Gå til innhold

Ingen som bryr seg om opprinnelsen til Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har ikke peiling på hvorfor de går "halloween" og jeg har ikke tenkt å fortelle dem det...

Her feirer vi ikke, bare barn som kler seg ut og koser seg ute, ved å gå fra dør til dør! Og de har heller ikke lov til å kaste egg eller andre mindre pene ting. Da hadde det blitt slutt på minuttet.

Men ungene synes det er spennende og koser seg med forberedelsene....

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Dorthe

17

• Speak

11

• KaVa

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

På en måte.

Syntes det er dobbelmoralsk at SÅ mange har SÅ mye imot kristne/religiøse mennesker, men feire DERES tradisjoner, DET skal de.

Man skal helst ikke være religiøs idag, men å ferie typiske religiøse tradisjoner skal man!

"På en måte."

Jeg stiller meg selvsagt sterkt imot en holdning om at kun kristne skal feire jul. Er det noen som _ikke_ skal feire jul, så er det nettopp kristne. Julefeiringen er vinterfest, og en eldgammel feiring av at solen snur og det går mot lysere tider. Den finnes i absolutt alle gamle kulturer på den nordlige halvkule. Det at vatikanet plasserte "jesu fødsel" på denne tiden, var rett og slett fordi de skjønte at de ikke kunne bekjempe vinterfesten, og dermed forsøkte å skvise den ut ved å plassere en ny høytid oppå den.

Jeg feirer Jól med den beste samvittighet, og vet at jeg - i motsetning til kristne - faktisk feirer en høytid som er plassert på riktig på kalenderen.

"........................................"

Skrevet

"På en måte."

Jeg stiller meg selvsagt sterkt imot en holdning om at kun kristne skal feire jul. Er det noen som _ikke_ skal feire jul, så er det nettopp kristne. Julefeiringen er vinterfest, og en eldgammel feiring av at solen snur og det går mot lysere tider. Den finnes i absolutt alle gamle kulturer på den nordlige halvkule. Det at vatikanet plasserte "jesu fødsel" på denne tiden, var rett og slett fordi de skjønte at de ikke kunne bekjempe vinterfesten, og dermed forsøkte å skvise den ut ved å plassere en ny høytid oppå den.

Jeg feirer Jól med den beste samvittighet, og vet at jeg - i motsetning til kristne - faktisk feirer en høytid som er plassert på riktig på kalenderen.

"plassert på riktig sted på kalenderen" skulle det selvfølgelig være.

"......................................."

Skrevet

Dette er hva jeg har hørt om opprinnelsen av Halloween:

Tradisjonen kommer opprinnelig fra Irland, hvor man denne dagen feiret slutten på den gamle året, og at vinterens avlinger endelig var i hus.

Samtidig trodde man at denne natten var onde ånder/de dødes ånder på ferde, og man var redd for at disse skulle ødelegge vinterens forråd.

Bakgrunnen for å kle seg ut,var derfor for å skremme bort de onde åndene, så de ikke fikk sendt forbannelser over matforrådene eller det nye året.

Linken til KaVa forteller omtrent det samme. Bare litt mere detaljert..

Jeg kan uansett ikke finne noe makabert eller særlig religiøst i dette.

Det går vel heller på gammel overtro...

I alle tilfelle ser jeg ikke noe galt i at vi adopterer og tilpasser gamle skikker til "eget" bruk..

Denne årstiden er uansett så trist og mørk, at det er morsomt, særlig for barn, med merkedager hvor "noe skjer".

Skrevet

"Although no one knows on which exact date Jesus was born, Christians have favored December 25 since ancient times. "

Kilde: Wikipedia

Du linker ikke til Wikipedia som kilde, Hawkwind.

At kristne har "favorisert des.25 siden "ancient" times" er en dårlig måte å si at vatikanet plasserte jesu fødsel på natten mellom 24 og 25 des. Der har du "favoriseringen" din.

Vinterfest, Jól etc., var en feiring som varierte i lengde, men som stort sett foregikk flere dager i strekk.

"........................................."

Skrevet

Dette er hva jeg har hørt om opprinnelsen av Halloween:

Tradisjonen kommer opprinnelig fra Irland, hvor man denne dagen feiret slutten på den gamle året, og at vinterens avlinger endelig var i hus.

Samtidig trodde man at denne natten var onde ånder/de dødes ånder på ferde, og man var redd for at disse skulle ødelegge vinterens forråd.

Bakgrunnen for å kle seg ut,var derfor for å skremme bort de onde åndene, så de ikke fikk sendt forbannelser over matforrådene eller det nye året.

Linken til KaVa forteller omtrent det samme. Bare litt mere detaljert..

Jeg kan uansett ikke finne noe makabert eller særlig religiøst i dette.

Det går vel heller på gammel overtro...

I alle tilfelle ser jeg ikke noe galt i at vi adopterer og tilpasser gamle skikker til "eget" bruk..

Denne årstiden er uansett så trist og mørk, at det er morsomt, særlig for barn, med merkedager hvor "noe skjer".

Mens "trick or treating" kommer fra noe annet, nemlig at fattige gikk fra dør til dør og fikk mat. Dette gjorde de på "All Souls Day" (har ikke noe velklingende norsk navn), som var dagen _etter_ allehelgensdag (halloween).

"......................................"

Skrevet

"Although no one knows on which exact date Jesus was born, Christians have favored December 25 since ancient times. "

"Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato. Det skandinaviske navnet på høytiden er også det gamle germanske navnet, mens på andre språk har høytiden fått navn som understreker dens kristne bakgrunn, som engelsk Christmas eller «kristmesse» og tysk Weihnachten eller «vienatt»"

"Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv."

"Siden Norge allerede hadde en midtvintersfest, bød det ikke på noe problem når Håkon den Gode fastsatte at juledagen skulle være den 25.desember."

"Julen ble med innføringen av kristendommen til minne av Jesus fødsel, men i dagens samfunn er de gamle nordiske, kristne og germanske skikkene smeltet sammen med nye skikker som julenisse, juletre, gaveutveksling og sosialt samvær med kjære og kjente."

ShitDiddelyDo
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Julebukk

Julebukken var altså "en truende skapning som skremte barna, og til og med "kunne gjøre fruentimmere med barn, uten at de visste det"."

Såpass.

Kanskje jeg bør begynne å gå julebukk igjen. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er allehelgensaften, den dagen man hedrer de døde :o)

En ting er å hedre de døde.

En annen ting er det å hedre de døde ved å tigge sjokolade fra de levende. :)

Skrevet

"Julen faller omtrentlig sammen med førkristne markeringer for vintersolverv i forskjellige kulturer (germansk yule og romersk saturnalia). Det er naturlig å anta at det var for å fortrenge denne markeringen fullstendig at kirken valgte å legge en av sine viktigste høytider til denne dato. Det skandinaviske navnet på høytiden er også det gamle germanske navnet, mens på andre språk har høytiden fått navn som understreker dens kristne bakgrunn, som engelsk Christmas eller «kristmesse» og tysk Weihnachten eller «vienatt»"

"Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv."

"Siden Norge allerede hadde en midtvintersfest, bød det ikke på noe problem når Håkon den Gode fastsatte at juledagen skulle være den 25.desember."

"Julen ble med innføringen av kristendommen til minne av Jesus fødsel, men i dagens samfunn er de gamle nordiske, kristne og germanske skikkene smeltet sammen med nye skikker som julenisse, juletre, gaveutveksling og sosialt samvær med kjære og kjente."

Jeg blir SPRØ av denne moten med å linke til Wikipedia (!) som kilde!

Men akkurat her så er jo informasjonen korrekt.

".........................................."

Skrevet

En ting er å hedre de døde.

En annen ting er det å hedre de døde ved å tigge sjokolade fra de levende. :)

*LOL* Kudos :-)

"....................................."

Skrevet

Jeg blir SPRØ av denne moten med å linke til Wikipedia (!) som kilde!

Men akkurat her så er jo informasjonen korrekt.

".........................................."

Jeg måtte jo svare Hauken med "samme mynt"! ;-)

Litt komisk det der at kristne påberoper seg enerett til jula og synes det er dobbeltmoral at ikkekristne feirer jul!! *ho ho*

Skrevet

"dette har ingenting med Norge og gamle norske tradisjoner å gjøre!"

Det er det veldig mye annet som ikke har, heller.

"grunnen til at vi ikke har thanksgiving er jo fordi det bare handler om mat, og at de ikke kan gjøre stor nok profitt på det."

Nei. Thanksgiving er 100% steds- og tidsbestemt. Det er en tradisjon som spesifikkt feirer hvordan amerikanske nybyggere fikk masse mat av indianerne, og de hadde en stor spisefest, før de drepte dem. Det er ikke sammenliknbart med f.eks halloween, og ville vært absurd å forsøke å innføre til norge.

Jeg feirer Thanksgiving i Norge. Men jeg har bodd i USA. Og så er jeg fryktelig glad i kalkun med stuffing, og det i seg selv synes jeg er et godt argument for å feire :P

Skrevet

Jeg måtte jo svare Hauken med "samme mynt"! ;-)

Litt komisk det der at kristne påberoper seg enerett til jula og synes det er dobbeltmoral at ikkekristne feirer jul!! *ho ho*

Ja, det er direkte komisk :-)

Det er jo faktisk åpenbart, og alt vi vet om historie, kultur etc. gjør jo at vi _vet_ at det i større grad er en hedensk skikk enn en kristen en.

Når det er sagt, så får gjerne kristne feire "jul" des.24/25 for min del. Det plager meg ikke. Selv vurderer jeg å flytte 17-mai feiringen til midt i november :-)

Skrevet

Jeg feirer Thanksgiving i Norge. Men jeg har bodd i USA. Og så er jeg fryktelig glad i kalkun med stuffing, og det i seg selv synes jeg er et godt argument for å feire :P

Man trenger ikke noen unnskyldning for å spise kalkun, imo :-)

Jeg går også på Dubliners på Irlands nasjonaldag :-)

"......................................."

Skrevet

Du linker ikke til Wikipedia som kilde, Hawkwind.

At kristne har "favorisert des.25 siden "ancient" times" er en dårlig måte å si at vatikanet plasserte jesu fødsel på natten mellom 24 og 25 des. Der har du "favoriseringen" din.

Vinterfest, Jól etc., var en feiring som varierte i lengde, men som stort sett foregikk flere dager i strekk.

"........................................."

Joa, Jol ble, ihvertfall i en del områder, feiret over et lengre tidsrom.

En god del lokale variasjoner på dette, ut fra den grovlesinga jeg har foretatt meg nå.

Men starten på feiringen var 21. desember.

At julefeiringen i kristen tradisjon ble plassert til 25. desember, ser ut til å ha vært relativt tilfeldig.

Og dagen ble heller ikke markert som noen festdag i kirkens virkelig tidlige historie, da det ble ansett som nærmest blasfemisk.

Igjen kildemateriale fra wikipedia - usikker som den er på noen områder, så er jeg ganske overbevist om at faktiske feil på akkurat dette området ville blitt korrigert for lengst.

Men for de som vil lese fra mer respektable kilder linkes det videre fra wikipedia til en mengde mer anerkjent litteratur *s*

Skrevet

Jepp.

De gamle nordmenn feiret sitt juleblot den 21. desember, det stemmer.

Skrevet

Ja, det er direkte komisk :-)

Det er jo faktisk åpenbart, og alt vi vet om historie, kultur etc. gjør jo at vi _vet_ at det i større grad er en hedensk skikk enn en kristen en.

Når det er sagt, så får gjerne kristne feire "jul" des.24/25 for min del. Det plager meg ikke. Selv vurderer jeg å flytte 17-mai feiringen til midt i november :-)

Lykke til! ;-)

Det blir som dem som insisterte på at nyttårsaften 1999 ikke var noe å feire, for det var først året etter at man gikk over til et nytt millennium! ;-)

de hadde jo helt rett i det, men de gikk samtidig glipp av en heidundrande fest*S*

Skrevet

DET visste jeg, men jeg visste ikke at dette var noe religiøst.

Jeg bør vel kunne hedre de døde selv om jeg ikke tror????? eller????

Hihi, jeg er vel ikke den rette til å svare her siden jeg ikke tror. Og jeg har ikke hedret noen siden jeg var liten og var på kirkegården å la krans på graven til bestefaren min.

Men det er altså samme dagen som Halloween.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Såpass.

Kanskje jeg bør begynne å gå julebukk igjen. :)

Kanskje de har stavet det feil, og det skal være p istedet for j...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...