Gå til innhold

Helse og snus

Anbefalte innlegg

Gjest Tusen takk og god natt
Skrevet

Takk for svært viktig helseinformasjon. Dette ga meg noe å tenke på. Utrolig at så mange bruker snus og tror det er minimal helserisiko forbundet med det.

Tanken har slått meg om at det er mer skadelig enn man får inntrykk av. Endelig informasjon om det.:)

Skrevet

Har selv opplevd hjertesmerter i forb m snus. Og synes det er merkelig at snuspakninger ikke er merket med tilsvarende advarsel som nikotintyggegummi/plaster, om farer ved for stor bruk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har selv opplevd hjertesmerter i forb m snus. Og synes det er merkelig at snuspakninger ikke er merket med tilsvarende advarsel som nikotintyggegummi/plaster, om farer ved for stor bruk.

Du er bare blind.

Dette står å lese på min snusboks:

"Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende - Sosial- og helsedirektoratet".

Skrevet

Du er bare blind.

"Denne tobakksvaren kan være helseskadelig og er avhengighetsskapende - Sosial- og helsedirektoratet".

"kan være..."synes jeg ikke er god nok advarsel i forhold til hva som står på apotekets nikotinprodukter.Det står ikke engang påført eskene hvor mye snus en porsjon inneholder. Det må man gå på nett for å finne ut,

Skrevet

Du er bare blind.

Tillegg: På apotekets nikotinprodukter står det høyeste anbefalte dagsdose på nikotin. Mange snusere overskrider nok denne grensen uten å vite det. Synes det hadde vært fint med mer info på snuseskene.

Skrevet

Du er bare blind.

Rettelse: "hvor mye _nikotin_" skulle det stå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"kan være..."synes jeg ikke er god nok advarsel i forhold til hva som står på apotekets nikotinprodukter.Det står ikke engang påført eskene hvor mye snus en porsjon inneholder. Det må man gå på nett for å finne ut,

Det ville sagt folk fint lite om det sto hvor mye nikotin en snus inneholdt.

Alle som snuser vet at det er sunnere å la være, alle som dytter i seg paracet vet at det er sunnere å la være, alle som spiser på McDonalds vet at det er sunnere å la være, alle som drikker en øl vet at det er sunnere å la være, alle som kjører bil vet at det er farlig, osv, osv, osv.

Det er ikke synd på oss.

Skrevet

Alle som snuser vet at det er sunnere å la være, alle som dytter i seg paracet vet at det er sunnere å la være, alle som spiser på McDonalds vet at det er sunnere å la være, alle som drikker en øl vet at det er sunnere å la være, alle som kjører bil vet at det er farlig, osv, osv, osv.

Det er ikke synd på oss.

Finner det bare merkelig at apotekets produkter har bedre merking enn snus, da en nikotintyggegummi (laveste dose) inneholder 2 mg nikotin, og en type vanlig posesnus inneholder 8 mg nikotin. Mocca inneholder 5 mg. Synes bare det burde vært mer opplysninger på produktene.

Skrevet

Det er ikke synd på oss.

Men du har selvfølgelig rett, det er ikke synd på oss.

Noen laster må man ha. Og heller livsnyter, enn å være redd for alt som er farlig, spør du meg.

(Men greit med opplysning, så en kan begrense noe av det skadelige, synes jeg)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Finner det bare merkelig at apotekets produkter har bedre merking enn snus, da en nikotintyggegummi (laveste dose) inneholder 2 mg nikotin, og en type vanlig posesnus inneholder 8 mg nikotin. Mocca inneholder 5 mg. Synes bare det burde vært mer opplysninger på produktene.

Det bør vel strengt tatt holde å si at det er helseskadelig og vanedannende.

Det står heller ikke på røykpakka hvor mye nikotion, tjære og andre uhumskheter du får i deg av en sigarett, det står ikke på kaffeposen hvor mye koffein du får i deg av en normal kopp kaffe og det står ikke på BigMac-boksen hvor mye driten du får i deg klokker årene dine.

Skrevet

Det bør vel strengt tatt holde å si at det er helseskadelig og vanedannende.

Det står heller ikke på røykpakka hvor mye nikotion, tjære og andre uhumskheter du får i deg av en sigarett, det står ikke på kaffeposen hvor mye koffein du får i deg av en normal kopp kaffe og det står ikke på BigMac-boksen hvor mye driten du får i deg klokker årene dine.

Da burde det holdt med en slik innskrenket informasjon også på nikotinplaster og -tyggegummi, synes du også,eller? Jeg reagerer bare på at nikotinprodukter merkes forskjellig alt etter om de selges på apotek eller ikke.

Og for meg: gjerne en advarsel på mcDonaldsmaten også;) (Neida, folk er nok mer enn godt nok opplyst)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da burde det holdt med en slik innskrenket informasjon også på nikotinplaster og -tyggegummi, synes du også,eller? Jeg reagerer bare på at nikotinprodukter merkes forskjellig alt etter om de selges på apotek eller ikke.

Og for meg: gjerne en advarsel på mcDonaldsmaten også;) (Neida, folk er nok mer enn godt nok opplyst)

Det er nok litt mer naturlig å merke apotekprodukter da de er ment å hjelpe folk. Det er f.eks. greit å vite hvor mye nikotin man får i seg i en prosess hvor man forsøker å vende seg av med nettopp nikotin.

Skrevet

Det er nok litt mer naturlig å merke apotekprodukter da de er ment å hjelpe folk. Det er f.eks. greit å vite hvor mye nikotin man får i seg i en prosess hvor man forsøker å vende seg av med nettopp nikotin.

Ja, det du nevner der er nok en av forklaringene til merkingen.

Men mange benytter også snus i forbindelse med røykeslutt. Men det er nok ikke det lureste produktet å bruke, da man blir mer avhengig av snus enn røyk. Mange har også problemer med å slutte med nikotintyggegummi.

Så røykeslutt er nok best uten nikotinerstatning.

Uansett ville jeg heller gå for snusbruk i moderate mengder enn røyk, med tanke på skadevirkninger.

Kan jeg spørre hvor mye du snuser pr dag?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det du nevner der er nok en av forklaringene til merkingen.

Men mange benytter også snus i forbindelse med røykeslutt. Men det er nok ikke det lureste produktet å bruke, da man blir mer avhengig av snus enn røyk. Mange har også problemer med å slutte med nikotintyggegummi.

Så røykeslutt er nok best uten nikotinerstatning.

Uansett ville jeg heller gå for snusbruk i moderate mengder enn røyk, med tanke på skadevirkninger.

Kan jeg spørre hvor mye du snuser pr dag?

En boks med porsjonssnus varer i ca. 3 døgn.

Skrevet

En boks med porsjonssnus varer i ca. 3 døgn.

Selv har jeg prøvd mocca, og en boks holder i 5 dager, dvs 5 pr dag. = 25mg nikotin pr dag. Huff, det tilsvarer over 25 sigaretter daglig. Men uansett så er røykens skadevirkninger mye verre.

Du bruker den sterke typen, 8 mg?

En kjenning fortalte at han"spiste" 1 boks general daglig i en periode (hvis det ikke bare var skryt), så han burde vært fallt død om, ;o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selv har jeg prøvd mocca, og en boks holder i 5 dager, dvs 5 pr dag. = 25mg nikotin pr dag. Huff, det tilsvarer over 25 sigaretter daglig. Men uansett så er røykens skadevirkninger mye verre.

Du bruker den sterke typen, 8 mg?

En kjenning fortalte at han"spiste" 1 boks general daglig i en periode (hvis det ikke bare var skryt), så han burde vært fallt død om, ;o)

Du dauer ikke av litt nikotin, og det er ikke nikotinen som er det verste med røyken og årsaken til at røykere stryker med.

Jeg aner ikke hvor mye det er i min pose.

Skrevet

Du dauer ikke av litt nikotin, og det er ikke nikotinen som er det verste med røyken og årsaken til at røykere stryker med.

Jeg aner ikke hvor mye det er i min pose.

Enig med det du sier her, og jeg har heller ikke påstått noe annet. Ha en fortsatt fin dag! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...