Gå til innhold

Norske bokstaver i utlandet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Befinner meg i utlandet og skulle saa gjerne ha hatt norske bokstaver paa tastaturet..

Vet at det er en instilling paa maskinen, men hvor? Noen som vet?

Forklar det til meg som om jeg var et barn, for er ikke spesielt datakyndig..

Tusen takk!

Gjest mandolina
Skrevet

Da må du ha norsk tastatur.

Flere tegn og bokstaver har forskjellig plass på utenlandske tastatur.

Forskjell på norske og spanske f.eks.

Hilsen

Skrevet

Da må du ha norsk tastatur.

Flere tegn og bokstaver har forskjellig plass på utenlandske tastatur.

Forskjell på norske og spanske f.eks.

Hilsen

Er du sikker? Har nemlig vaert i Latin-Amerika, og der var det noen som hjalp meg med aa fikse norske bokstaver paa en lokal datamskin..

Haaper du tar feil! ;o)

Gjest mandolina
Skrevet

Er du sikker? Har nemlig vaert i Latin-Amerika, og der var det noen som hjalp meg med aa fikse norske bokstaver paa en lokal datamskin..

Haaper du tar feil! ;o)

Æ, ø og å sto ikke på det spanske tastatur.

Skrevet

Æ, ø og å sto ikke på det spanske tastatur.

Nei, det stemmer. Men poenget er at det finnes en instilling som gjoer at du kan faa norske bokstaver istedenfor andre taster. F.eks. istedenfor ñ eller andre staster vi ikke har paa norsk.

Det er altsaa ikke et norsk tastatur jeg etterlyser, men en Windows-innstilling som kan forandre de allerede eksisterende tastene til norske bokstaver.

Gjest mandolina
Skrevet

Nei, det stemmer. Men poenget er at det finnes en instilling som gjoer at du kan faa norske bokstaver istedenfor andre taster. F.eks. istedenfor ñ eller andre staster vi ikke har paa norsk.

Det er altsaa ikke et norsk tastatur jeg etterlyser, men en Windows-innstilling som kan forandre de allerede eksisterende tastene til norske bokstaver.

Innstillingen kan jeg intet om, jeg har datakyndig hjelp i huset, bruker bare maskinen, jeg.

Hilsen

Skrevet

Start-menyen

Control Panel

Classic View (til forskjell fra Category View)

Languages

Details

Velg Norwegian (Bokmal) i Input Language (la Keyboard Language stå uendret)

Skrevet

Innstillingen kan jeg intet om, jeg har datakyndig hjelp i huset, bruker bare maskinen, jeg.

Hilsen

Hvorfor svarer du da, når du ikke har peil? hehe! :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Hvorfor svarer du da, når du ikke har peil? hehe! :-)

Jeg trodde at jeg hadde peil pga tastaturet, visste at det måtte norsk tastatur til for at se de norske bokstavene, var i Spania i 6 mdr. og brukte spansk tastatur, der var det ingen norske bokstaver.

Unnskyld da!

Skrevet

Jeg trodde at jeg hadde peil pga tastaturet, visste at det måtte norsk tastatur til for at se de norske bokstavene, var i Spania i 6 mdr. og brukte spansk tastatur, der var det ingen norske bokstaver.

Unnskyld da!

Jeg kan fint skrive greske bokstaver på mitt norske tastatur, hvis jeg bare går inn og endrer språkvalg til gresk. Det som står på tastene på tastaturet stemmer da ikke, så man må bruke litt tid på å finne ut hvilke tegn som er på hvilke taster, men det er fullt mulig å gjøre det.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg kan fint skrive greske bokstaver på mitt norske tastatur, hvis jeg bare går inn og endrer språkvalg til gresk. Det som står på tastene på tastaturet stemmer da ikke, så man må bruke litt tid på å finne ut hvilke tegn som er på hvilke taster, men det er fullt mulig å gjøre det.

Ja men det er veldig tidkrevende.

Skrevet

Haaper du tar feil! ;o)

Du¨må ikke ha norsk tastatur, men du bør vite hvor alle bosktavene ligger om du skal bruke det...

Skrevet

Ja men det er veldig tidkrevende.

Neida. Man finner en bilde av tastatur-layout for det språket man er ute etter, så finner man fort ut av det.

Hvis man gjerne vil ha mulighet til å skrive på et annet språk enn det tastaturet viser, så må man jo gjøre visse tilpasninger. Og det hadde hatt null effekt for meg å kjøpe et gresk tastatur for å plugge inn i min maskin, hvis jeg ikke samtidig endret språkinnstilling slik jeg beskrev tidligere.

Her finner man både norsk, engelsk, gresk osv. tastatur-layout:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Gjest mandolina
Skrevet

Neida. Man finner en bilde av tastatur-layout for det språket man er ute etter, så finner man fort ut av det.

Hvis man gjerne vil ha mulighet til å skrive på et annet språk enn det tastaturet viser, så må man jo gjøre visse tilpasninger. Og det hadde hatt null effekt for meg å kjøpe et gresk tastatur for å plugge inn i min maskin, hvis jeg ikke samtidig endret språkinnstilling slik jeg beskrev tidligere.

Her finner man både norsk, engelsk, gresk osv. tastatur-layout:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

OK

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...