Gå til innhold

hva koster et bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest snart brud?
Skrevet

Vi har lyst til å gifte oss neste år, men har lite penger... Nå er det sånn at det er sterke tradisjoner både i vennekretsen og familiene våre at man inviterer mange gjester. Vet ikke helt hvordan man skulle fått gjestelista under 40-50 personer, og da er det kuttet til beinet! Det er snakk om kirkebryllup med to brudesvenn(-pike).

Hva kosteret slikt bryllup? Hva kan man gjøre for å spare penger? Mange av gjestene vil være tilreisende, så det må bli mange til middag også. Har tilgang på rimelige festlokaler.

Skrevet

Med 50 gjester til middag blir det dyyyyrt... Spørs selvfølgelig hva dere serverer og sånt da, men rundt 300,- pr. kuvert kanskje? Dessuten må dere ha brudekjole, kanskje han må ha ny dress eller leie smoking?, brudesven og brudepike må det leies eller kjøpes klær til, brudebukett og knaphullsblomst - blomsterpynt til bordet, kaker og drikkervarer...

Dere vil fort komme opp i 30.000,- i alle fall, men det kommer jo mye an på hva dere skal servere, hvordan dere skal pynte og hvor mye dere vil bruke på brudekjole og sånt da.

Skrevet

Et bryllup kan koste mye og det kan koste lite.

Vi giftet oss for 7 år siden, og hele saligheten kom på ca. 100.000,- Men mor betalte middagen og far betalte vinen.

For å spare kan du kjøpte brukt brudekjole, eller leie. HAn kan leie sitt utstyr.

Dere kan velge billig mat, eller hvis mulig lage det meste selv.

Kaker baker venner og familie og tar med.

Pynt selv med ting dere finner i naturen. (Vi hadde bordkort av blåskjell som jeg laget selv.)

Lag invitasjoner selv.

Få noen du kjenner som er flink til å ta bilder til å ta brudebildene. Fotografering hos fotograf er sinnsykt dyrt! Og takkekortene også veldig dyre.

Ikke kjøp brudesko i brudebutikken, men finn noen i en vanlig skobutikk. (Jeg kjøpte mine på salg til 199,-. Fargen passet perfekt til kjolen, og de var behagelige og gode å ha på.)

Planlegg så mye som mulig, men vær klar over at ingen brullupsdag forløper 100% som planlagt!.

Er noen i familien eller noen venner flinke med hår, eller er de frisør? Kanskje du kan få ordnet håret billigere enn hos en vanlig frisør?

Be venner og familie om å hjelpe til med det de kan - men ikke utnytt!

Det er det jeg kommer på i farten.

Det er jo bare sååå koselig å planlegge bryllup. Og enda koseligere å være brud!

Skrevet

Hvis du skal feire norsk bryllup, og er fornøyd med det, kan du på en måte være glad - for det trenger ikke bli så dyrt.

Mange jeg kjenner har brukt mange hundre tusen kroner på bryllupsfeiring. Dette er ikke i Norge altså.

Jeg ville forresten fraråde deg mot å kjøpe brukt brudekjole. Det betyr ulykke. Men noen gjør jo det også har jeg sett.. Da ville jeg nok heller brukt mindre penger på andre ting.

Skrevet

trenger ikke å kjøpe brukt kjole. Ei jeg kjenner leita lenge etter brudekjole og til slutt fant hun en helt nuinnkommet kjole i en brudesalong.

Hun fikk sjokk da hun hørte prisen. Den kostet kun 1000 kr og da kjøpte hun den altså og det var en nydelig kjole:)

Gjest 10 års jubileum
Skrevet

Vi var 110 gjester, leide samfunnshus, leide inn dansemusikk, venner og bekjente lagde mat og serverte, dengangen var det ikke farlig å drikke smuglersprit, så vi lagde spriten av "noen" dunker, lånte brudekjole (gratis), vi hadde egen fotograf.

Hele bryllupet vårt inkl. takkekort kom ikke på mer enn 27.000,-.

Skrevet

Søster'n skal gifte seg til sommeren. De har leid lokale, inkl. kokker og middag til rundt 65 gjester. Dette kommer på 35 000 kroner. Alt i alt vil jeg tro bryllupet vil koste rundt 60 000 kr?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...