Glimtipper Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Jeg ser ofte tråder hvor folk etterlyser middagstips, så tenkte jeg skulle dele to av mine favorittoppskrifter med dere. De er ganske egenkomponerte, men mange liker de i hvert fall Begge er en form for pastagryte og personlig bruker jeg alltid fullkornspasta. Men man kan selvfølgelig bruke vanlig, om man foretrekker det. Eventuelt kan man bruke ris til den første oppskriften. Begge inneholder basilikum/timian buljong. Man finner dette i store matbutikker og den er veldig fin, spesielt for oss som ikke klarer å holde ferske urter i livet. _______________________________ BØNNEGRYTE En boks med brune bønner En boks med hakkede tomater To spiseskjeer tomatpurè En løk To fedd hvitløk To gulrøtter En squash En paprika En terning kjøttbuljong To terninger med timian/basilikum buljong Fullkornspasta 1) Hakk opp alle grønnsakene. Squashen kan fint være litt stor, samme med paprikaen. Alt annet finhakkes. 2) Sett over 1,5-2 dl vann og bland ut all buljongen i det. 3) Sett pastaen til koking. 4) Varm stekepanna og ha oppi sunn olje (trenger ikke mye). Stek hvitløk, løk og gulrøtter noen minutter, før du slenger oppi paprikaen og squashen. Stek noen minutter til. 5) Hell over buljongen og kok opp i ca. 5 minutter (til squashen er litt myk). 6) Miks inn hakkede tomater og tomatpurè. Strø over litt pepper. Noen vil ha salt også, men husk at det er mye buljong, så det er strengt tatt ikke nødvending. 7) Tilsett tilslutt bønnene og la det stå putre litt. 8) Miks det hele med den ferdigkokte pastaen. Det kan serveres med brød, om du ønsker det. Dette kan brukes som vegetarrett også. Bare erstatt kjøttbuljongen med grønnsaksbuljong. Om du skal bruke den som restemat senere eller må ha kjøtt i middagen din, så steker du noen oppskjærte kalkunpølser og slenger oppi. _______________________________ PASTA M/ SVINEKJØTT Fullkornspasta (helst ikke spaghetti) Renskåret svinekjøtt 1 brokkolibunt 2 gulrøtter 1 purre Matfløte 2 timian/basilikum buljongterninger 2 fedd hvitløk Persille 1) Sett pastaen på koking. 2) Kutt purren i ringer, brokkolien i mindre biter og strimle gulrøttene. 3) Hakk opp hvitløken og stek denne i pannen sammen med svinekjøttet. 4) Mot slutten av pastaens koketid slenger du oppi grønnsakene. 5) Hell av vannet og sett kaserollen tilbake på stekovnen. Ha oppi svinekjøtt og hvitløk. 6) Hell over matfløte, smuldre buljongen over, strø over litt salt og pepper. Bland godt sammen. 7) Finhakk persille og strø over. Grønnsakene her kan med fordel dobles, men jeg ville ikke ta for hardt i, om noen har aversjoner for brokkoli, for eksempel. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Takk for det. Skrev de ut, og skal prøve de en dag til uken. Hørtes godt ut iallefall. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 2. november 2006 Forfatter Skrevet 2. november 2006 Takk for det. Skrev de ut, og skal prøve de en dag til uken. Hørtes godt ut iallefall. Fint, håper du liker de 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.