Gå til innhold

Ingen som bryr seg om opprinnelsen til Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såpass.

Kanskje jeg bør begynne å gå julebukk igjen. :)

*alt for få voksne mannfolk går julebukk for tida * (Og med "for tida" mener jeg altså nåom årene, ikke nå i månedsskiftet oktober/november)

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Dorthe

17

• Speak

11

• KaVa

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kanskje de har stavet det feil, og det skal være p istedet for j...

Eller - (litt grovere, kanskje) k i stedet for b.....

Skrevet

Jeg har lest hele tråden nå jeg også. Jaja, jeg kunne ha stoppet minstemann men har faktisk ikke lyst. Dessuten har jeg kjøpt inn godis til ungene.

Da er vi i samme båt. Snuppa har planlagt dette LENGE!!!

Uansett så har jo ho også et eget valg m.h.t. tros-spørsmålet også.

Skrevet

Da er vi i samme båt. Snuppa har planlagt dette LENGE!!!

Uansett så har jo ho også et eget valg m.h.t. tros-spørsmålet også.

Minstemann er veldig religiøs han stakkar, siden han går på katolsk skole :o)

Nesten litt flaut å sende ham dit men det er en bra skole i motsetning til de kommunale i nærheten.

Skrevet

Ha ha!! Greit å ha noe å skylde på, da, hvis mannen var ute på sjøen og kona likevel ble gravid! ;-)

*krysser fingrene for at vi IKKE får julebukk i år heller * ;-)

he he

Gjest Princess Peach
Skrevet

HÅHÅ!

Skrevet

Helt enig, hvorfor skulle det gjøre noe om vi lager litt lys og fest og moro på en sånn mørk dag. Skjønner ikke at noen tar sånn på vei for det?

Skjønner du ikke det?

De ringer på døra og tigger om godteri, og hvis de ikke får det, pælmer de egg i døra!

Det er mulig dette går under definisjonen fest for ungene som deltar, men neppe for samtlige av de som får ufrivillig besøk.

Og personlig har jeg ingen mulighet til å se hvem som står utenfor, så enten må jeg la være å åpne døra for alle, eller så må jeg møte dem.

For øvrig driter jeg i hvor tradisjonen kommer fra og at den ikke er norsk, men jeg synes ungene oppfører seg frekt.

Skrevet

At denne mer eller mindre sammenfalt med en hedensk høytid var selvsagt beleilig. Men nå hadde man vel også såpass mange høytidsmarkeringer i oldtiden med ymse ritualer at det neppe hadde vært vanskelig å finne en annen høytidsdag man kunne overta om måneden hadde blitt fastsatt til en annen da.

St. Hansaften er litt morsom; det er vel en levning etter katolisismen, om jeg erindrer korrekt.

Det er vel stort sett opptil flere helgener man kan feire hver eneste dag; og at det er akkurat denne ene helgenen som har "sin" dag på midtsommerkvelden er trolig også relativt tilfeldig.

Kunne like gjerne vært en annen helgen - det er -mange- man kan velge blant ;-)

Men greia med slike markeringsdager er at disse uansett overlever i en eller annen form.

Har det fra tidenes morgen vært en større festlig anledning med hedensk tradisjon, så vil den stort sett overleve i ny form når kulturen endres eller trosgrunnlaget forandres.

Mitt poeng er at om man tar avstand fra den moderniserte versjonen av en slik festdag, og hevder at man faktisk feirer dagen på bakgrunngrunn av festdagens opprinnelige betydning; da får man faktisk gjøre det fullt og helt.

I forhold til Jul og Jol er det såre enkelt.

Jol feires fra 21. desember (vintersolverv).

Kristen jul feires 25. desember; og julaften er kvelden før julen starter.

Om man virkelig ønsker å ta avstand fra sin kulturarv, tar man selvsagt hensyn til det.

Men det er rart med det; det viser seg å være svært få mennesker som hevder å ta avstand fra denne kristne kulturarven som gjennomfører dette i praksis, "ja takk begge deler" filosofien synes å være svært populær i disse krester.

Det er "tilfeldig" at det er døperen johannes som har "sin" dag på "jonsok", men det er overhodet ikke tilfeldig at dagen er nettopp da.

Og ja - det var mange forskjellige markeringsdager i forskjellige kulturer. Men det er tull å hevde at det var så mange at uansett hvor man plasserte "jesu fødsel" og andre dager, så ville man truffet en eller annen høytid. Dette var garantert gjort med fullt overlegg. Det er hevet over enhver tvil at vatikanet gjorde det de kunne for å fjerne alle andre feiringer enn de bibelske. Midtvinterfest, midtsommerfest - og de "mindre" variantene vår og høst, har dessuten vært de desidert største, og viktigste, høytidene i veldig mange kulturer. Det sier seg selv at disse var spesiellt viktige å bli kvitt, når man skulle tvinge hele verden til å omfavne en ny religion. (Dette var selvfølgelig ETTER at vatikanet oppdaget at det faktisk var noen som nektet å innrette seg, uansett hvor mange de slaktet.)

"Om man virkelig ønsker å ta avstand fra sin kulturarv, tar man selvsagt hensyn til det."

Kristendommen er ikke _min_ kulturarv.

Jeg begynner å drikke den 20 des., og drikker stort sett tett sammenhengende frem til 1 nyttårsdag :-)

"...................................."

Skrevet

Interessant! Det visste ikke jeg.

Takk for opplysningen!

Værsågod :-)

".............................."

Skrevet

"julekokk"??

"................................."

Skrevet

"julekokk"??

"................................."

Skriver du julebokk? Skriver du ikke bukk?

Selv om uttalen av bukk er bokk, så vil endring av en bokstav også endre den fonetiske uttalen av ordet...

Skrevet

Godt å høre at det er flere som meg:-)

Må innrømme at jeg konfirmerte meg, men har senere meldt meg ut av statskirken. (Du vet...når jeg ble voksen og klok:-)

Forferdelig at de legger konfirmasjonen så tidlig i livet. Barna er helt klart ikke i stand til å ta et valg om slikt når de er så unge. (Selvsakt med noen få unntak)

Vil også rose Humanetisk Forbund for en flott navnfest. Absolutt et alternativ for å hylle det nye barnet.

Jeg komfirmerte meg også, men som 99.9999999% av alle komfirmanter gjorde jeg det utelukkende for pengene. Jeg meldte meg ut i voksen alder.

Men jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis er for ung til å ta et slikt "valg" i komfirmasjonsalder. (For noen år siden var man jo regnet som voksen i den alderen.) Man er gjerne i stand til å ta et valg om man har lyst til å prøve dette kristendomsstyret. Man velger jo uansett ikke for livet, da man uansett alltid kan melde seg ut av dette statskirketullet.

"........................................"

Skrevet

Skriver du julebokk? Skriver du ikke bukk?

Selv om uttalen av bukk er bokk, så vil endring av en bokstav også endre den fonetiske uttalen av ordet...

Heh-heh....selvfølgelig...*blingse* :-)

"........................................."

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg komfirmerte meg også, men som 99.9999999% av alle komfirmanter gjorde jeg det utelukkende for pengene. Jeg meldte meg ut i voksen alder.

Men jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis er for ung til å ta et slikt "valg" i komfirmasjonsalder. (For noen år siden var man jo regnet som voksen i den alderen.) Man er gjerne i stand til å ta et valg om man har lyst til å prøve dette kristendomsstyret. Man velger jo uansett ikke for livet, da man uansett alltid kan melde seg ut av dette statskirketullet.

KoNfirmasjon!

Sorry, klarte ikke å la være.

Skrevet

Heh-heh....selvfølgelig...*blingse* :-)

På den andre siden: Julekokker kan være skumle, de og :-)

Skrevet

Det er bare det at valget de tar er ikke valget om de vil prøve kristenlivet, men valget om at de ønsker GAVER. Eller rettere sagt PENGER. Det er nok den delen som blir feil.

Det tar jo bare helt av. Min stesønn fikk nesten 50.000,-. Synes det er helt sykt.

Skrevet

På den andre siden: Julekokker kan være skumle, de og :-)

Jeg er julekokk, og man skal faen meg trå forsiktig rundt meg når jeg kaster rundt meg med kjøttøkser, ribber, kniver og lutefisker :-)

Skrevet

KoNfirmasjon!

Sorry, klarte ikke å la være.

Jada. Jeg er nysKjerrig, også :-)

"......................................."

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jada. Jeg er nysKjerrig, også :-)

"......................................."

Skriiiik!

Skrevet

Skjønner du ikke det?

De ringer på døra og tigger om godteri, og hvis de ikke får det, pælmer de egg i døra!

Det er mulig dette går under definisjonen fest for ungene som deltar, men neppe for samtlige av de som får ufrivillig besøk.

Og personlig har jeg ingen mulighet til å se hvem som står utenfor, så enten må jeg la være å åpne døra for alle, eller så må jeg møte dem.

For øvrig driter jeg i hvor tradisjonen kommer fra og at den ikke er norsk, men jeg synes ungene oppfører seg frekt.

I mitt nabolag har jeg ikke hørt at noen har fått egg på døra...selvom jeg vet at dette er "vanlig"

Men slik det egentlig skal praktiseres, er at man selv bestemmer om man ønsker besøk eller ikke. Hvis man ønsker besøk skal man sette ut lys eller "Gresskar-lykt"ved døra.

Ønsker man derimot ikke besøk skal man slå av utelyset, og ha det litt mørkt i huset.

Altså er "regelen" at mørklagte hus skal ikke besøkes..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...