Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De dør ikke av å mangle vann. I naturen er det ikke så mye vann å finne, dessuten inneholder maten mye vann. De gjør ikke så mye av å tygge frossen mat heller. I grunnen skjemmer vi bort husdyra. Det var ikke mye våre kaniner fikk av luksus, men de var friskere enn folk om de fikk klare seg sjøl.

Men kaniner til pryd og hygge har jeg aldri skjønt meg på. De skal spises.

Enig. Vi skjemmer de bort. Ikke det at vi ikke skal være snille med de og passe på og sånn, men de tåler mer enn folk flest tror!

Har hatt en hel dæsj med katter og mange stakkarer har falt bort i meget ung alder, påkjørt, tatt av rev, osv, men de som BLE gamle, de ble noen slue, sleipe og kloke jævler! De var snart borte et halvt år uten å vise snurten av seg for så å komme spankulerende inn som om ingenting var skjedd. Om så midt på vinteren.

Nå sitter jeg her med en villkrok som ikke har latt seg fange på gudvethvor lenge. Hun kom spankulerende da vinteren kom kjappere enn den bruker, og hun sannsynligvis startet å fryse. Da var hun smart nok til å finne ut at da var det på tide å dra hjem, så nå ligger hun som den største kosekatta og breier seg ut over hele sofaen.

Nei,dyr tilpasser seg!

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• keinstein

10

• annegunn

4

• sheba

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde kanin for noen år siden, og den var også kresen på tørrforet, spiste aldri pellets, og ikke tørkede gulrøtter etc, men den spiste det meste av salat(skal de bare ha litt av om gangen for ellers blir de dårlig i magen), gulrøtter, kålrot og kål(også viktig med litt av gangen), eple og løvetann var favoritten. Det viktigste er nok at den har tilgang på tørrfor(om den ikke spiser opp alt på en gang), får litt gulrot etc. en eller to ganger om dagen, og vann. Om vinteren pleide jeg å ha enten skål, eller tine vannet i flasken et par ganger om dagen. Faktisk ga vi henne snøballer av og til også, og det spiste hun av, men dette var på landet da, og ikke midt i Oslo :o) og hun var en stor utekanin, ikke en sånn liten skjør burkanin.. *savner kaninen sin*

Takk skal du ha, dette skal nok gå bra.

Den er så søt men så vill at hvis jeg slipper den løs så får jeg ikke tak i den igjen.

Skrevet

Jeg kan ikke legge noe særlig rundt buret heller, den eter opp alt den kommer over som striesekker, håndklær, bæreposer osv ;o)

Sett opp en metall- eller glassplate eller noe annet hardt som den ikke klarer tygge på utenfor buret, på den siden der det trekker mest/er mest kaldt. Så kan du heller legge strie eller noe sånt utenfor der igjen, om det er behov for litt ekstra isolasjon.

Skrevet

Sett opp en metall- eller glassplate eller noe annet hardt som den ikke klarer tygge på utenfor buret, på den siden der det trekker mest/er mest kaldt. Så kan du heller legge strie eller noe sånt utenfor der igjen, om det er behov for litt ekstra isolasjon.

Han har et rede(en boks) med halm inne i buret så han kan gå inn å kose seg men han liker best å ligge oppå å sole seg ;o)

Vet du, han er så søt. Men jeg er redd han ikke skal ha det bra, men det er nok som de andre her sier at de egentlig blir skjemt bort og klarer seg alltid.

Skrevet

Fordi dattera mi har ikke tid å komme og vaske buret mer enn en dag i uka og jeg bare skuffer ut dritten :o)

Den burde vel ha nytt og tørt strø minst 2-3 ganger i uka, særlig nå når det er såpass kaldt at det ikke tørker igjen om han har tisset på det.

Synes dere skal gi den bort til noen som kan ta ordentlig vare på den jeg.

Skrevet

Enig. Vi skjemmer de bort. Ikke det at vi ikke skal være snille med de og passe på og sånn, men de tåler mer enn folk flest tror!

Har hatt en hel dæsj med katter og mange stakkarer har falt bort i meget ung alder, påkjørt, tatt av rev, osv, men de som BLE gamle, de ble noen slue, sleipe og kloke jævler! De var snart borte et halvt år uten å vise snurten av seg for så å komme spankulerende inn som om ingenting var skjedd. Om så midt på vinteren.

Nå sitter jeg her med en villkrok som ikke har latt seg fange på gudvethvor lenge. Hun kom spankulerende da vinteren kom kjappere enn den bruker, og hun sannsynligvis startet å fryse. Da var hun smart nok til å finne ut at da var det på tide å dra hjem, så nå ligger hun som den største kosekatta og breier seg ut over hele sofaen.

Nei,dyr tilpasser seg!

Kaninene var ute i 20 kuldegrader som varte i uker. De bare utviklet tjukkere pels. Om vinteren så de ut som runde ulldotter hvor du bare såvidt kunne se øra og beina. Det var bare å passe på at de fikk næringsrik mat.

Skrevet

Kaninragu:

En renset og flådd kanin, 2-3 ss margarin eller smør. 1 1/2 ts salt. 2-3 krm grovmalt svart pepper. 4-5 løk. 1 boks tomater, 400 g. 1/2 ts rosmarin. 1/2 ts oregano. Tomatpuré, tabasko. 2 ss hvetemel.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg skal ha kaniner i barnehagen til våren - så jeg har forhørt meg litt om dette :)

1) Utelivet: Den kan godt stå ute dersom den er vant til det, og har gjort det siden våren. Dersom den ble satt ut først nå - så må du ta den inn igjen! Da fryser den ihjel... Det holder at den har en passe stor boks med høy til å krype inn i, men du burde henge noe foran åpningen slik at det ikke stadig kommer kald luft inn. Har du mulighet til å sette ut en varmelampe til den så burde du det - så har du løst problemet med frossent vann og tiss som ikke tørker.

2) Renholdet: De sier at man skal rengjøre innhegningen en gang i uken, men et bur er mye mindre så jeg ser for meg at man burde gjøre det oftere, 2-3 ganger i uken.

3) Kos/kontakt: De er sosiale dyr, og burde få være sammen med noen. Ideelt sett bør de være to sammen, men når dere bare har én så må du snakke med den og kose med den - og stelle den så den ikke blir syk/møkkete/ekkel.

Og det var alt jeg visste :)

Skrevet

Jeg skal ha kaniner i barnehagen til våren - så jeg har forhørt meg litt om dette :)

1) Utelivet: Den kan godt stå ute dersom den er vant til det, og har gjort det siden våren. Dersom den ble satt ut først nå - så må du ta den inn igjen! Da fryser den ihjel... Det holder at den har en passe stor boks med høy til å krype inn i, men du burde henge noe foran åpningen slik at det ikke stadig kommer kald luft inn. Har du mulighet til å sette ut en varmelampe til den så burde du det - så har du løst problemet med frossent vann og tiss som ikke tørker.

2) Renholdet: De sier at man skal rengjøre innhegningen en gang i uken, men et bur er mye mindre så jeg ser for meg at man burde gjøre det oftere, 2-3 ganger i uken.

3) Kos/kontakt: De er sosiale dyr, og burde få være sammen med noen. Ideelt sett bør de være to sammen, men når dere bare har én så må du snakke med den og kose med den - og stelle den så den ikke blir syk/møkkete/ekkel.

Og det var alt jeg visste :)

Ååh... kaniner i barnehagen... :-D

Har du mange ledige plasser eller? *knegg*

Skrevet

Hun har lovet bort en til noen andre *dulte*

Gjest Persille
Skrevet

Heh, dårlig med det :)

Men du er jo i nærheten er du ikke? Diskuterte ikke vi Steinerskolen? Hm...

Vi har terrarie med snegler, knelere og pinnedyr inne - og til våren skal vi bygge kaninhus ute.

Snekkeren min mener vi må ha oss noen høner også - men det er jeg litt mer skeptisk til...

Skrevet

Vi har terrarie med snegler, knelere og pinnedyr inne - og til våren skal vi bygge kaninhus ute.

Snekkeren min mener vi må ha oss noen høner også - men det er jeg litt mer skeptisk til...

Hmmm... Du har ikke glemt løftet ditt, sant?

*lettere bekymret*

Skrevet

Er i nærheten ja, men tror ikke vi har diskutert Steinerskolen som jeg kan huske... Men nå er det mye jeg ikke husker for tiden, da :-p

Høres ut som en gøy barnehage :-)

Skrevet

Hun har lovet bort en til noen andre *dulte*

Jah... du er heldig :-) Jeg har ikke begynt å søke enda...

Gjest Persille
Skrevet

Hmmm... Du har ikke glemt løftet ditt, sant?

*lettere bekymret*

Neida :)

Det er behørig notert! Det var fra 1. august?

Skrevet

Neida :)

Det er behørig notert! Det var fra 1. august?

*puuuhh*

Det var det jeg hadde tenkt meg, ja. Det er vel da du får ledige plasser også, pga opprykk?

Skrevet

Kaninene var ute i 20 kuldegrader som varte i uker. De bare utviklet tjukkere pels. Om vinteren så de ut som runde ulldotter hvor du bare såvidt kunne se øra og beina. Det var bare å passe på at de fikk næringsrik mat.

Heheh, ja ikke sant?Kattene også. Husker ei av kattene la et av kullene sine ute midt på vinteren(nordnorge), og det var KALDT. Vi trodde jo ungene hadde fryst ihjel, men da vi endelig fant de etter ei uka eller to hadde de den tykkeste pelsen jeg noengang har sett på ei katt! De var tøva ulldotter!

Skrevet

Heheh, ja ikke sant?Kattene også. Husker ei av kattene la et av kullene sine ute midt på vinteren(nordnorge), og det var KALDT. Vi trodde jo ungene hadde fryst ihjel, men da vi endelig fant de etter ei uka eller to hadde de den tykkeste pelsen jeg noengang har sett på ei katt! De var tøva ulldotter!

Det må jo være en fysiologisk mekanisme som setter i gang og gror pels på dyr pga kulda?

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Det må jo være en fysiologisk mekanisme som setter i gang og gror pels på dyr pga kulda?

Vi får også faktisk "pels" om vi fryser mye

:)

Skrevet

Vi får også faktisk "pels" om vi fryser mye

:)

Jeg vet noen kvinnemennesker som fryser hele tida. Ikke mer pels på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...