Gå til innhold

Dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter min mening er dugnad frivillig, og styret skal bekoste alt vedlikehold. Dugnadssystemet er urettferdig og fører til dårlig håndverksarbeid. Maling er for malere. Amatører gjør som regel en så dårlig jobb at det i halvparten av tilfellene kan kalles slurv. Det vaskes ikke før maling, skrapes ikke skikkelig, og det males bare et strøk. Det får ofte store konsekvenser for bygningenes levetid.

Skrevet

Etter min mening er dugnad frivillig, og styret skal bekoste alt vedlikehold. Dugnadssystemet er urettferdig og fører til dårlig håndverksarbeid. Maling er for malere. Amatører gjør som regel en så dårlig jobb at det i halvparten av tilfellene kan kalles slurv. Det vaskes ikke før maling, skrapes ikke skikkelig, og det males bare et strøk. Det får ofte store konsekvenser for bygningenes levetid.

Helt enig. Jeg betaler gjerne for å slippe dugnader. Heldigvis er det ikke noe pes her jeg bor nå. Veldig rart at jeg alltid må på jobb de lørdagene det er dugnad i borettslaget, forresten. Jeg passer på å være veldig synlig i dét jeg forlater åstedet ikledd uniform:D

Skrevet

Det der var faktisk noen gode argumenter mot dugnad.

Skrevet

Det der var faktisk noen gode argumenter mot dugnad.

Å rake plener og feie er greit, men forsvarlig maling og vedlikehold er for proffer. Jeg er sterkt i mot at folk maler husene selv. De står på høye farlige stiger, henger ut av balkonger og gjør en overraskende dårlig jobb med både grunnarbeid og skikt.

Skrevet

Helt enig. Jeg betaler gjerne for å slippe dugnader. Heldigvis er det ikke noe pes her jeg bor nå. Veldig rart at jeg alltid må på jobb de lørdagene det er dugnad i borettslaget, forresten. Jeg passer på å være veldig synlig i dét jeg forlater åstedet ikledd uniform:D

Hvis det er snakk om vanlige dugnader som løvraking etc., så er det der direkte asosial oppførsel. Skulle i såfall tro du var en av naboene her oppe i lia.

"......................................."

Skrevet

Hvis det er snakk om vanlige dugnader som løvraking etc., så er det der direkte asosial oppførsel. Skulle i såfall tro du var en av naboene her oppe i lia.

Da hadde jeg i hvert fall holdt meg unna.

Skrevet

Da hadde jeg i hvert fall holdt meg unna.

Slike folk som deg bidrar virkelig til å gjøre verden til et hyggeligere sted.

"........................................"

Skrevet

Slike folk som deg bidrar virkelig til å gjøre verden til et hyggeligere sted.

"........................................"

Ja, det kom jo virkelig fra rette person.

Skrevet

Takker Gud for at jeg ikke bor i et borettslag! Kan ikke fordra at andre skal bestemme hva jeg skal gjøre/når jeg skal gjøre det.

Ikke alltid man har penger for hånden heller....

Er redd de har funnet deg, dolores83, du skal jo i retten.....

Skrevet

Takker Gud for at jeg ikke bor i et borettslag! Kan ikke fordra at andre skal bestemme hva jeg skal gjøre/når jeg skal gjøre det.

Ja, ingen tvil om at de er på sporet... Jeg gleder meg til vi flytter herfra, det blir en gledens dag;)

Skrevet

Ja, det kom jo virkelig fra rette person.

*Ler*

Tja. Hvis jeg bor i et borettslag, og det er felles dugnad en gang i året, med å rake løv etc., så stiller jeg selvfølgelig opp hvis jeg kan. Det gjør ikke du. Ut i fra det kan man sannsynligvis konkludere at den holdningen din neppe begrenser seg til akkurat slike tilfeller. Og dermed vil jeg i aller høyeste grad påstå at jeg absolutt er en av mange "rette personer" til å kommentere dette (og at jeg og mange andre, i motsetning til deg, er med på å gjøre omgivelsene hyggeligere for alle - i dette tilfellet). Hvis du vet noe som helst om meg og hva jeg gjør i livet, så må du for all del si det. Men på dette området finner du neppe noe brukbart å henge deg opp i - i det var nå engang dette som var saken nå, da.

"................................."

Skrevet

Dette er jo en idiot, som fortjener absolutt alt han får av rettslige konsekvenser. Hvis du er for asosial til å bo i et borettslag, så har du ingenting der å gjøre. At én beboer mener at dette skulle vært gjort av profesjonelle, er 100% uinteressant all den tid styret har avgjort noe annet. Det er faktisk annerledes å bo i et borettslag enn i en enebolig, og er man ikke voksen nok til å innrette seg så bør man rett og slett flytte.

At jeg selv ville stemt for å leie inn profesjonelle til å gjøre en slik jobb, er en annen ting. Et borettslag er (stort sett) et demokrati.

"........................................."

Skrevet

*Ler*

Tja. Hvis jeg bor i et borettslag, og det er felles dugnad en gang i året, med å rake løv etc., så stiller jeg selvfølgelig opp hvis jeg kan. Det gjør ikke du. Ut i fra det kan man sannsynligvis konkludere at den holdningen din neppe begrenser seg til akkurat slike tilfeller. Og dermed vil jeg i aller høyeste grad påstå at jeg absolutt er en av mange "rette personer" til å kommentere dette (og at jeg og mange andre, i motsetning til deg, er med på å gjøre omgivelsene hyggeligere for alle - i dette tilfellet). Hvis du vet noe som helst om meg og hva jeg gjør i livet, så må du for all del si det. Men på dette området finner du neppe noe brukbart å henge deg opp i - i det var nå engang dette som var saken nå, da.

Tusen takk, det var nyttig informasjon om hvordan jeg _egentlig_ er. Godt vi fikk avklart det.

Skrevet

*Ler*

Det er sikkert mer i historien. Selv har jeg kronisk dårlig råd, og da kan det være tøft å male huset. Det kos5ter endel penger...Må jo gå an å komme til et kompromiss!

Ellers er jeg for dugnad og gjør så godt jeg kan!

Men å leie inn folk som tar atten tusen er for drøyt i mine øyne! Jeg hadde blitt mannevond!

Skrevet

Det er sikkert mer i historien. Selv har jeg kronisk dårlig råd, og da kan det være tøft å male huset. Det kos5ter endel penger...Må jo gå an å komme til et kompromiss!

Men å leie inn folk som tar atten tusen er for drøyt i mine øyne! Jeg hadde blitt mannevond!

"Men å leie inn folk som tar atten tusen er for drøyt i mine øyne!"

Hvem skulle de leid inn, da? Tror du de fant noen som var _ekstra_ dyre? De kan vel ikke akkurat leie inn noen svart,- men det kunne jo den enkelte beboer ha gjort hvis h*n ville.

Skrevet

Dette er jo en idiot, som fortjener absolutt alt han får av rettslige konsekvenser. Hvis du er for asosial til å bo i et borettslag, så har du ingenting der å gjøre. At én beboer mener at dette skulle vært gjort av profesjonelle, er 100% uinteressant all den tid styret har avgjort noe annet. Det er faktisk annerledes å bo i et borettslag enn i en enebolig, og er man ikke voksen nok til å innrette seg så bør man rett og slett flytte.

At jeg selv ville stemt for å leie inn profesjonelle til å gjøre en slik jobb, er en annen ting. Et borettslag er (stort sett) et demokrati.

"........................................."

Derfor kunne jeg aldri bo i et borettslag... Har enebolig, men vi har dugnad i nærområdet, for å holde det rent, trygt for barna og ryddig.

Vi betaler 100 kroner i året og stiller opp når det er "vårrengjøring". Det er positivt.

Men synes du er litt vel krass i svarene til dolores83.

Skrevet

"Men å leie inn folk som tar atten tusen er for drøyt i mine øyne!"

Hvem skulle de leid inn, da? Tror du de fant noen som var _ekstra_ dyre? De kan vel ikke akkurat leie inn noen svart,- men det kunne jo den enkelte beboer ha gjort hvis h*n ville.

Jeg synes det er knalldyrt!

Og derfor bor jeg ikke i borettslag... Og hadde jeg bodd der, så ville jeg ikke hatt så mange penger til å male huset.

Skrevet

Jeg kjenner veldig godt, av personlig erfaring, akkurat dette borettslaget det er snakk om her :-)

For de som ikke vet det, så er det snakk om rekkehus - flere rekker med 5-6 hus i hver rekke. Det sier seg selv at én huseier kan ikke nekte å pusse opp.

Forøvrig - hvis beboerne måtte kjøpe malingen selv, så er jeg uenig. Det som pleier å være vanlig i slike tilfeller, er at borettslaget kjøper inn maling, og så maler folk husene selv. Er det vedtatt at det skal males, så skal det males. Da nytter det ikke å nekte - da har man misforstått hva et borettslag går ut på. Hvis man må kjøpe inn materialene selv, så er det jo fullt mulig at man faktisk ikke har penger til det, og det blir en smule urimelig - det er jeg enig i.

"Men å leie inn folk som tar atten tusen er for drøyt i mine øyne! Jeg hadde blitt mannevond!"

Vel. Hvis det skal males, og flertallet har bestemt at man skal male selv (med nevnte forbehold om hvem som kjøper inn materialene), så er det helt korrekt av borettslaget å leie inn folk hvis noen nekter å male. Evt. kan beboer selv leie inn folk.

"....................................."

Skrevet

Derfor kunne jeg aldri bo i et borettslag... Har enebolig, men vi har dugnad i nærområdet, for å holde det rent, trygt for barna og ryddig.

Vi betaler 100 kroner i året og stiller opp når det er "vårrengjøring". Det er positivt.

Men synes du er litt vel krass i svarene til dolores83.

Jeg er ikke veldig begeistret for borettslag selv. Men bor jeg i ett, så har jeg å finne meg i å følge reglene der, eller pelle meg vekk.

Hva er det som er krasst i de svarene? Hun sier jo at hun lyver seg unna gratis dugnader, av den typen som du sier du gjerne er med på (løvraking etc.). Og jeg sier at det er en direkte usosial holdning, og ikke så rent lite arrogant. Det er ikke en uvanlig holdning, men likevel ikke noe å skryte av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...