Gå til innhold

er stoffskifteproblemer en direkte årsak til overvekt?

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter
Skrevet

Eller er det noe overvektige unnskylder sin overvekt med?.

Leste et intervju med en overvektig dame. Hun sa at når hun fikk vite at hun hadde stoffskifteproblemer så forsvant skyldfølelsen over å være tjukk. Det var ikke hennes feil at hun var overvektig.

Kan stoffskifteproblemer forklare overvekt?. Betyr det at man blir tjukk om man har et stoffskifteproblem?.

Lurer på dette jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være det hos noen, men all overvekt kan ikke forklares med stoffskifteproblem.

Skrevet

Da jeg gikk på gymnaset, hadde vi en jente i klassen vår som var ekstremt overvektig. Hun sa til alle at hun hadde stoffskifteproblemer. Det ironiske var at hun aldri var å se uten en gedigen matpakke(vi snakker sing size ganger fire) og en familiepose med godteri.

Sorry, men akkurat henne hadde jeg store problemer med å godta forklaringen om stoffskifteproblemer.

Det er selvsagt mange som faktisk har dette problemet, men jeg tror endel bruker dette som uriktig forklaring.

Skrevet

Jeg tror nok stoffskifte kan være et reelt problem for noen, men langt fra for alle overvektige.

Ganske mange bruker nok dette som unnskylding, fordi de ikke greier/ikke vil forandre på kostholdet og bli mer aktive.

Skrevet

Jeg kan svare for meg selv. Jeg ble først veldig sliten og orket ingenting - noe som gjorde at kiloene krøp på sakte men sikkert. Det er nå "30 kilo siden" at jeg var frisk. Jeg klarer å gå ned om jeg jobber intenst med det - trener, spiser lavkarbo -men i en hektisk hverdag med unger, jobb og sånt -så er jeg ikke så flink til å finne tid til meg selv på denne måten.

Jeg var slank før jeg ble syk, jeg er nå medisinert - men går ikke ned i vekt av den grunn.

Noen sier også at når stoffskiftet er lavt så er også forbrenningen lavere enn hos andre mennesker.

Men jeg vet det ikke.

Skrevet

Jeg har litt lavt stoffskifte etter en fødsel og har dermed gått lettere opp i vekt enn jeg normalt gjør. Det betyr ikke at jeg ikke kunne ha unngått det ved å trene mer og spise sunnere.

Dette varierer sikkert fra person til person, da.

Skrevet

Da jeg gikk på gymnaset, hadde vi en jente i klassen vår som var ekstremt overvektig. Hun sa til alle at hun hadde stoffskifteproblemer. Det ironiske var at hun aldri var å se uten en gedigen matpakke(vi snakker sing size ganger fire) og en familiepose med godteri.

Sorry, men akkurat henne hadde jeg store problemer med å godta forklaringen om stoffskifteproblemer.

Det er selvsagt mange som faktisk har dette problemet, men jeg tror endel bruker dette som uriktig forklaring.

Jeg tror det er meget sammensatt - jeg tror at når man først begynner å legge på seg -fordi stoffskiftet er satt ned - man blir DØDSSLITEN - ligger på sofaen, griner, orker ikke noe - annet enn å spise....og griner over det også....og trøstespiser.

Det er ikke friskt å være feit, og noe er fysisk -men minst like mye er psykisk.

Skrevet

Jeg har litt lavt stoffskifte etter en fødsel og har dermed gått lettere opp i vekt enn jeg normalt gjør. Det betyr ikke at jeg ikke kunne ha unngått det ved å trene mer og spise sunnere.

Dette varierer sikkert fra person til person, da.

Nettopp -jeg kunne spise mye usunt før jeg ble syk -som jeg egentlig ikke kan i dag - jeg legger rett og slett lettere på meg av den samme maten jeg tålte før jeg ble syk.

Det er slitsomt og føles urettferdig.

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg tror det er meget sammensatt - jeg tror at når man først begynner å legge på seg -fordi stoffskiftet er satt ned - man blir DØDSSLITEN - ligger på sofaen, griner, orker ikke noe - annet enn å spise....og griner over det også....og trøstespiser.

Det er ikke friskt å være feit, og noe er fysisk -men minst like mye er psykisk.

Så grunnen til overvekten kan være at man ikke forbrenner like mange kalorier som før pga stoffskiftet?.

Skrevet

Har man lavt stoffskifte, så har man veldig lett for å legge på seg - det er helt reelt. Og den vekten forsvinner ikke av seg selv når man blir medisinert.

Andre har andre hormonelle problemer som gjør at man legger veldig lett på seg, og veldig vanskelig går ned i vekt igjen. (PCOS'ere som gjerne har insulinresistens og andre med insulinresistens.)

Det finnes også andre typer problemer som gjør at man ikke bare kan si at de feite er skyld i det selv.

Skrevet

Så grunnen til overvekten kan være at man ikke forbrenner like mange kalorier som før pga stoffskiftet?.

Mulig - men også at man ikke rører på seg -fordi man er sliten hele tiden. Man gjør det man må bare.

Gjest sliten doler
Skrevet

Mulig - men også at man ikke rører på seg -fordi man er sliten hele tiden. Man gjør det man må bare.

Hva var "feilen" i kroppen din? Jeg har sjekket stoffskiftet uten at det sa noe. Jeg er ofte sliten og trett, og kan bli veldig nedfor av og til. Jeg har ikke endret kosthold men lagt på meg mange kilo (det blir også kommentert).

Skrevet

Jeg har klart å holde normalvekt men jeg merker at jeg kan legge på meg hvis jeg ikke tenker på det jeg spiser. Men jeg la på meg 15 kg før jeg fikk Levaxin og har bare klart å gå ned 6 av dem.

Skrevet

Jeg har lest aat et en meget liten del av overvektige som kan skylde på lavt stoffskifte. Jeg ble fortalt av en alternativ terapeut at mitt stoffskifte var ølitt i laveste laget. på legespråk betyr vel det at det ligger i nederkant av det normale (eller så vidt under), og da sier de jo at det normalt.

Skrevet

Hva var "feilen" i kroppen din? Jeg har sjekket stoffskiftet uten at det sa noe. Jeg er ofte sliten og trett, og kan bli veldig nedfor av og til. Jeg har ikke endret kosthold men lagt på meg mange kilo (det blir også kommentert).

Mine verdier var utenfor det normale -og derfor må jeg gå på Levaxin resten av livet. Jeg produserer ikke Thyroxin selv, Jeg var syk og hjemme i nesten 2 år.

Skrevet

ja, får mindre matlyst, men legger på seg. En blir også mye trøtt og slapp, sover myyye mer, og fryser mer.

Stoffskiftet mitt sjekkes hver 3. mnd, men er ikke lenger FOR lavt, dvs så lavt at jeg må ta medisiner. Men jeg veier ca 15 kg mer enn før stoffskiftet mitt ble lavere, til tross for at jeg ikke spiser godterier (har faktisk ikke lyst på det en gang), og ikke spiser mye.

Ved høyt stoffskifte går du ned i vekt.

Men stoffskifteproblemer gir mere plager enn bare vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...