Gå til innhold

Hvilken GPS bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Oops, nå blir det visst tre caloni-tråder på rad her, men det får gå.

Jeg trenger en GPS. Med en gang jeg setter meg i bilen virker det som om alle veier bytte plass, nidarosdomen bytter plass med pirbadet, og så har vi det gående. Jeg kjører meg altså bort. Veldig bort. Venner og familie har lenge foreslått at jeg bør kjøpe meg en GPS til å ha i bilen, og jeg begynner snart å innse det selv også. Jeg tror jeg kommer til å spare inn en sånn dibbedutt på et sterk redusert bensinforbruk ;)

Men jeg har ingen anelse om hva jeg bør forvente av en god GPS. Er det noen som har peiling? Den må være brukervennlig, og mulighet for at den sier kjøreretninger høyt, ikke bare se det på skjermen. Det beste hadde vært om den kom i bittelite format, og med øreplugger, da jeg har en tendens til å gå meg bort også, ikke bare kjøre meg bort ;) Men neida, jeg tenker å ha den i bilen. Den bør være av de rimeligste, men jeg må jo ha en som funker bra, hvis ikke er det jo bortkastet. Jeg regner med å bare bruke den til å kjøre i Norge. Det spiller ingen rolle om det er engelsk eller norsk tale.

Skrevet

Pioneer AVIC-S1 er veldig bra.

Utrolig brukervennlig, har europa kart, fotoboksvarsling osv.

Krever selvfølgelig ingen installasjon, men slik er det vel med de fleste idag.

Litt dyr da, ligger på en 5500, men den er kåret best i test.

Gjest Calóni
Skrevet

Pioneer AVIC-S1 er veldig bra.

Utrolig brukervennlig, har europa kart, fotoboksvarsling osv.

Krever selvfølgelig ingen installasjon, men slik er det vel med de fleste idag.

Litt dyr da, ligger på en 5500, men den er kåret best i test.

5500 er nok for dyrt for min stakkars lommebok...jeg har sett dem ned til 2000 kroner, er det bare svært dårlige og lite brukervennlige som er i den prisklassen? Vet du noe om det?

Skrevet

TomTom One har vært testvinner i flere tester. En meget god GPS som snakker norsk, varsler fotobokser m.m. Den koster rundt 3400 på Elkjøp, men kan fåes enda billigere på nettbutikker -f.eks denne:

http://www.idedata.no/

Tror ikke du bør ha noen forhåpninger om å finne en god og brukervennlig GPS til 2000 kr. De jeg har sett i den prisklassen er bare ræl.

Gjest Calóni
Skrevet

TomTom One har vært testvinner i flere tester. En meget god GPS som snakker norsk, varsler fotobokser m.m. Den koster rundt 3400 på Elkjøp, men kan fåes enda billigere på nettbutikker -f.eks denne:

http://www.idedata.no/

Tror ikke du bør ha noen forhåpninger om å finne en god og brukervennlig GPS til 2000 kr. De jeg har sett i den prisklassen er bare ræl.

Skjermen ser bra ut, iallfall. Men det er en del i prisforskjell mellom Skandinavia og Europa, og den skal vel vare i noen år, og da er det litt dumt om jeg skal lenger enn Danmark, og den ikke har kart for mer....Går det an å oppgradere etterhvert, tro?

Skrevet

Skjermen ser bra ut, iallfall. Men det er en del i prisforskjell mellom Skandinavia og Europa, og den skal vel vare i noen år, og da er det litt dumt om jeg skal lenger enn Danmark, og den ikke har kart for mer....Går det an å oppgradere etterhvert, tro?

Ja, du kan enten kjøpe ny utvidet kartbrikke, eller du kan laste ned de kartområdene du ønsker (kostnadsfritt tror jeg - har ikke gjort det selv enda)

Gjest Calóni
Skrevet

Ja, du kan enten kjøpe ny utvidet kartbrikke, eller du kan laste ned de kartområdene du ønsker (kostnadsfritt tror jeg - har ikke gjort det selv enda)

Mm...jeg noterer meg den, iallfall :)

Får vente og se om noen andre har noen tips også, greit å høre om litt flere.

Takk for svar! :)

Skrevet

5500 er nok for dyrt for min stakkars lommebok...jeg har sett dem ned til 2000 kroner, er det bare svært dårlige og lite brukervennlige som er i den prisklassen? Vet du noe om det?

Nja, nei, de er nok ikke dårlige alikevel.

Tomtom og Garmin er visst generelt gode, jeg vet ingenting hvis det er noen sånne noname merker.

Du bør spørre om å få prøvd den.

Om det så bare er i butikken så ser du jo hvor treige de er, hvor lett det er å navigere i menyene osv.

Gjest Calóni
Skrevet

Nja, nei, de er nok ikke dårlige alikevel.

Tomtom og Garmin er visst generelt gode, jeg vet ingenting hvis det er noen sånne noname merker.

Du bør spørre om å få prøvd den.

Om det så bare er i butikken så ser du jo hvor treige de er, hvor lett det er å navigere i menyene osv.

Godt poeng det der med å prøve den ut, ja. Men jeg hater egentlig å stå sånn og knote i butikken, og foretrekker enten å vite hva jeg skal ha på forhånd, eller høre på selgeren.

Hva slags butikker kan jeg gå i og forvente at selgeren kan en del om GPS? Sist jeg var på Siba hørte jeg noen spørre en selger om DVD-RW betydde DVD-brenner, og selgeren måtte bort til en kollega for å spørre.

Skrevet

Godt poeng det der med å prøve den ut, ja. Men jeg hater egentlig å stå sånn og knote i butikken, og foretrekker enten å vite hva jeg skal ha på forhånd, eller høre på selgeren.

Hva slags butikker kan jeg gå i og forvente at selgeren kan en del om GPS? Sist jeg var på Siba hørte jeg noen spørre en selger om DVD-RW betydde DVD-brenner, og selgeren måtte bort til en kollega for å spørre.

Det er veldig vanskelig det der.

Få selgere har jo GPS selv.

Dermed så er det ufattelig vanskelig å si hva som er godt.

Men de fleste butikker har muligheten for at du skal kunne prøve de litt før de kjøper.

Regner med at det er til bil du skal ha?

Du får låne GPS til bilen for å teste hvis du spør.

Hvis det er håndholdt så er Garmin kongen.

Gjest Calóni
Skrevet

Det er veldig vanskelig det der.

Få selgere har jo GPS selv.

Dermed så er det ufattelig vanskelig å si hva som er godt.

Men de fleste butikker har muligheten for at du skal kunne prøve de litt før de kjøper.

Regner med at det er til bil du skal ha?

Du får låne GPS til bilen for å teste hvis du spør.

Hvis det er håndholdt så er Garmin kongen.

Hei!

Jeg kjøpte en GPS på Elkjøp etter å ha snoket litt rundt. Mener det var en Garmin. Men etter å ha brukt den noen ganger, og den ikke klarte å lokalisere Nidarosdomen i Trondheim, eller klarte å se forskjell på min gate og nabogata, samt skulle ha meg til å kjøre enveiskjøringer i sentrum, leverte jeg den tilbake. Selgeren sa at det var en svakhet både hos Tomtom og Garmin, at de ikke er veldig nøyaktige på norske kart. Oppdateringer kommer, men jeg ville helst hatt det i går ;)

Jeg trengte egentlig GPS mest for sånn "pirk". Jeg vet hvilken retning sentrum er, eller i hvilken retning den og den gata er, men jeg trenger å vite -nøyaktig- hvor den plassen jeg skal til er, og da holdt den ikke mål.

Så jeg tror jeg utsetter kjøpet på ubestemt tid :/

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en GPS på Elkjøp etter å ha snoket litt rundt. Mener det var en Garmin. Men etter å ha brukt den noen ganger, og den ikke klarte å lokalisere Nidarosdomen i Trondheim, eller klarte å se forskjell på min gate og nabogata, samt skulle ha meg til å kjøre enveiskjøringer i sentrum, leverte jeg den tilbake. Selgeren sa at det var en svakhet både hos Tomtom og Garmin, at de ikke er veldig nøyaktige på norske kart. Oppdateringer kommer, men jeg ville helst hatt det i går ;)

Jeg trengte egentlig GPS mest for sånn "pirk". Jeg vet hvilken retning sentrum er, eller i hvilken retning den og den gata er, men jeg trenger å vite -nøyaktig- hvor den plassen jeg skal til er, og da holdt den ikke mål.

Så jeg tror jeg utsetter kjøpet på ubestemt tid :/

Bare prøv Pioneer!

Expert selger den, selv så kjører jeg klage-aviser i Rogaland, så jeg må taste inn ei adresse til en annen langt fra, men den fungerer faktisk! Forteller hvilken avkjørsel jeg skal ta i rundkjøringer og greier.

Eneste den ikke kan er nye boligfelt! Derfor har jeg kartbok i tillegg!

Skrevet

Bare prøv Pioneer!

Expert selger den, selv så kjører jeg klage-aviser i Rogaland, så jeg må taste inn ei adresse til en annen langt fra, men den fungerer faktisk! Forteller hvilken avkjørsel jeg skal ta i rundkjøringer og greier.

Eneste den ikke kan er nye boligfelt! Derfor har jeg kartbok i tillegg!

Hm...kanskje jeg skal prøve med på en Pioneer, da? Er Expert like greie på å ta tilbake ting (åpent kjøp) som Elkjøp og Lefdal og diverse, i tilfelle jeg ikke blir fornøyd?

Skrevet

Hm...kanskje jeg skal prøve med på en Pioneer, da? Er Expert like greie på å ta tilbake ting (åpent kjøp) som Elkjøp og Lefdal og diverse, i tilfelle jeg ikke blir fornøyd?

Vel, nei de har jo ikke returrett!

Men jeg regner jo med at du får prøve en, siden du er så usikker!

Du kan jo ikke kjøpe noe uprøvd!

Du får bare spørre, intet annet å gjøre :-)

Skrevet

Vel, nei de har jo ikke returrett!

Men jeg regner jo med at du får prøve en, siden du er så usikker!

Du kan jo ikke kjøpe noe uprøvd!

Du får bare spørre, intet annet å gjøre :-)

Elkjøp, Lefdal og Siba har jo sånn at du kan returnere varen etter 30 dager selv om du har brukt den, så lenge det ikke er synlig at du har brukt den. Tenkte kanskje at Expert hadde det samme :)

Men jeg får ta meg en titt!

Takk for tips! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...