Gå til innhold

Shole, shære og shysse

Anbefalte innlegg

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• lonelyP

7

• Osiris

5

• Babette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror fenomenet heter "dumhet".

Det er ganske fascinerende å høre voksne mennesker på ramma alvor snakke om at de skal ut å schøpe schole.

Sett dem i gapestokk på Karl Johan til de lærer å snakke, eller brenn dem som hekser.

Det er alt for lite heksebrenning for tida.

Får kle på meg heksescholen min jeg da og shcøre til oschlo (det er jo det de sier der) :o)

Gjest havelar
Skrevet

Så synd du ikke tar oss alvorlig da.:o) Det er mange av oss og jeg greier ærlig talt ikke høre forskjellen når folk prøver å "lære" meg korrekt uttale. Helt sant

Når man sier kj ligger tunga flatt i munnen, bakerst/midten av tunga ligger mellom tennene på begge sider. Det går ikke an å si kj med vidåpen munn. Tungespissen peker nedover og ligger inntil fortennene nede.

Ved skj- og sj peker tungespissen opp i ganen, og tunga er formet som en skål.

Man må forandre tungens stilling i munnen for å uttale de to lydene.

Du burde prøve å lære deg dette, jeg tar heller ingen over 15 år seriøst som sier dette, og jeg ville være svært skeptisk til å ansette noen med en slik uttale, ihvertfall hvis jobben inneholdt kundebehandling.

Skrevet

Når man sier kj ligger tunga flatt i munnen, bakerst/midten av tunga ligger mellom tennene på begge sider. Det går ikke an å si kj med vidåpen munn. Tungespissen peker nedover og ligger inntil fortennene nede.

Ved skj- og sj peker tungespissen opp i ganen, og tunga er formet som en skål.

Man må forandre tungens stilling i munnen for å uttale de to lydene.

Du burde prøve å lære deg dette, jeg tar heller ingen over 15 år seriøst som sier dette, og jeg ville være svært skeptisk til å ansette noen med en slik uttale, ihvertfall hvis jobben inneholdt kundebehandling.

Takk. Har 8 år på baken i næringslivet og har hatt med både kunder og leverandører å gjøre. Enten er det de som har kommentert dette hos meg som tar helt feil og jeg snakker korrekt eller så er næringslivet litt mer tolerant enn du vil ha det til. Dette er ikke et problem! Det er noe som skjer med språket vårt og jeg nekter å nikke til at lærere og foreldre har sviktet meg og at jeg er giddalaus og hva det nå måtte være dere finner på for noe rart her på dol.

Skrevet

Jeg tror lærere og foreldre er slappe med å korrigere barna, slik at de ikke lærer seg til å høre forskjell på kj-lyden og skj-lyden.

Mine barn er 7 år, 5 år og 2,5 år. Begge de to eldste slurver med dette, og særlig med han eldste har jeg blitt ganske flittig til å korrigere ham. Han hører forskjell, men slurver med uttalen. Her i stad spurte han meg: "Kan jeg få en scheks, mamma?" Og jeg spurte tilbake: "Hva hadde du lyst på, sa du?" Og han skjønte med en gang hva jeg mente, og rettet det til "kjeks".

Hun på fem retter jeg sjelden på, men kommer nok til å gjøre det om en stund.

Merker også at selve skj-lyden, er blitt slappere blant barna her i Kristiansand. Jeg selv sier den veldig skarp - SJ - mens de sier den mer som på Østlandet - SCH. Dette prøver jeg også å korrigere på eldstemann.

Jeg korrigerer også barna mine. Det er bare ikke aktuelt for mine barn å si sjole!!!!

Skrevet

Så alle i hele Bergen, hele Stavanger og halve Oslo blir plutselig født med en talefeil? Neppe. Da jeg gikk på skolen i 1.klasse ble alle som ikke kunne si kj tatt ut av klassen og øvd med en og en sammen med lærerinnen, og alle lærte det på under en uke. Det er 30 år siden. man trenger ikke en logoped, bare noen som forklarer hvor i munnen tungen skal være plassert for å forme de forskjellige lydene. Så må man øve.

Interessant at du nevner Stavanger. Der er det nemlig ikke bare fjortiser som snakker sånn, det er veldig mange voksne også. Samtidig virker det i mine ører som om Stavanger-varianten ligger ørlite nærmere kj-lyden en Oslo-varianten gjør.

Og at kjøre og skjøre begge ligger et sted mellom kj og skj, slik det snakkes i Stavanger.

Skrevet

Takk jeg greier meg bra :o)

Dette er noe som brer om seg akkurat som skarre r. Så da er vel heller spørsmålet om dette ikke bare skal være vel så akseptabelt som at noen stammer?

Å stamme er en talefeil. Det er nok veldig sjelden at det er en talefeil å si skjeks og sjøkken og skjole.

Gjest Persille
Skrevet

Er det i morgen det er Halloween? Trodde det var på lørdag, jeg.

Men joa - enig med deg. Å fyre opp unger i morgen burde være fullt lovlig!

Drit i det a - jeg trenger dem til barnehagen.

Ta noen som er litt eldre - tenåringer f.eks, ubrukelig gjeng.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Drit i det a - jeg trenger dem til barnehagen.

Ta noen som er litt eldre - tenåringer f.eks, ubrukelig gjeng.

Men tenåringer er sterke. De kan fort ta igjen og tenne på meg. Nå som det snart er jul og alt.

Gjest Persille
Skrevet

Men tenåringer er sterke. De kan fort ta igjen og tenne på meg. Nå som det snart er jul og alt.

Nei nei - du må jo velge de små da, du er smart nok til å skjønne at du ikke hopper på de som er større enn deg, bare de du reellt sett kan klare å ta.

Alternativt - de er høye, men tynne, det er bare å dytte litt hardt så knekker de på midten.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei nei - du må jo velge de små da, du er smart nok til å skjønne at du ikke hopper på de som er større enn deg, bare de du reellt sett kan klare å ta.

Alternativt - de er høye, men tynne, det er bare å dytte litt hardt så knekker de på midten.

Hmmm, du sier noe.

Jeg lover å skåne de små. Kan jo ikke ødelegge businessen din. :)

Skrevet

Jeg tipper det ikke tar så lang tid før det får et navn.

Jeg har også lagt merke til at enkelte ungdommer legger seg til en gebrokken måte å snakke på selv om de er aldri så urnorske.

Kanskje det også er mote.

Skrevet

Jeg tipper det ikke tar så lang tid før det får et navn.

Jeg har også lagt merke til at enkelte ungdommer legger seg til en gebrokken måte å snakke på selv om de er aldri så urnorske.

Kanskje det også er mote.

Det er mote og det har et navn i hvert fall blandt ungdommene men siden jeg ikke er blandt dem, har jeg glemt hva det heter :o)

Skrevet

Det er mote og det har et navn i hvert fall blandt ungdommene men siden jeg ikke er blandt dem, har jeg glemt hva det heter :o)

Å, du er da så ungdommelig atte.

Skrevet

Å, du er da så ungdommelig atte.

Jeg har da ikke tenkt å bli gammal enda, det holder med at det utapå blir gammalt.

Gjest Persille
Skrevet

Hmmm, du sier noe.

Jeg lover å skåne de små. Kan jo ikke ødelegge businessen din. :)

Hjertelig :)

Skrevet

Det er ikke kebabnorsk???

...usikker...

Skrevet

...usikker...

Nei, det er ikke det jeg tenker på. Hm, jeg må få tak i dattera mi å spørre hvis ingen vet svaret her.

Gjest da vet du det
Skrevet

Får kle på meg heksescholen min jeg da og shcøre til oschlo (det er jo det de sier der) :o)

Det er bare de dumme i oslo som sier det der.

Skrevet

...usikker...

De kalles wollagutter, dattera er på telefonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...