Gå til innhold

Kan man forbedre håndskriften sin på noen måte?

Anbefalte innlegg

Gjest kvier meg for å skrive for hånd.
Skrevet

Jeg har et problem som jeg synes er litt vanskelig. Jeg kan ikke skrive for hånd. Det burde ikke være noe problem hadde det ikke vært for at man skriver mye på tavla og på lapper på det stedet jeg arbeider på .

Hver gang jeg skal skrive for hånd så stokker bokstavene seg. Jeg skriver med en blanding av formskrift og løkkeskrift, har problemer med å holde meg på linja og det ser ut som om det er en unge som har skrevet det. Har fått mange tilbakemeldinger på håndskriften min gjennom skoletiden.

Jeg har null problemer med å lese eller skrive på data. Men så er det dette med å skrive for hånd da.

Er det noe jeg kan gjøre for å få en forståelig håndskrift?. jeg har hittil kviet meg for å gjøre noe på jobben som innebærer å skrive på tavla under møtene eller skrive beskjeder på lapper.

Kan jeg gjøre noe med problemet?.

Skrevet

Du må vel øve da. Øve og øve og øve. Se på hva du gjør "feil" og prøve å automatisere inn de riktige tingene som du vil forbedre med håndskriften din.

Skrevet

Du må vel øve da. Øve og øve og øve. Se på hva du gjør "feil" og prøve å automatisere inn de riktige tingene som du vil forbedre med håndskriften din.

Men hvordan øve håndskrift når jeg ikke har noe å sammenlikne med? Alt blir jo skrevet på maskin i disse dager

Hva er enklest å lære: formskrift eller løkkeskrift? Nå har jeg en rar blanding av formskrift, løkkeskrift , Store bokstaver og trykte bokstaver.

Skrevet

Ja, men det krever trening, trening og atter trening.

Da jeg gikk på lærerskolen i Nederland hadde vi skjønnskrift som fag. Der lærte vi nydelig formskrift, trykket skrift og vi lærte å skrive rett på tavla.

Og vi måtte øve og øve og øve. Til slutt fikk jeg en rett og pen håndskrift.

Det finnes øvebøker i Norge også. Kanskje det vet om noe slikt i en bokhandel.

Skrevet

Men hvordan øve håndskrift når jeg ikke har noe å sammenlikne med? Alt blir jo skrevet på maskin i disse dager

Hva er enklest å lære: formskrift eller løkkeskrift? Nå har jeg en rar blanding av formskrift, løkkeskrift , Store bokstaver og trykte bokstaver.

Jeg synes formskrift er lettest. Det går raskere å skrive formskrift enn å skrive løkkeskrift - i alle fall for meg.

Skrevet

Ja, men det krever trening, trening og atter trening.

Da jeg gikk på lærerskolen i Nederland hadde vi skjønnskrift som fag. Der lærte vi nydelig formskrift, trykket skrift og vi lærte å skrive rett på tavla.

Og vi måtte øve og øve og øve. Til slutt fikk jeg en rett og pen håndskrift.

Det finnes øvebøker i Norge også. Kanskje det vet om noe slikt i en bokhandel.

Jeg vet at de har kurs i Kalleografi (staves det sånn?) på Friundervisningen. Lærer man det der?.

Har du gått hele lærerhøgskolen i Nederland?.

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg har hatt skjønnskrifttimer på folkeskolen med penn og blekk.

Som de andre sier så er det trening. Og så synes jeg formskrift er stykt og skjønnskrift virkelig er fint hvis man skriver pent. Har du ikke sett gamle brev og kort hvor fint de skriver.

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg har hatt skjønnskrifttimer på folkeskolen med penn og blekk.

Som de andre sier så er det trening. Og så synes jeg formskrift er stykt og skjønnskrift virkelig er fint hvis man skriver pent. Har du ikke sett gamle brev og kort hvor fint de skriver.

Er få håndskrevne kort jeg kan lete opp og studere. Vurderer å finne en bok, kanskje en kallegrafibok.

Hovedproblemet er å holde seg til linja. Og notislapper og tavler har jo ikke linjer jeg kan skrive etter.

Gjest Lykke til
Skrevet

Er få håndskrevne kort jeg kan lete opp og studere. Vurderer å finne en bok, kanskje en kallegrafibok.

Hovedproblemet er å holde seg til linja. Og notislapper og tavler har jo ikke linjer jeg kan skrive etter.

Kjøp en øvingsbok beregnet på barn. Slike skal finnes hos bokhandlere. Så øver du ved å skrive overt det som står skrevet fra før, til det sitter, og så skriver du på egenhånd. Tips: kulepenn ødelegger håndskriften. Skriv heller med annen skriveredskap. En halvmyk blyant er det beste å øve med.

Kalligrafi er en spesiell skrivekunst.

Skrevet

Vi hadde da bøker med skjønnskrift så hvis du går i en bruktbokhandel så kanskje du finner.

Eller søk på nettet.

Gjest Lykke til
Skrevet

http://www.saxo.com/author/alvhild-bjerkenes

Her ser det ut til å være øvingsbøker (på dansk).

Skrevet

Bokhandelen har massevis av skolebøker som inneholder øvinger for håndskrift.

Det gjør jo ingenting at de er for barn så lenge prinsippet for innlæring er fullt brukbart for deg.

Lykke til!

Gjest Pontiac
Skrevet

Ja, trene og "lære deg opp" på nytt.

Bestem deg for en slags skrift, små som halvhenger sammen, løkkeskrift eller hva det nå enn er som du føler behagligst.(få tak i hele alfabetet med den slags skrift du velger)

Så trener du hjemme på ark med linjer. Bruk god tid og press deg selv til å skrive pent, treffe linjene nede, ha like høye bokstaver (kjeller, stue, loft) osv.

Hvis du er litt intens og virkelig vil dette så ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne få pen håndskrift innen rimelig tid.

Skrevet

Kaligrafi er en spesiell type skrift, mest brukt til kort eller andre steder hvor skriften skal være dekorativ. Det er ikke en vanlig håndskrift, det er for omstendelig til det.

Eneste måten å få bedre håndskrift på, er å skrive. Skriv mye, hva som helst, handlelister, oppskrifter, dagbok, brev. Formskrift er lettere å lese enn løkkeskrift. Du kan fint trene på linjert papir, klarer du å følge linjene der vil du også skrive rettere på ulinjert papir.

Skrevet

Jeg hadde også skjønnskrift på skolen, men skriver ikke pent for det!

Når jeg sitter i telefon og noterer ned ord eller tall, hender det at jeg etterpå har problem med å forstå min egen skrift!

Jeg kan skrive tydelig om jeg tar meg tid, men fint blir det ikke. Dessuten blander jeg skjønnskrift og formskrift.

Kontornaboen min (på noenlunde samme alder) skriver nydelig fint, selv når hun rabler ned noe i full fart.

Skrevet

Jeg hadde også skjønnskrift på skolen, men skriver ikke pent for det!

Når jeg sitter i telefon og noterer ned ord eller tall, hender det at jeg etterpå har problem med å forstå min egen skrift!

Jeg kan skrive tydelig om jeg tar meg tid, men fint blir det ikke. Dessuten blander jeg skjønnskrift og formskrift.

Kontornaboen min (på noenlunde samme alder) skriver nydelig fint, selv når hun rabler ned noe i full fart.

Jeg klarte å skrive pent før men plutselig klarer jeg ikke mer. Kan det være Internett eller kanskje all dolskriving hihi

Skrevet

Jeg vet at de har kurs i Kalleografi (staves det sånn?) på Friundervisningen. Lærer man det der?.

Har du gått hele lærerhøgskolen i Nederland?.

Kalligrafi blir noe annet. Da lærer man å skrive nesten sånn som de gjorde i veldig gamle dager, med sånne snirklete flotte bokstaver. Det er nok ikke det du trenger.

Og nei, jeg gikk ikke hele lærerskolen i Nederland. Fant ut at jeg absolutt ikke passet til å være lærer! Så det var absolutt ikke bortkastet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...