Gå til innhold

Konflikt på arbeidsplassen - sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men arbeidsplassen er ikke i noen posisjon til å si opp noen av dem - enten må de gjøre det selv, eller så må de bli enige.

Det er jo det som er problemet - man kan ikke kaste ut folk selv om de ikke klarer å oppføre seg.

Ligger feilen tydelig på én side her da? Eller er det et felles problem som de begge må ta tak i?

Den ansatte aksepterer ikke lederens krav om skriftlige arbeidsplaner og krav om å vite hvor vedkommende er, samt krav om noe fast kontortid.

Leder orker ikke lenger å ha en ansatt som ikke innordner seg disse kravene.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hønemoren

5

• Dorthe

4

• Katt-ja

2

• Babette

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja.

Men du vet hvordan det er, ungt menneske som mener hele verden er imot seg - og som ikke skjønner konsekvensen av å kritisere andre så hardt som h*n gjør.

Jeg vet akkurat hva du mener, eldstemannen min skylder all verdens ulykke på meg. Noe har jeg nok skyld i, men langt fra alt.

Så du får være glad du ikke er mora til vedkommende og må sette hardt mot hardt hele tida :o)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg vet akkurat hva du mener, eldstemannen min skylder all verdens ulykke på meg. Noe har jeg nok skyld i, men langt fra alt.

Så du får være glad du ikke er mora til vedkommende og må sette hardt mot hardt hele tida :o)

Det er jeg glad for! :)

Nå håper jeg egentlig h*n gjør alvor av å si opp da, for det er slitsomt for de andre å ikke vite hvordan arbeidsdagen blir hele tiden.

Gjest Persille
Skrevet

Den ansatte aksepterer ikke lederens krav om skriftlige arbeidsplaner og krav om å vite hvor vedkommende er, samt krav om noe fast kontortid.

Leder orker ikke lenger å ha en ansatt som ikke innordner seg disse kravene.

Gjør alle dere andre det?

Skrevet

Gjør alle dere andre det?

Om vi andre orker å ha h*n som kollega?

H*n gjør en fabelaktig jobb utad - men det ER slitsomt å foholde seg til denne personen som kollega. Har aldri tid til å være på kontoret - skal alltid på et nytt møte, ofte utenom jobben.

MEN jeg er ikke selv så begeistret for å lage planer - har det meste i hodet, så en del av leders kritikk gjelder også meg. Jeg innser likevel nytten av planene og innser at jeg MÅ prioritere det. Denne andre personen VIL ikke prioritere det.

Gjest Persille
Skrevet

Om vi andre orker å ha h*n som kollega?

H*n gjør en fabelaktig jobb utad - men det ER slitsomt å foholde seg til denne personen som kollega. Har aldri tid til å være på kontoret - skal alltid på et nytt møte, ofte utenom jobben.

MEN jeg er ikke selv så begeistret for å lage planer - har det meste i hodet, så en del av leders kritikk gjelder også meg. Jeg innser likevel nytten av planene og innser at jeg MÅ prioritere det. Denne andre personen VIL ikke prioritere det.

Nei, jeg tenkte mer på om de samme kravene ble stilt til dere.

Men i dette tilfellet må jeg holde med leder - det er en grunn til at man ønsker en viss kontroll på ting, og konkrete planer.

Vi utvikler oss i alle bransjer mot å måle innsats, og det er forståelig at arbeidsgiver ønsker å benytte seg av denne muligheten, for igjen å kunne utnytte potensialet man har bedre.

Det er dette jeg mener med at det er synd det ikke finnes sanksjonsmuligheter for arbeidsgiver i noen grad - det er lite man får gjort med ting som dette, annet enn å tilby vedkommende penger for å slutte.

Skrevet

Det er svært vanlig å bli sykemeldt pga psykososiale forhold ved arbeidsplassen. Husker jeg ikke feil er dette den vanligste årsaken til sykemeldinger.

Skrevet

De stikker med halen mellom beina...

Jeg tror det skjer ofte når det kommer konflikter på arbeidstedet, men det heter seg at det er andre grunner til fraværet.

Stress er en vanlig sykemeldingsgrunn har jeg inntrykk av. Går det ikke å få en løsning på problemet her?

Gjest Aviaana
Skrevet

Hvis det virkelig er slik som du sier at det bare er litt småhosting som er grunnen til en sykemelding så er jeg enig med deg.

Men vet man alltid hva som ligger bak en sykemelding?.

En ting er hva personen sier til andre. noe annet er hva personen forteller til legen. Kan jo hende at han sier dette for å dekke over noe annet?. Kanskje har han et problem som han synes er for vanskelig å ta opp og sier dette istedenfor? Kan ofte være lettere å få kritikk for å ta en sykemelding på et slikt grunnlag enn å si at man er sykemeldt pga alkoholmisbruk eller pilleavhengighet.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvis det virkelig er slik som du sier at det bare er litt småhosting som er grunnen til en sykemelding så er jeg enig med deg.

Men vet man alltid hva som ligger bak en sykemelding?.

En ting er hva personen sier til andre. noe annet er hva personen forteller til legen. Kan jo hende at han sier dette for å dekke over noe annet?. Kanskje har han et problem som han synes er for vanskelig å ta opp og sier dette istedenfor? Kan ofte være lettere å få kritikk for å ta en sykemelding på et slikt grunnlag enn å si at man er sykemeldt pga alkoholmisbruk eller pilleavhengighet.

Det er vel uansett litt uklokt å bruke sykemelding som trussel i en konflikt?

Gjest Aviaana
Skrevet

Ok, jeg leste nok ikke innlegget godt nok her ser jeg...

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes det er synt at enklte truer med sykemelding. Det er faktisk opp til legen om det er grunnlag for sykemelding.

Min erfaring er at det ikke er så enkelt å bli sykemeldt, men det varierer vel mellom leger. Jeg har selv vært moderat deprimert en periode, der det var _fryktelig_ tungt å gå på jobb. Men min lege ville ikke sykemelde meg.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ok, jeg leste nok ikke innlegget godt nok her ser jeg...

Ellers er jeg veldig enig med deg ;-) Man kan ikke alltid se på folk om de er syke, man forsøker gjerne holde maska.

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg har lest innlegget flere ganger. dag. står det noe om at sykemeldingen blir brukt som en trussel?

Jeg har forståelse for at arbeidstakere kan behøve en sykemelding i perioder ved store konflikter på arbeidsplassen. Hvor store problemene er kan bare den enkelte selv avgjøre.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har lest innlegget flere ganger. dag. står det noe om at sykemeldingen blir brukt som en trussel?

Jeg har forståelse for at arbeidstakere kan behøve en sykemelding i perioder ved store konflikter på arbeidsplassen. Hvor store problemene er kan bare den enkelte selv avgjøre.

"Vi har en personalkonflikt på arbeidsplassen. Daglig leder vurderer å si opp. Han sier han kommer til å "sykemelde seg"

Jeg opplever det som en trussel når det sies på denne måten. Hvis man virkelig er syk og nedbrutt tror jeg man vil gå til legen _før_ man buser ut med det til medarbeidere. Jeg sier det igjen, sykemelding er legens oppgave, man kan ikke "sykemelde seg" selv.

Gjest bidlibababa
Skrevet

Helt ening, det er visst ikke vanskelig å bli sykmeldt. Kjenner ei som mere eller mindre har vært sykmeldt i to år nå fordi hun er "sliten". Finner ingen ting som feiler henne og dette er ei ung dame.

Du er fastlegen hennes du da?

Etter som du ikke finner noe galt med henne bør du slutte å sykmelde henne:-)

Skrevet

Helt ening, det er visst ikke vanskelig å bli sykmeldt. Kjenner ei som mere eller mindre har vært sykmeldt i to år nå fordi hun er "sliten". Finner ingen ting som feiler henne og dette er ei ung dame.

Hvordan kan du være så sikker på at det ikke er noe som feiler henne? Det er ikke alle som liker å brette ut livet sitt, så man finner garantert mange "skjulte" lidelser blant sykemeldte. Jeg kjenner selv en som ble sykemeldt pga utbrenthet. Han greide ikke lenger jobbsituasjonen og fikk angstanfall bare han nærma seg arbeidsplassen. Han ble sykemeldt i flere måneder, men oppførte seg helt vanlig ute blant folk. det var med andre ord umulig å se på han at noe var galt. Bare vi som kjente han godt og som han åpna seg for, visste hvordan han egentlig hadde det.

Problemet var at han, i sykemeldingsperioden, følte at han ikke orka å ligge på sofaen. Han styra mye utendørs, trimma og var ellers sosial. Det var endel folk som reagerte på dette og mente han ikke gadd å gå på jobb. Etter en tid fikk han bearbeidet følelsene i forhold til jobben sin, og han fikk tilbud om en annen type jobb. Først da klarte han å komme seg ut i arbeidslivet igjen.

Den dårlige samvittigheten hans ble ikke akkurat bedre av at folk trodde han "faka" sykdom!

Det er sikkert noen som sykemeldes for raskt, men vi bør vokte oss for å blande oss inn i slike saker. Til det vet vi for lite om bakgrunnen til sykemeldingen.

Skrevet

Hvordan kan du være så sikker på at det ikke er noe som feiler henne? Det er ikke alle som liker å brette ut livet sitt, så man finner garantert mange "skjulte" lidelser blant sykemeldte. Jeg kjenner selv en som ble sykemeldt pga utbrenthet. Han greide ikke lenger jobbsituasjonen og fikk angstanfall bare han nærma seg arbeidsplassen. Han ble sykemeldt i flere måneder, men oppførte seg helt vanlig ute blant folk. det var med andre ord umulig å se på han at noe var galt. Bare vi som kjente han godt og som han åpna seg for, visste hvordan han egentlig hadde det.

Problemet var at han, i sykemeldingsperioden, følte at han ikke orka å ligge på sofaen. Han styra mye utendørs, trimma og var ellers sosial. Det var endel folk som reagerte på dette og mente han ikke gadd å gå på jobb. Etter en tid fikk han bearbeidet følelsene i forhold til jobben sin, og han fikk tilbud om en annen type jobb. Først da klarte han å komme seg ut i arbeidslivet igjen.

Den dårlige samvittigheten hans ble ikke akkurat bedre av at folk trodde han "faka" sykdom!

Det er sikkert noen som sykemeldes for raskt, men vi bør vokte oss for å blande oss inn i slike saker. Til det vet vi for lite om bakgrunnen til sykemeldingen.

Jo, er sikker, hun betror seg til meg om alt, er nær familie. Hun synes det er lettvint å bli sykmeldt selv. Klart hun ikke har det bra og synd at det ikke er mulig å finne et behandlingsopplegg for å få igjen energien, men det er jo en annen diskusjon.

Skrevet

Ja visst finnes det mange som misbruker ordningen og klarer å sykmelde seg uten grunn.

Men man må være forsiktig med å beskylde folk for å fake. Det finnes mange "skjulte" psykiske (og fysiske) lidelser man kan ha uten at det syns utenpå. Og det at det er en ung dame har ingenting å si. Uttrykket "sliten" kan bety alt fra lett depresjon til tung depresjon, til "møte veggen" osv., og det kan være kortvarig eller langvarig.

Som sagt så vet jeg at en del misbruker systemet, men dersom man virkelig er "usynlig", psykisk syk, så vil mistenkliggjøring fra andre være en enorm ekstra belastning.

Regnet med noen reaksjoner, men har svart et annet sted her. Mulig en annen fastlege kan hjelpe henne til et behandlingsopplegg så jeg har rådet henne til å bytte lege. Ingen ønsker jo å leve slik heller skulle vi tro.

Skrevet

Jo, er sikker, hun betror seg til meg om alt, er nær familie. Hun synes det er lettvint å bli sykmeldt selv. Klart hun ikke har det bra og synd at det ikke er mulig å finne et behandlingsopplegg for å få igjen energien, men det er jo en annen diskusjon.

Hvis hun åpent forteller om hvor enkelt det er å få sykemelding, så skjønner jeg du blir irritert, ja!

Jeg kjenner en som klaga fælt over at han hadde så mye å gjøre på jobben. Han hadde en garasje hjemme som skulle vært ferdigstilt og sa rett ut at han hadde tenkt å få seg en sykemelding slik at han kunne få ferdig garasjen. Da kan du trygt si jeg kokte innvendig ;-)

Om han fikk sykemelding aner jeg ikke, men håper for Guds skyld ikke det....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...