Gå til innhold

Tyskere og sånt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så for ikke så lenge siden en dokumentar på discovery hvor de intervjuet tyske personer som hadde vært med i krigen. Alle de som var intervjuet sa de ikke angret, og jeg la spesielt til merke en som sa at etter de hadde skutt ned motstanderene, så var det spesielt morsomt å gå rundt å skyte likene, fordi enkelte lekte bare døde og kom derfor med morsome lyder da de ble skutt.

Da begynnte jeg å tenke litt. Hitler hadde jo støtte i folket (såfall når en ser på film av han uten at jeg vet dette er tilfelle). Finnes det virkelig folk i Tyskland som fortsatt støtter den krigen? Og noe annet jeg lurer på er hvorfor tyskerene ble tatt så fort inn igjen i varmen??

Bestefaren min var med på handelsflåten og hadde en vegg full av medaljer og diplomer fra kongen. Bare noen nevnte svensker så ble han forbannet, men han sa aldri et vondt ord om tyskere når det ble tatt opp.

Er det noe jeg har gått glipp av?

Skrevet

Du spør om det fortsatt lever folk som støttet krigen? Javisst - akkurat som at det finnes folk som bestefaren din, som fortsatt dømmer svensker for noe sverige som stat gjorde for over 60 år siden.

"......................................."

Skrevet

Ja - det finnes slik mennesker her i landet også. De som syns det er synd at Hitler ikke fikk fullført verket sitt. Man tror nesten ikke det man hører.

Men vi har stått sammen med tyske etterkommere fra krigen under feiringen av D-dagen i Frankrike -og de vil også besøke en grav og stille sine spørsmål. Det blir for dumt å anklage en nasjon i dag for det som ble gjort for over 60 år siden.

Skrevet

Hitler hjernevasket et helt folk. Først gjorde han utrolig mye bra for Tyskland. Bygget det opp, bygde veier osv. På den måten fikk han folkets tillit.

Så fikk han dem overbevist om at jøder var fæle folk.

Og så om at det var viktig å erobre verden (!).

I alle land finnes det folk som er drittsekker. I alle kriger er det soldater som oppfører seg som neandertalere - også nordmenn.

Etter krigen fikk Tyskland merke følgene av krigen. Landet ble delt. Familier ble splittet.

Men man forsto at det ikke ville bli særlig greit i Europa om man skulle straffe hele Tyskland for evig og alltid. Og det har de jo hatt rett i...

Å nå å skulle klandre tyskere for det som skjedde for 60 år siden blir for dumt. Skal vi som lever i Norge nå lastes for det vikingene gjorde på 1100-tallet også?

Skrevet

Etter min bestefar har jeg ikke hørt et vondt ord om tyskerene, og ikke fra min bestemor heller.

Bestefar var med i motstandsrørsla, hadde radio som tyskerene vist om, han er også bl.a verdenskjent for et bilde som ble tatt under krigen.

Den historien som min bestemor har fortalt er om 19 år gamle tyske gutter som satt på kjøkkenbordet hennes og gråt fordi de savnet vennene sine som var falt i kamp, de savnet familen og hjemlandet og alt som var trygt og godt.

De hadde to valg, være med i krigen eller bli sendt i fangeleirer.

Min bestemor tenker fortsatt den dag i dag på alle ungguttene som døde da et skip ble senket i fjorden der jeg kommer fra.

Dette var helt vanlige gutter som ble tvinget i en krig de ikke støttet.

Skrevet

Hitler hjernevasket et helt folk. Først gjorde han utrolig mye bra for Tyskland. Bygget det opp, bygde veier osv. På den måten fikk han folkets tillit.

Så fikk han dem overbevist om at jøder var fæle folk.

Og så om at det var viktig å erobre verden (!).

I alle land finnes det folk som er drittsekker. I alle kriger er det soldater som oppfører seg som neandertalere - også nordmenn.

Etter krigen fikk Tyskland merke følgene av krigen. Landet ble delt. Familier ble splittet.

Men man forsto at det ikke ville bli særlig greit i Europa om man skulle straffe hele Tyskland for evig og alltid. Og det har de jo hatt rett i...

Å nå å skulle klandre tyskere for det som skjedde for 60 år siden blir for dumt. Skal vi som lever i Norge nå lastes for det vikingene gjorde på 1100-tallet også?

Nei, det blir helt feil å si. Man _hjernevasker_ ikke et helt folk på den måten - det går faktisk ikke an. Men han _forledet_ dem, det er helt sikkert. Og det var mange nok som faktisk _ble_ "hjernevasket" til at effekten var sterk nok, og hele folket ble "dratt med" i dragsuget. Du finner mange tyske veteraner som ikke angrer på krigen, og som fortsatt støtter en død og begravet sak. Men heldigvis gjelder dette kun et fåtall, og de fleste veteraner er snart døde uansett. Den yngre generasjon i tyskland har ikke den samme nasjonalistiske stoltheten.

"......................................"

Skrevet

Ja - det finnes slik mennesker her i landet også. De som syns det er synd at Hitler ikke fikk fullført verket sitt. Man tror nesten ikke det man hører.

Men vi har stått sammen med tyske etterkommere fra krigen under feiringen av D-dagen i Frankrike -og de vil også besøke en grav og stille sine spørsmål. Det blir for dumt å anklage en nasjon i dag for det som ble gjort for over 60 år siden.

Å si a tyskland har "sluppet lett unna" er en smule tullete, ja. Å få delt inn landet av en mur, og total sperre mellom de to delene...ja, det er jo bare en bagatell.

"......................................."

Skrevet

Nei, det blir helt feil å si. Man _hjernevasker_ ikke et helt folk på den måten - det går faktisk ikke an. Men han _forledet_ dem, det er helt sikkert. Og det var mange nok som faktisk _ble_ "hjernevasket" til at effekten var sterk nok, og hele folket ble "dratt med" i dragsuget. Du finner mange tyske veteraner som ikke angrer på krigen, og som fortsatt støtter en død og begravet sak. Men heldigvis gjelder dette kun et fåtall, og de fleste veteraner er snart døde uansett. Den yngre generasjon i tyskland har ikke den samme nasjonalistiske stoltheten.

"......................................"

Du har halt rett. Det er feil å si hjernevasket og mye mer rett å si forledet

Skrevet

Min kjære far fortalte at nordmenn og tyskere hjalp hverandre med mat og slikt under krigen. Krigen var ikke så heftig akkurat der. Han traff mange flotte tyskere.

Skrevet

Mange tyske soldater var vanlige menige som ikke hadde så mye valg. Svenskene skulle jo liksom ikke involvere seg i krigen, men utleverte jøder til det tyske regimet bl.a. Svenskene ble vel derfor Europas feiginger i manges øyne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...