Gå til innhold

Hva er fiberrik kost?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Fiberrik kost er grovt brød, grønnsaker, frukt...

Brødet bør være bakt på hele korn, eller knust korn.

Fiber er ganske ufordøyelig evt tungt fordøyelig, og tar mye plass i magen. Sørger for fortgang gjennom tarmen forutsatt at du drikker nok.

Skrevet

Finner ikke noe spesiell info på den siden du refererte til da,men

PS. Det er gratis å søke i google selv...

Det er blant annet oppskrifter på den siden og du finner en bok til salgs med mange gode fiberrike retter.

Gjest fiberrikt
Skrevet

PS. Det er gratis å søke i google selv...

Det er blant annet oppskrifter på den siden og du finner en bok til salgs med mange gode fiberrike retter.

Jeg skal ikke lage meg friberrike retter, så jeg er ute etter typiske fiberrike matvarer foruten grovbrød...jeg vet at grobrød og grønnsaker er sunt og firberrikt, men jeg er ute etter spesifisering.

Er feks agurk fiberrik?

Eller kokt skinke?

Egg? Sviske?

Skrevet

Jeg skal ikke lage meg friberrike retter, så jeg er ute etter typiske fiberrike matvarer foruten grovbrød...jeg vet at grobrød og grønnsaker er sunt og firberrikt, men jeg er ute etter spesifisering.

Er feks agurk fiberrik?

Eller kokt skinke?

Egg? Sviske?

Bruk google eller kvasir og søk da vel. Eller kjøp deg et leksikon.

Gjest wææææææ2...
Skrevet

Her står hvor mye fiber som er i matvarer:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321802

Frokostblandinger kan inneholde mye fiber, hvilke ser du her:

http://www.greteroede.no/bakgrunn/tester/articles/artid354405.html

Ett kjapt søk på google gav disse linkene:

http://www.google.no/search?hl=no&q=fiberrik+mat%2Boppskrifter&meta=

Søkte på google selv, og fant det samme som du viser her. Men altså det står at man velger feks fiberrik mat, fiberholdige matvarer. men spørsmålet er hvilke matvarer velger man da!?? Og det er ikke til oppskriftter, men når jeg sier at du skal spise fiberrik mat hvis du har forstoppelse, hva skal du spise da?

Gjest herrejemini2
Skrevet

Bruk google eller kvasir og søk da vel. Eller kjøp deg et leksikon.

Jeg har søkt på både kvais og google, men som jeg sier: man får til svar at man skal spise grovbrød og annen fiberrik mat, eller fibberholdige matvarer. Det står retter, men ikke spesifikt HVA. Jeg har et papirleksikon, som ikke gir svar. Det er derfor jeg tenkte at en eller annen slankeguru kunne si meg hvilken matvarer er fiberrik/fiberholdig. Og hva kan man feks tipse en person som har fortoppelse om å spise? Foruten grovt brød...

Gjest endelig!!!!!!
Skrevet

http://www.brodfakta.no/index.php?cat=3927a

Se langt nede på siden: slik øker du fiberopptaket.

Lette, men fant ingen fullstendig liste over hvilke grønnsaker etc som inneholder mest fiber.

Tusen takk! Dette gav meg faktisk et bedre svar enn jeg var ute etter.:0))

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Søkte på google selv, og fant det samme som du viser her. Men altså det står at man velger feks fiberrik mat, fiberholdige matvarer. men spørsmålet er hvilke matvarer velger man da!?? Og det er ikke til oppskriftter, men når jeg sier at du skal spise fiberrik mat hvis du har forstoppelse, hva skal du spise da?

Bl.a. :Svisker, grove kornprodukter med rikelig drikke til, kli, linfrø fiken,hjelper mot forstoppelse

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Tusen takk! Dette gav meg faktisk et bedre svar enn jeg var ute etter.:0))

Bare hyggelig. Og _nå_ først så jeg også at siden inneholdt oversikt over fiberinnhold i forskjellige ting! Svaret ditt fikk meg til å se nøyere etter.

Tusen takk!

:o)

Gjest Shira12
Skrevet

Har vært borte noen dager, derfor sent svar.

Jeg gav deg jo en annen link, der stod det hvor mye fiber matvarer inneholdt.

Da plukker du jo enkelt og greitt ut de som er full av fiber, som f.eks pære.

Jeg gav deg også link til frokostblandinger, da kan du velge ut den med mest fiber.

Og har du veldig treg mage, kan du jo f.eks ta tilskudd av fibertabletter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...