommer nok til å gjøre det om en stund.

Merker også at selve skj-lyden, er blitt slappere blant barna her i Kristiansand. Jeg selv sier den veldig skarp - SJ - mens de sier den mer som på Østlandet - SCH. Dette prøver jeg også å korrigere på eldstemann.

Skrevet

Mener du virkelig at disse; av uvane fortsetter å uttale disse ordene feil opp i godt voksen alder?

Ja, jeg kjenner mange som ikke hører forskjell på disse lydene og felles for dem er at de ikke har blitt rettet på når de var små.

Jeg har tre som hører forskjell, venninna mi har fire som ikke gjør det.

Skrevet

Min datter og hennes kamerat hadde tendenser til sånn prat da de gikk på ungdomsskolen. Jeg rettet på datteren, men kameraten fikk prate sånn videre. Det gjør han fortsatt i en alder av 31 år.

Gjest Ikke logoped
Skrevet

Ja, jeg kjenner mange som ikke hører forskjell på disse lydene og felles for dem er at de ikke har blitt rettet på når de var små.

Jeg har tre som hører forskjell, venninna mi har fire som ikke gjør det.

Jeg hadde ingen aning om at de som uttaler feil _av uvane_ ikke selv hører at det er feil. Det trodde jeg gjaldt kun de _med_ talefeil.Nyttig info.

Du setter det i et nytt lys: De som blir anklaget for ikke å gidde å uttale korrekt, vet ikke engang at de uttaler feil, i enkelte tilfeller.

Skrevet

Det er mange unge som slurver med uttalen ja, men stort sett bare i Oslo.. Jeg klarte ikke å uttale kj-lyden da jeg var liten, og jeg øvde og øvde og øvde. Var skrekkelig flau over dette, og det hemmet meg mye. Turte ofte ikke å svare i timen, brukte mye energi på å lage setninger i hodet der jeg fikk sagt det jeg ville uten å måtte si et kj-ord, og jeg var livredd for at noen skulle kommentere uttalen min, noe som av og til skjedde. Ikke før jeg var noen-og-tyve fikk jeg til den lyden -helt sant! Det kom av seg selv da, uten logopedhjelp. Hører av og til folk uttale lyden feil, men kunne ikke falle meg inn å kommentere det, for her jeg bor er det slett ikke moderne å snakke sånn.

Mange voksne kan heller ikke si r-lyden, og mange lesper, ville du gjøre narr av dem også?

Det er forskjell på å gjøre narr av, og å ikke ta noen alvorlig.

Jeg har thailanske venner som ikke kan si R om du så setter en pistol i tinningen på dem, og leping er en talefeil.

Det er sikkert surt for de få som har shærster som talefeil, men jeg nekter å tro at dette gjelder de fleste.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror fenomenet heter "dumhet".

Det er ganske fascinerende å høre voksne mennesker på ramma alvor snakke om at de skal ut å schøpe schole.

Sett dem i gapestokk på Karl Johan til de lærer å snakke, eller brenn dem som hekser.

Det er alt for lite heksebrenning for tida.

Skrevet

Jeg hadde ingen aning om at de som uttaler feil _av uvane_ ikke selv hører at det er feil. Det trodde jeg gjaldt kun de _med_ talefeil.Nyttig info.

Du setter det i et nytt lys: De som blir anklaget for ikke å gidde å uttale korrekt, vet ikke engang at de uttaler feil, i enkelte tilfeller.

Det er jo det samme som utlendinger ikke hører forskjell på y og i og o og u.

Jeg har snakket til mange ang skj og kj og de hører ikke forskjell når de er blitt voksne.

Skrevet

Jeg tror det er korrekt, det du skriver her: De som uttaler det feil, kan ofte ikke høre forskjell.

Jeg var au-pair i Frankrike ett år da jeg var 19 år, og hadde bl.a. ansvar for lekselesing med 11-åringen. Han hadde akkurat begynt med engelsk på skolen (!), og hadde STORE problemer med å kunne høre lyden H. Han sa nemlig: "*e iz a boy", altså uten H'en. Han HØRTE altså ikke lyden, og hørte ikke forskjell når jeg sa HE og når jeg sa I. Det problemet løste vi imidlertid med at han holdt hånden sin foran munnen sin når han skulle si HE, for å kjenne luftstrømmen fra H'en....

Som jeg skrev her oppe, så tror jeg set er ekstremt viktig for foreldre, lærere og andre å korrigere barnas uttale!

Skrevet

Tror fenomenet heter "dumhet".

Det er ganske fascinerende å høre voksne mennesker på ramma alvor snakke om at de skal ut å schøpe schole.

Sett dem i gapestokk på Karl Johan til de lærer å snakke, eller brenn dem som hekser.

Det er alt for lite heksebrenning for tida.

Heksebrenning er det jo gode muligheter for i morgen da :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Heksebrenning er det jo gode muligheter for i morgen da :)

Er det i morgen det er Halloween? Trodde det var på lørdag, jeg.

Men joa - enig med deg. Å fyre opp unger i morgen burde være fullt lovlig!

Skrevet

Jeg har thailanske venner som ikke kan si R om du så setter en pistol i tinningen på dem, og leping er en talefeil.

Det er sikkert surt for de få som har shærster som talefeil, men jeg nekter å tro at dette gjelder de fleste.

Når det gjelder lesping, så kan en da lære seg å si S'en korrekt! Jeg lespet som barn, men fikk heldigvis logoped-timer de første 1-2 årene, slik at jeg lærte å si det riktig.

Min far lesper, i en alder av 65 år... Han burde imidlertid ha lært seg riktig uttale, fordi han var audiopedagog.....

Skrevet

Det er jo ikke bare jeg som ikke tar dere alvorlig da. Det er faktisk ganske mange av oss det. Har du vurdert logoped?

Takk jeg greier meg bra :o)

Dette er noe som brer om seg akkurat som skarre r. Så da er vel heller spørsmålet om dette ikke bare skal være vel så akseptabelt som at noen stammer?

Gjest Havelar
Skrevet

"Ikke gidder å snakke..." sier du? Vet du virkelig ikke bedre? Forstår du ikke at det er talefeil?

Så alle i hele Bergen, hele Stavanger og halve Oslo blir plutselig født med en talefeil? Neppe. Da jeg gikk på skolen i 1.klasse ble alle som ikke kunne si kj tatt ut av klassen og øvd med en og en sammen med lærerinnen, og alle lærte det på under en uke. Det er 30 år siden. man trenger ikke en logoped, bare noen som forklarer hvor i munnen tungen skal være plassert for å forme de forskjellige lydene. Så må man øve.

Skrevet

Jeg gikk til logoped som barn og fikk hjelp med lespingen min. Ingen nevnte noe om kj- og skj-lyden min. Først i voksen alder har det skjedd at enkelte har kommentert det hos meg. Men jeg greier ikke høre forskjell og da er det litt vanskelig å gjøre noe med. Det er overhodet ikke noe problem for meg, men synes det er merkelig at enkelte andre reagerer så voldsomt og kaller det giddalaust. For det er ikke orken det står på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...