Gå til innhold

Følelser for dyr

Anbefalte innlegg

Gjest *hikst og hulken*
Skrevet

Jeg kan se utrolig triste ting på tv, hvor mennesker - og barn, er innvolvert, men jeg klarer å ikke la det gå inn på meg. Men så ser jeg et dyr på TV, kanskje en hund uten forben, som har lært å gå på to ben, og jeg får lyst til å stortute.

Hvorfor i alle dager er det slik?

Gjest *hulk og hiksten*
Skrevet

Tror det har noe med hjernen å gjøre.

Skrevet

Det er nok fordi du ser på dyr som enda mer sårbare enn mennesker, kanskje?

Skrevet

hehe sånn har jeg det også. Er så utrolig glad i dyr. Kan sitte og grine til "Veterinærene" og alle disse dyreprogrammene, men er det mennesker blir jeg bare trist.

Skrevet

Jeg tror det er fordi de er helt uskyldige. De gjør aldri noe med den hensikt å være ondskapsfulle, og da blir det "mer urettferdig" når noe vondt hender dem.

Skrevet

Enig i det som DarkPik skriver.

Dyr virker mer sårbare og uskyldige, kanskje fordi de ikke skjønner selv hva som rammer dem på en måte.

Jeg har det på samme måten.

Skrevet

Sånn er jeg og. I perioder ser jeg en del på Animal planets "ASPCA", en dokumentarserie der de redder dyr som har blitt forsømte. Helt grusomt!

Gjest Aviaana
Skrevet

rart fenomen. Ikke noe kan skape større følelser hos meg, enn dyreplageri. Jeg orker ikke å lese noe om dyremishandling, mens barnemishandlingen kan jeg lese om uten å reagere på samme måte. Sprøtt det der!.

Det er vel som noen sier at det er pga de er uskyldige. og også fordi de ikke har noe språk hvor de kan fortelle hva som har skjer i livet deres.

Gjest Pontiac
Skrevet

Det vet jeg ikke men jeg kjenner mange som reagerer som deg.

Min mor klarte å se og oppleve mye med mennesker, men det var nok at hun så et vanlig dyreprogram på tv, hvor tigeren eller en annen kjøtteter rista litt, drepte og spiste et annet dyr så hadde hun mareritt hele natta.

Seriøst altså, helt sant.

Fakttisk måtte hun slå over kanalen når slikt kom på, slik vi andre slår over av andre grunner.

Det er litt ekstremt synes jeg.

Skrevet

Jeg er ikke sånn i det hele tatt. Jeg har bare følelser for mennesker.

Skrevet

Samme her.

Skrevet

Så når du ser dyremishandling så føler du ingenting, er det sånn og forstå?

Skrevet

Gudskjelov ;)

Ja, jeg begynte å føle meg litt uvanlig da jeg leste denne tråden...

Men unger som har det vondt får meg fullstendig hudløs og knust. :o(

Skrevet

Så når du ser dyremishandling så føler du ingenting, er det sånn og forstå?

jeg morer meg ikke - men jeg får ikke mareritt akkurat.

Skrevet

Ja, jeg begynte å føle meg litt uvanlig da jeg leste denne tråden...

Men unger som har det vondt får meg fullstendig hudløs og knust. :o(

Dyremishandling SÅVEL som barnemishandling er like motbydelig fordi det er to grupper som er uskyldig, som ikke forstår og som er totalt forsvarsløse.

Skrevet

Jeg er ikke slik. Jeg reagerer MYE sterker på barn som har det vondt, enn dyr.

Men jeg skiller mellom mishandling av dyr - og naturlig jakt mellom dyr. Naturprogrammer der en følger et rovdyr på jakt er fascinerende, synes jeg. Mishandling av dyr, gjort av mennesker, er fælt, men ikke på langt nær så fælt som mishandling av barn.

Skrevet

Dyremishandling SÅVEL som barnemishandling er like motbydelig fordi det er to grupper som er uskyldig, som ikke forstår og som er totalt forsvarsløse.

Jeg synes det er litt interessant at de som skriver at de reagerer sterkt på dyr som lider, og ikke på mennesker, får stå uten kommentarer. Mens vi som sier det motsatte, skal måtte forsvare oss.

Herlighet, jeg har da ikke sagt at jeg driter i dyremishandling eller på noen måte forsvarer det. Jeg synes selvsagt at det er en fullstendig forkastelig handling, men det får altså ikke frem de sterke følelsene i meg på samme måte som når feks barn lider.

Det skammer jeg meg ikke over et øyeblikk.

Skrevet

Personlig synes jeg det er forferdelig å se mennesker lide og sulte... Men hater å se dyr lide som dem dyreelskeren jeg er.

Men mennesker går foran....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...