Gå til innhold

NHD andre-- Psykoterapi

Anbefalte innlegg

Gjest terapikognitiv

Jeg skal begynne i terapi på poliklinikken. En venninne sa jeg måtte forlange psykoterapi?

Hva er egentlig dette.Nøste opp i hva som har skjedd i livet og finne "syndebukker" hendelser som kan settes i realsjon til ens deprejon/angst? eller?

Kognitiv terapi? lar det seg kombinere med psykoterapi??

Dumme spørsål kanskje, men jeg har vært alt for lite i terapi, har gått å slitt for meg selv, og vet lite om hva som egentlig foregår?

Kan en psykiater psykoterapi og kognitiv terapi eller er dette psykologens spesialitet?

Noen som har blitt frisk av angst/deprsjon av denne type terapi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252366-nhd-andre-psykoterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har liten tro på å "forlange" en bestemt form for terapi, spesielt etter råd fra venner og kjente.

Mange har fått hjelp av kognitiv terapi, og blitt plagene. Jeg vet ikke hvordan det er å kombinere med psykoterapi, men du kommer også litt inn på tidligere erfaringer ved kognitiv terapi. Å kombinere to rendyrkede terapiformer tror jeg blir vanskelig.

Både psykolog og psykiater kan drive med psykoterapi. Når det gjelder kognitiv terapi er det også psykiatriske sykepleiere som driver med det.

Lytt til de rådene du får på poliklinikken, det er nok da du får best behandling.

Gjest Bare en

Jeg har forstått at både psykologer og psykiatere bruker kognitiv terapi. Mener også at det er mulig å be spesielt om å få en bestemt type terapi. Jeg anbefaler kognitiv terapi; den er svært god både mot angst og depresjon.

Å grave i fortiden, behøver ikke å være en god løsning.

Jeg får selv kogn. terapi, og anbefaler det. Kort fortalt handler det om hvordan situasjonen din er nå, hvordan ønsker du at den skal være, og hva du vil gjøre for å komme deg dit at situasjonen blir slik du ønsker. Den første timen gikk med til å kartlegge problemene mine og fortelle om livet mitt (også fra fortiden), men de neste timene hadde ikke fortiden som fokus. Lykke til

Gjest Bare en

Dette skrev NHD om kogn. terapi:

--------------------------------------------------------------------------------

Innlegget skrevet av Nils Håvard Dahl, psykiater i Psykiatri

1/11-2006 klokken 16:50

--------------------------------------------------------------------------------

Re: Kognitiv terapi

Det er klart påvist at den er langt bedre enn andre psykoteraier innen de fleste diagnoser.

Derimot er det ingen dokumentasjon på at terapier som i hovedsak er opptatt av følelser har noen som helst virkning.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykoterapi er bare en fellesbetegnelse på samtaleterapi drevet på en systematisk måte i den hensikt å redusere symptomer og eller endre personlighet i gunstig retning.

Kognitiv terapi er en av mange typer psykoterapier.

Jeg synes denne oversikten er god:

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykoterapi

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...