Gå til innhold

Hjortestek.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå håper jeg på litt hjelp fra kokkene her inne:)

Skal ha folk på middag og har fått en hjortestek på 2 kilo men har aldri tilberedt dette før. Det eneste av viltkjøtt jeg er vant til er elg...

noen med en god oppskrift? gjerne tips om tilbehør også:)

Skrevet

Brun steken godt på alle sider i en vid jerngryte sammen med opphakket gulrot, selleri, purre og løk. Slå på vann og fløte til det dekker vel halve steken. Ha i en kvast rosmarin. Sett gryten i en forhåndsvarmet ovn med overvarme på 120 grader. Stek til kjernetemperatur 54 grader. Snu kjøttet av og til så overflaten får farge. Når kjøttet er ferdig, tar du det ut og lar det hvile mens det flytende kokes ned til en tykk saus. Til slutt siles sausen. Jevnes hvis nødvendig. Smak til med salt og pepper.

Sjampinjong, mandelpotet og løk skjæres i passende biter og stekes gylne og møre i smør. Brokkoli, purre, aspargesbønner og blomkål kokes forsiktig møre (men ikke bløte!).

mmm nå fikk jeg vann i munn

Skrevet

Brun steken godt på alle sider i en vid jerngryte sammen med opphakket gulrot, selleri, purre og løk. Slå på vann og fløte til det dekker vel halve steken. Ha i en kvast rosmarin. Sett gryten i en forhåndsvarmet ovn med overvarme på 120 grader. Stek til kjernetemperatur 54 grader. Snu kjøttet av og til så overflaten får farge. Når kjøttet er ferdig, tar du det ut og lar det hvile mens det flytende kokes ned til en tykk saus. Til slutt siles sausen. Jevnes hvis nødvendig. Smak til med salt og pepper.

Sjampinjong, mandelpotet og løk skjæres i passende biter og stekes gylne og møre i smør. Brokkoli, purre, aspargesbønner og blomkål kokes forsiktig møre (men ikke bløte!).

mmm nå fikk jeg vann i munn

Tusen takk:) hørtes veldig godt ut.

Den er notert!

Skrevet

Stikkord: Langtidssteiking. Det blir skikkelig snadder! Bruk steiketermometer, og steik steika på 75 grader. Beregn fem-seks timer. Ser at en under her sier at kjernetemperaturen skal være 54 grader. Det synes jeg høres lite ut... Sjekk det skikkelig ut. Jeg ville tru kanskje 60-65 er mer riktig.

Skader jo heller ikke å la steika ligge i marinade eller innsmurt i krydder noen timer før du steiker den.

Skrevet

Stikkord: Langtidssteiking. Det blir skikkelig snadder! Bruk steiketermometer, og steik steika på 75 grader. Beregn fem-seks timer. Ser at en under her sier at kjernetemperaturen skal være 54 grader. Det synes jeg høres lite ut... Sjekk det skikkelig ut. Jeg ville tru kanskje 60-65 er mer riktig.

Skader jo heller ikke å la steika ligge i marinade eller innsmurt i krydder noen timer før du steiker den.

Akkurat det med temperaturen syntes jeg også kanskje var i minste laget.... får lete litt rundt og se om jeg finner noe om akkurat dette, jeg er ikke så veldig glad i helt rosa kjerne i kjøttet..

mener og huske at når jeg lagde roastbeef sist så var kjernetemperaturen temmelig nær 70 grader, mulig jeg husker feil..

takk for svar:)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Akkurat det med temperaturen syntes jeg også kanskje var i minste laget.... får lete litt rundt og se om jeg finner noe om akkurat dette, jeg er ikke så veldig glad i helt rosa kjerne i kjøttet..

mener og huske at når jeg lagde roastbeef sist så var kjernetemperaturen temmelig nær 70 grader, mulig jeg husker feil..

Jupp, viltkjøtt skal vel ha høyere kjernetemperatur enn oksekjøtt.

Og selv om jeg liker biffen rosa inni, er 54 grader noen grader for lite selv om vi snakker oksekjøtt.

Jeg har aldri stekt hjort, men 54 høres ut som 10 grader for lite.

Skrevet

Jupp, viltkjøtt skal vel ha høyere kjernetemperatur enn oksekjøtt.

Og selv om jeg liker biffen rosa inni, er 54 grader noen grader for lite selv om vi snakker oksekjøtt.

Jeg har aldri stekt hjort, men 54 høres ut som 10 grader for lite.

ja, tror jeg forsøker meg med noe over 65 grader:)

Får nesten prestasjonsangst her når jeg ser de fine oppskriftene de anbefaler her, hehe jeg får bare være nøye med jobben... har iallfall masse arbeidslyst på kjøkkenet nå som alt er NYTT!;)

Skrevet

Nja... Trur kanskje 70 grader blir litt mye igjen. Helt gjennomstekt skal den nå tross alt ikke være. Hvis ikke du liker den sånn da.

Men du veit hva kokkegutta sier? Gjennomstekt biff=ødelagt biff. Og det samme med hjortesteik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...