Gå til innhold

Ingen som bryr seg om opprinnelsen til Halloween?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh hjelp, den er for drøy til og med for meg :o)

Hvis man tar bilde av meg hver dag fra nå av og i et år, så blir det nesten som en sånn medisinsk plansje som viser vekstfaser e.l. Det begynner med to pipestælker av noen lår, og når våren nermer seg er lårene like tykke som en gjennomsnittlig brystkasse.

"........................................"

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

32

• Dorthe

17

• Speak

11

• KaVa

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis man tar bilde av meg hver dag fra nå av og i et år, så blir det nesten som en sånn medisinsk plansje som viser vekstfaser e.l. Det begynner med to pipestælker av noen lår, og når våren nermer seg er lårene like tykke som en gjennomsnittlig brystkasse.

"........................................"

LOL, det er slike armer jeg får fra våren til høsten og så er jeg på'n igjen neste vår.

Men jeg har i hvert fall ikke grevinnesleng ;o) Ikke om vinteren heller.

Skrevet

Jeg er julekokk, og man skal faen meg trå forsiktig rundt meg når jeg kaster rundt meg med kjøttøkser, ribber, kniver og lutefisker :-)

"........................................."

he he he - "Kvinne drept av lutefisk - "Jeg er uskyldig - hun klade på julematen" bedyrer kokken..."

Skrevet

Og der har vi dobbeltmoralen spør du meg.

Det er så greit å ferie jul - fordi det er SÅÅÅÅ koselig.

Men å gå i kirken, det kan man da ikke gjøre. Hjelp, folk vil jo faktisk tro du TROR noe. Det er jo kjempefarlig.

En annen ting er "kristne" som gjerne er litt ekstra kristne på julen, men driter i det resten av året.

De fleste synes jo at jul i kirken, bryllup, konfirmasjon, dår osv. er SÅÅÅÅ koselig, og bruker kirken da uansett om de tror eller ikke. Jeg gjør ikke det.

Men å feire jul er faktisk ikke bare en kristen tradisjon. (Som du sikkert kan lese ut av trådene her)

Skrevet

he he he - "Kvinne drept av lutefisk - "Jeg er uskyldig - hun klade på julematen" bedyrer kokken..."

Heheh :-)

"................................."

Skrevet

Så langt i kveld er det ingen som har brydd seg med at utelyset mitt er avslått. De ringer på lell.

De som sender ungene ut på dette, bør iallefall forklare dem såpass, at om lyset er av, skal de ikke forstyrre.

Møkkaskikk handelstanden tjener rått på. :-(

Det kan jeg nok tenke meg ja..

For siden Halloween feiring foreløpig er ganske nytt fenomen her i Norge, så er det nok fortsatt ganske mangelfull kunnskap om "lover og regler" rundt praksisen...

I utgangspunktet har jeg ikke noe imot halloween, men synes det er et artig "lyspunkt" i en mørk årstid.

Men siden denne skikken foreløpig er lite akseptert her i Norge, så burde man nok være forsiktig med å praktisere de negative sidene.

Eggkasting og hærverk burde være helt unødvendig, og det er synd hvis ungene lærer seg å tro at at dette liksom er "lov"

Her synes jeg faktisk at skolene har en jobb å gjøre!

De henvender seg til samtlige barn i "riktig" alder, og burde være kilden til å undervise ungene både om bakgrunnen til feiringen, og ikke minst hva som er riktig og akseptabel oppførsel på "besøksrunder."

Tror mange konflikter og irritasjoner kunne vært unngått, hvis ungene var riktig "oppdratt" og informert om hvor grensene gikk..

Skrevet

Det kan jeg nok tenke meg ja..

For siden Halloween feiring foreløpig er ganske nytt fenomen her i Norge, så er det nok fortsatt ganske mangelfull kunnskap om "lover og regler" rundt praksisen...

I utgangspunktet har jeg ikke noe imot halloween, men synes det er et artig "lyspunkt" i en mørk årstid.

Men siden denne skikken foreløpig er lite akseptert her i Norge, så burde man nok være forsiktig med å praktisere de negative sidene.

Eggkasting og hærverk burde være helt unødvendig, og det er synd hvis ungene lærer seg å tro at at dette liksom er "lov"

Her synes jeg faktisk at skolene har en jobb å gjøre!

De henvender seg til samtlige barn i "riktig" alder, og burde være kilden til å undervise ungene både om bakgrunnen til feiringen, og ikke minst hva som er riktig og akseptabel oppførsel på "besøksrunder."

Tror mange konflikter og irritasjoner kunne vært unngått, hvis ungene var riktig "oppdratt" og informert om hvor grensene gikk..

Ja, der er jeg enig med deg.

Skrevet

Fordi jeg synes du blir litt vel feilslått nasjonalistisk når du mener at ingenting som ikke er norsk i utgangspunktet ikke skal innføres hit.

"........................................."

oki, men du kan jo bare fortsette å svare for meg, siden du får fram alt jeg tenker på en forståelig måte.

jeg har aldri sagt noe lignende!

Skrevet

oki, men du kan jo bare fortsette å svare for meg, siden du får fram alt jeg tenker på en forståelig måte.

jeg har aldri sagt noe lignende!

Slutt å vær så fornærmet nå, da. Det kunne høres litt sånn ut - _selvfølgelig_ satt på spissen - når du brukte det at det ikke var norsk som begrunnelse. Jeg har da ikke påstått seriøst at du har sagt at du er mot alt som ikke er norsk.

"......................................"

Skrevet

Uff, nå leste jeg: "...hvor de feier over de døde" ;)

Et klassisk eksempel på det vi i psykologien kaller en slip of the tounge.. jasså Glimps, jasså..

=p

Skrevet

Et klassisk eksempel på det vi i psykologien kaller en slip of the tounge.. jasså Glimps, jasså..

=p

Hehe :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Uff, nå leste jeg: "...hvor de feier over de døde" ;)

Hehe, ja. Ser jo at jeg nå at jeg skrev feier. Men jeg mente selvfølgelig feirer.

Skrevet

I mitt nabolag har jeg ikke hørt at noen har fått egg på døra...selvom jeg vet at dette er "vanlig"

Men slik det egentlig skal praktiseres, er at man selv bestemmer om man ønsker besøk eller ikke. Hvis man ønsker besøk skal man sette ut lys eller "Gresskar-lykt"ved døra.

Ønsker man derimot ikke besøk skal man slå av utelyset, og ha det litt mørkt i huset.

Altså er "regelen" at mørklagte hus skal ikke besøkes..

Det er jo en grei regel, men da forutsettes det at ungene er klar over at de ikke skal ringe på, og det tviler jeg på om de er overalt.

Nå er dagen forlengst over, og jeg fikk ca. ti puljer med unger på døra. De var blide og søte, selv da jeg slapp opp for godteri til de siste. Ingen egg på døra!

Skrevet

Skjønner du ikke det?

De ringer på døra og tigger om godteri, og hvis de ikke får det, pælmer de egg i døra!

Det er mulig dette går under definisjonen fest for ungene som deltar, men neppe for samtlige av de som får ufrivillig besøk.

Og personlig har jeg ingen mulighet til å se hvem som står utenfor, så enten må jeg la være å åpne døra for alle, eller så må jeg møte dem.

For øvrig driter jeg i hvor tradisjonen kommer fra og at den ikke er norsk, men jeg synes ungene oppfører seg frekt.

Jeg har aldri fått hverken egg eller annet på døra jeg, men så gir jeg godteri da. At noen unger oppfører seg stygt bør jo ikke ødelegge for alle de andre! Da er det da ikke selve dagen det er noe i veien med, men mer at noen barn er mer rampete enn gjennomsnittet.

Skrevet

Slutt å vær så fornærmet nå, da. Det kunne høres litt sånn ut - _selvfølgelig_ satt på spissen - når du brukte det at det ikke var norsk som begrunnelse. Jeg har da ikke påstått seriøst at du har sagt at du er mot alt som ikke er norsk.

"......................................"

samma det :)

vi har ført inn mange andres tradisjoner til vårt land, og jeg er kjempeglad for litt krydder i hverdagen!!

men halloween er ikke min smak. kan godt være med på å gjøre dagen litt skummel med utkledninger, pynt og en familiefest eller så, men det at de skal gå rundt å tigge etter godt to måneder før de skal gå julebukk...nei der sier det stopp for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...