Gå til innhold

Vil kanskje ikke bli sykepleier likevel :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Sykepleiestudent som angrer
Skrevet

Jeg går siste året på sykepleieutdanningen, men kjenner nå at jeg kanskje har valgt feil yrke. Jeg er en svært omsorgsfull person og jeg liker å jobbe med mennesker. Jeg har endel ting jeg henger etter med i utdannelsen, og dette sliter meg ned psykisk hver eneste dag. Jeg våkner om morgenen og blir kvalm fordi jeg er nervøs av alt dette.

Alle sier at jeg må gjøre ferdig utdannelsen fordi jeg bare har dette året igjen. Jeg har egentlig mer enn ett år igjen, på grunn av de tingene jeg henger etter i (av ulike personlige grunner) Foreldrene mine stresser meg voldsomt med dette og de sier alltid at de er så stolt av meg. Det er ikke de som bestemmer hva jeg skal gjøre med livet mitt, det vet jeg, men det ville føles som et forferdelig nederlag hvis jeg droppet utdannelsen nå :-( Samtidig er jeg sååå lei og føler ofte at jeg ikke har lyst til å bli sykepleier i det hele tatt. Nervene står virkelig i spenn og jeg blir kvalm og deprimert av å tenke på det. Tenker også på studielånet jeg har (det er ikke så veldig mye da men) og hva jeg skal gjøre dersom jeg vil bli noe annet.

Hva skal jeg gjøre? Er det en annen form for utdannelse jeg kan ta, på grunnlag av de to årene på sykepleieutdanningen? Vil de to årene gi meg kompetanse til noe? Er det noe privat jeg kan arbeide med, starte opp eller gjøre? Det skal sies at jeg har gode resultater i det jeg har gjort tidligere..

Uff, kjenner jeg er helt rådvill og redselen stikker gjennom hele meg..

Gjest god helg
Skrevet

Jeg ville fullført siste året, og så kan du jobbe på kontor på f.eks. sykehjem (avdelingsleder).

Gjest Sykepleiestudent som angrer
Skrevet

Jeg ville fullført siste året, og så kan du jobbe på kontor på f.eks. sykehjem (avdelingsleder).

Det er en idé, men jeg har ikke lyst å bli avdelingsleder. Takk for svar likevel.

Gjest Hermeliine
Skrevet

Jeg ville absolutt ha fullført. Og det er jo ikke ett år igjen, det er nærmere et halvt år.

Fullfører du, står du i det minste med en utdannelse i hånda, istedefor å ha kastet bort to år. En fullført utdannelse som sykepleier, vil også se bedre ut på CVen, enn en avbrutt utdannelse.

Gjest Sykeplestudent som angrer
Skrevet

Jeg ville absolutt ha fullført. Og det er jo ikke ett år igjen, det er nærmere et halvt år.

Fullfører du, står du i det minste med en utdannelse i hånda, istedefor å ha kastet bort to år. En fullført utdannelse som sykepleier, vil også se bedre ut på CVen, enn en avbrutt utdannelse.

Det er riktig at det ser bedre ut på papiret at utdanningen er fullført selvsagt.

Jeg har ikke et halv år igjen av utdanningen. Jeg skrev at jeg ligger etter i endel ting, på grunn av endel personlige restriksjoner. Derfor har jeg hvertfall godt over et helt år igjen.

Skrevet

Har du kommet så langt så bør du forsøke å holde ut og fullføre. Det gir deg masse poeng som du kan bruke til å søke på andre studier med og i tillegg gir det ikke noe dårlig signal til fremtidige arbeidsgivere.

Jeg er rimelig sikker på at utdannelsen din kan brukes til noe annet enn å være sykepleier også.

Gjest Ferdig utdannet
Skrevet

Når du er ferdig utdannet vil det oppleves helt annerledes enn det gjør nå. Det er noe helt annet å være i jobb enn å være student, og siden du er kommet så langt som du har, syns jeg du burde forsøke å fullføre. Det andre året er det tøffeste, så du er over det verste nå.

Skrevet

Kjære deg!

Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen du beskriver. Kan bare gi deg rådet - å følge magefølelsen din. Den tar sjelden feil!

"Å våge er å miste fotfestet en stund. Å ikke våge er å miste seg selv"

Lykke til!

Gjest amparro....
Skrevet

Det er en idé, men jeg har ikke lyst å bli avdelingsleder. Takk for svar likevel.

Jeg har vært der du er, mange ganger mens jeg studerte. Jeg er i dag kjempeglad for at jeg ikke sluttet! Jeg klarte å karre meg gjenom studiene tross mye angst og store problemer.

Som sykepleier kan du jobbe med så utrolig mye forskjellig. Jeg tror IKKE du kommer til å angre ved å fullføre. Du er jo snaaart ferdig :-) det går så fort!

Du kan velge mellom mange forskjellige videreutdanningerm, eller gjøre noe helt annet. Det er helt supert å være sykepleier i bånn - unasett hva du vil gjøre videre.

Ikke slutt!!!!!

Skrevet

Hva med helsesøster? Synes det virker som en veldig koselig jobb og under rolige forhold. Tenker da på helsestasjon. Har venninner som jobber som sykepleiere i hjemmetjeneste, sykehus og sykehjem og det er langt mer stressende og tøft. Lykke til med valget

Skrevet

Hva med helsesøster? Synes det virker som en veldig koselig jobb og under rolige forhold. Tenker da på helsestasjon. Har venninner som jobber som sykepleiere i hjemmetjeneste, sykehus og sykehjem og det er langt mer stressende og tøft. Lykke til med valget

Hun kan jo ikke bli helsesøster hvis hun dropper sykepleierutdannelsen.

Skrevet

Ei venninne av meg droppet den akademiske utdannelsen sin og startet i en blomsterbutikk. Nå har hun sin egen - og har aldri vært mer fornøyd :o)

Ikke gjør det andre forventer av deg - gjør det du forventer av deg selv!

Skrevet

På generelt grunnlag vil jeg si at det er utrolig lurt å gjøre ferdig utdannelsen. Som ferdig sykepleier kan du gjøre mye annet enn å jobbe som sykepleier. Og skulle du ønske å bli sykepleier senere, så har du utdannelsen i boks.

Du kan ta videreutdanning innen alternativ medisin. Du kan veilede. Du kan bli lærer for vernepleiere, sykepleiere, helsesekretærer, hjelpepleiere. Du kan jobbe på legekontorer, du kan jobbe i kommuner med helserelaterte ting.

Det jeg prøver å si er at med en fullført utdannelse så har du så mange flere muligheter.

Lykke til med valget.

Skrevet

Det høres jo ut til at du passer til å være sykepleier, men at det er selve studiet som sliter på deg. Er det ikke mulig for deg å ta det siste over over litt lenger tid f.eks, slik at stresset blir litt mindre? Jeg synes absolutt ikke du skal hoppe av, jeg tror du vil trives som sykepleier, bare du blir ferdig med studiene og kommer deg i jobb! Lykke til!

Skrevet

Jeg ville definitivt gjort ferdig utdannelsen, selv om det vil koste litt. En fullført utdannelse er så utrolig mye mer verdt enn en avbrutt, uansett hva du velger å gjøre videre. Kanskje kan du bygge videre på utdannelsen og bli jordmor, eller noe helt annet der utdannelsen kommer til nytte, eller du kan ta en helt annen retning i livet, men da har du i alle fall et papir på en fullført utdannelse, det vil gi mer respekt.

Skrevet

Nå høres du nesten ut som dattera mi bortsett fra at hun ikke føler hun har valgt feil. Men hun er drittlei, spyr før eksamen og er kjempestressa hele tida.

Jeg må nok si som foreldrene dine at du burde gjøre deg ferdig og så heller jobbe to år og så videreutdanne deg. Nå har jeg glemt alle tingene du kan gjøre etterpå men tror du må ha alle tre årene for å kunne ta master seinere. Vi har stadig diskusjoner oppe over alt man kan gjøre etterpå for dattera mi vet ikke helt hva hun skal spesialisere seg i.

Clue1365380406
Skrevet

Ta ferdig utdanningen først, så kan du bli noe annet etterpå. Du har jo ikke så mye studielån, sier du.

Å være utdannet sykepleier er en veldig god ballast, det gir deg mye ekstrapoeng når du søker jobber i andre bransjer, i og med at du lærer mye om mennesker gjennom utdanningen.

Hvis du hopper av nå, vil det ta seg VELDIG dårlig ut på en cv.

Clue1365380406
Skrevet

Ta ferdig utdanningen først, så kan du bli noe annet etterpå. Du har jo ikke så mye studielån, sier du.

Å være utdannet sykepleier er en veldig god ballast, det gir deg mye ekstrapoeng når du søker jobber i andre bransjer, i og med at du lærer mye om mennesker gjennom utdanningen.

Hvis du hopper av nå, vil det ta seg VELDIG dårlig ut på en cv.

Fortsetter litt til, jeg.

Jeg er utdannet sykepleier selv, og jobbet som det noen år. Så studerte jeg 3 år på BI, noe som ikke har med sykepleie å gjøre i det hele tatt. Så jeg er godt rustet til å jobbe innenfor flere bransjer.

Ser at noen nevner flere ting du kan jobbe med som sykepleier, og jeg tenkte jeg skulle minne om at en også kan jobbe omtrent hvor som helst i verden.

Norske sykehus har behandlingssteder i utlandet, noe jeg synes høres spennende ut!

Og hva med hjelpearbeid?

Rusomsorg?

Hva med å ta videreutdanning innen familierådgivning eller noe sånt?

Clue1365380406
Skrevet

Det er så langt unna en drømmejobb som du kan komme!

Huff

Gjest Jeg er lei også
Skrevet

Jeg går også på siste året nå og jeg har de samme tankene. Begynnte første året og var kjempeoptemistisk, men det har bare gått nedover siden da. Jeg angrer stort på at jeg ikke sluttet i løpet av første året, for nå føler jeg det er forventet at jeg skal fullføre.

For meg har det vært det utrolige presset praksisene har ført med seg som har vært værst. Den konstante vurderingen av personligheten, jobbe 100 stilling gratis i flere måneder samtidig som en har eksamensopgaver å skrive, veiledere i praksis som egentlig ikke vil ha student, presset ved å være i nye situasjoner og forholde seg til nye praksisplasser hele tiden, det er dårlig miljø i klassen, tett og mye undervisning i teoriblokken siden en skal ta igjen for tiden i praksis osv...

Jeg er desverre blitt helt knekt etter dette studiet. Føler jeg eksisterer og ikke lever gjennom skoleåret. Jeg gruer meg til jeg er ferdig nå for jeg har ikke lyst å jobbe som sykepleier. Akkurat nå skulle jeg ønske det fantes en fabrikk hvor jeg kunne stått ved et sorteringsbånd å sortert noe hele dagen uten å tenke på noe annet. Noe lett..

Dette var kanskje ikke noe hjelp å lese for deg, men du er såfall ikke alene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...