Gå til innhold

Leie ut hus til sosialklient.

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Har leid ut huset mitt til en som får hjelp av sosialen.

Litt en tjeneste dette her da vedkommende måtte ha tilgang på bolig pga. diverse andre saker.

Var ikke så lysten med har nå skrevet kontrakt da ut året, altså for bare to måneder.

Sosialen ringte meg og sa at kontrakten var grei og at de stillet garanti for disse to månedene i husleie.

Men det jeg lurer på som jeg glemte å spørre henne om var: får noen klienter utbetalt penger til husleie slik at de betaler denne selv, eller er det sosialkontoret som tar seg av innbetalinga?

Ville vel trodd det siste, men så mener jeg å erindre at jeg har hørt om folk som har måttet vise kvitteringer på slikt i ettertid så da er det vel i noen tilfeller at det gjøres på første måten.

Og hvis det er sosialkontoret som tar seg av betalingen, pleier de da å gå over datoene for dette? (hvis kontrakten gjelder fra 1. og det står innbetaling før den 1. er det da sannsynlig at de vil betale inn husleien to, tre og flere dager over tiden?)

Noen som vet her?

Gjest min erfaring her
Skrevet

Faren min leide ut til sosialklienter, men det ble bare bråk og da de flyttet skylte de mye penger pluss at huset var en SVINESTI uten like! Jeg sier ikke at alle er slik; en venninne har god erfaring (bortsett fra at h*n skylder noen husleier).

Gjest husverten
Skrevet

Vi leide ut til en sosialklient en gang, og da kom husleleien rett fra sosialkontoret.

Skrevet

Innbetalingen kommer nok direkte fra sosialkontoret, de tar ikke sjangsen på at husleie pengene går til noe annet.

Det kan gå litt over tiden, selv om det er sosoalkontoret som betaler.

Det at en person får hjelp i fra sosialen betyr ikke nødvendigvis at de ikke vil gjøre opp for seg eller oppfører seg ordentlig.

Men det kan selvsagt være det motsatte også, så følg litt med, men det bør man jo gjøre uansett hvem man leier ut til.Uten at man skal løpe rundt og snoke.

Skrevet

Faren min leide ut til sosialklienter, men det ble bare bråk og da de flyttet skylte de mye penger pluss at huset var en SVINESTI uten like! Jeg sier ikke at alle er slik; en venninne har god erfaring (bortsett fra at h*n skylder noen husleier).

Hvis sosialen stiller garanti for husleien, så skal det vel neppe være noe problem med manglende innbetaling.

".........................................."

Gjest et forslag
Skrevet

hva du enn gjør, så lei ikke ut til sosialkontor, men heller til sosialklient. Ellers risikerer du å ikke kunne si opp avtalen. I stedet får du bare en ny sosialklient. Sørg heller for at ssialkontoret gir deg garanti for at leie blir betalt og at du får løfte om at leieboer har boevne. (=Er uten rusproblem og renslig).

Skrevet

Men pass på, sosialgaranti er ikke det samme som depositum. Den er bare garanti for husleia og ikke for ting som blir ødelagt.

Gjest Lurer jeg på i dag
Skrevet

hva du enn gjør, så lei ikke ut til sosialkontor, men heller til sosialklient. Ellers risikerer du å ikke kunne si opp avtalen. I stedet får du bare en ny sosialklient. Sørg heller for at ssialkontoret gir deg garanti for at leie blir betalt og at du får løfte om at leieboer har boevne. (=Er uten rusproblem og renslig).

Takk for tipset. Jeg har skrevet kontrakten med vedkommende som leier, altså klienten og ikke kontoret.

Det var han som trengte denne tjenesten nå, hvis ikke så hadde jeg latt det stå tomt foreløbig.

Sosialkontoret sa at de skulle gi to måneders husleiegaranti.

Hvordan ting går med vedkommende som skal bo får tiden vise, jeg kjenner vedkommende og ville ikke ha leid ut til ham om ikke det var av stor avgjørende betydning for ham å ha et sted å bo i forhold til ting han har gående for å si det sånn.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Men pass på, sosialgaranti er ikke det samme som depositum. Den er bare garanti for husleia og ikke for ting som blir ødelagt.

Takk, det ble jeg fortalt, etterhvert.

Mest av alt skulle jeg ønsket meg en garanti for ting som ble ødelagt. Har for meg at jeg kunne trenge det mer.(men fikk intrykk av at jeg skulle få dette og fikk ikke greie på fakta før etter kontraktsskriving)

Hvis sosialen betaler husleia så trenger jeg jo egentlig ingen husleiegaranti heller, de betaler vel de skulle en tro.

Skrevet

Takk, det ble jeg fortalt, etterhvert.

Mest av alt skulle jeg ønsket meg en garanti for ting som ble ødelagt. Har for meg at jeg kunne trenge det mer.(men fikk intrykk av at jeg skulle få dette og fikk ikke greie på fakta før etter kontraktsskriving)

Hvis sosialen betaler husleia så trenger jeg jo egentlig ingen husleiegaranti heller, de betaler vel de skulle en tro.

Ikke for å skremme deg men sos.kontoret kan være innmari trege med utbetalinger. Jeg har tidligere både hatt folk på døra for å stenge strømmen og fått utkastelse av barnehagen pga for sein betaling.

Regninger som de skulle betalt. Akkurat nå fikk noen andre jeg kjenner purring på tvlisensen, ikke engang den klarte de å betale i tide. Du får forlange strafferenter hvis det skjer.

Jeg håper jeg aldri mer trenger å gå dit for å få hjelp, det er 16 år siden siste gangen.

Gjest lurer jeg på i dag
Skrevet

Ikke for å skremme deg men sos.kontoret kan være innmari trege med utbetalinger. Jeg har tidligere både hatt folk på døra for å stenge strømmen og fått utkastelse av barnehagen pga for sein betaling.

Regninger som de skulle betalt. Akkurat nå fikk noen andre jeg kjenner purring på tvlisensen, ikke engang den klarte de å betale i tide. Du får forlange strafferenter hvis det skjer.

Jeg håper jeg aldri mer trenger å gå dit for å få hjelp, det er 16 år siden siste gangen.

Takk skal du ha Dorthe.

Dette skal egentlig være for bare to måneder, jeg er klar over risikoen her og setter selv av penger til huslånet.

Jeg får ta ting som de kommer og det å kjøre noe hard linje mot sosialen skal jeg nok klare.

Hadde heller latt det stå tomt for å slippe problemer, men så var det dette med at det var en svært så avgjørende ting for leieboeren da, så jeg klarte ikke si nei.

Har fått slag selv før jeg pga av at jeg har vært for snill, så det vil i såfall ikke være første gangen.

Men, men, får helt enkelt ta det som det kommer.

Skrevet

Takk skal du ha Dorthe.

Dette skal egentlig være for bare to måneder, jeg er klar over risikoen her og setter selv av penger til huslånet.

Jeg får ta ting som de kommer og det å kjøre noe hard linje mot sosialen skal jeg nok klare.

Hadde heller latt det stå tomt for å slippe problemer, men så var det dette med at det var en svært så avgjørende ting for leieboeren da, så jeg klarte ikke si nei.

Har fått slag selv før jeg pga av at jeg har vært for snill, så det vil i såfall ikke være første gangen.

Men, men, får helt enkelt ta det som det kommer.

Du kjenner jo leieboeren da og det hjelper endel. Man trenger ikke å være mere skeptiske til sosialklienter, men sosialkontoret er det verre med :o)

De holder ikke alltid det de lover, det har jeg og flere med meg erfart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...