Gå til innhold

Farlig med gjenoppvarmet vann i varmtvannstank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp badet og må i den anledning dusje hos andre. Da vi i kveld skulle låne dusjen i leiligheten til noen som for tiden er i Spania, oppdaget vi at varmtvannstanken var slått av. Er det bare å slå på tanken igjen og dusje når vannet er varmt igjen, eller er det fare for bakterieopphopning i en tank som har vært varm, men som sakte har blitt avkjølt, og så sakte blir varm igjen. Vet jo at det har vært snakk om fare for bakterievekst i varmtvannstanker som står innstilt på for lav temperatur generelt.

Noen som vet? Har jo ikke akkurat lyst til å utsette meg selv og resten av familien for noe bakterieangrep heller....

Skrevet

Det har jeg gjort mange ganger med den gamle tanken min (noe ustabil termostat), gikk helt fint det.

Skrevet

Det har jeg gjort mange ganger med den gamle tanken min (noe ustabil termostat), gikk helt fint det.

OK - har en lei tendens til å tenke det verste.... så for meg hele familien ligge innlagt på akutten med legionærsyken eller noe sånt;-) Skal bli godt å bli rene og pene i morgen!!!

Skrevet

OK - har en lei tendens til å tenke det verste.... så for meg hele familien ligge innlagt på akutten med legionærsyken eller noe sånt;-) Skal bli godt å bli rene og pene i morgen!!!

Dere kan jo uansett la være å drikke dusjvannet da. ;)

Skrevet

Dere kan jo uansett la være å drikke dusjvannet da. ;)

Legionella får man ikke av å drikke vannet, mem av å puste inn vanndamp som inneholder bakterier.

Skrevet

Legionella får man ikke av å drikke vannet, mem av å puste inn vanndamp som inneholder bakterier.

Så lærer man noe nytt igjen. Jeg har mange ganger fundert på de som drikker dusjvann...

Skrevet

Så lærer man noe nytt igjen. Jeg har mange ganger fundert på de som drikker dusjvann...

Dusjvann? Pleier ikke å drikke mens jeg dusjer, men det er da samme vannet som kommer ut i kranen på kjøkkenet som i dusjen.

Skrevet

Dusjvann? Pleier ikke å drikke mens jeg dusjer, men det er da samme vannet som kommer ut i kranen på kjøkkenet som i dusjen.

Hehe... Men de skulle bare dusje der? Og jeg har jo misforstått hele legionella-opplegget uansett. Men man pleier jo heller ikke å drikke varmtvann fra kjøkkenet da...

Skrevet

Du drikker ikke varmtvannet fra krana på kjøkkenet?

Skrevet

Nei, jeg drikker ikke varmt vann fra kranen. Bare lurte på hva man mente med dusjvann. Så for meg et hus med dobbelt opplegg for vann bare :) Men det er jo ikke problem å drikke kaldt vann fra dusjkranen? Pleier jeg heller ikke å gjøre, litt upraktisk... ;)

Skrevet

I dag kan vi drikke varmtvann, vi sluttet å bruke kobberbeholdere i ørtenhundreogdentid. En gammel myte gått ut på dato. Kobber er ikke særlig farlig det heller. Mange har naturlig kobber i drikkevannet.

Skrevet

Hehe... Men de skulle bare dusje der? Og jeg har jo misforstått hele legionella-opplegget uansett. Men man pleier jo heller ikke å drikke varmtvann fra kjøkkenet da...

Du kan gjerne drikke varmtvann fra dagens beholdere og kilder. Mindre bakterier er det også, særlig hvis temperaturen er over 60 grader. Mulig det er litt av sjarmen å koke en kjele vann til teen?

Skrevet

Du kan gjerne drikke varmtvann fra dagens beholdere og kilder. Mindre bakterier er det også, særlig hvis temperaturen er over 60 grader. Mulig det er litt av sjarmen å koke en kjele vann til teen?

Sjelden jeg hiver i meg et glass varmtvann. ;) Spesielt hvis jeg bare er innom for å dusje.

Hvorfor skal dere absolutt vri og vrenge på alt hele tida...

Skrevet

Sjelden jeg hiver i meg et glass varmtvann. ;) Spesielt hvis jeg bare er innom for å dusje.

Hvorfor skal dere absolutt vri og vrenge på alt hele tida...

Sa hun som liker å gjøre det samme selv. Så vi andre får ikke lov?

:-)

Jeg forstår det slik at internett er bare ditt, og at vi andre skal holde oss vekk?

Ærtabærta.

Skrevet

Sa hun som liker å gjøre det samme selv. Så vi andre får ikke lov?

:-)

Jeg forstår det slik at internett er bare ditt, og at vi andre skal holde oss vekk?

Ærtabærta.

Har du noen eksempler å komme med eller?

Skrevet

Har du noen eksempler å komme med eller?

Jeg røper det aldri.

Skrevet

I dag kan vi drikke varmtvann, vi sluttet å bruke kobberbeholdere i ørtenhundreogdentid. En gammel myte gått ut på dato. Kobber er ikke særlig farlig det heller. Mange har naturlig kobber i drikkevannet.

Tanken min er vel fra omtrent attehundreogdentid vil jeg tro. Har ingen grunn til å tro annet enn at den er original fra blokka var ny rundt 1970.

Skrevet

Tanken min er vel fra omtrent attehundreogdentid vil jeg tro. Har ingen grunn til å tro annet enn at den er original fra blokka var ny rundt 1970.

Rustfrie tanker kom i førsten av 60-åra. En varmtvannsbeholder bør ikke bli mer enn 20 år hvis den er av kobber.

Skrevet

Rustfrie tanker kom i førsten av 60-åra. En varmtvannsbeholder bør ikke bli mer enn 20 år hvis den er av kobber.

Så om denne tanken er fra blokka var ny så vil den være tett innpå 40 år (blokka er fra siste halvdel av 60-tallet) og det er vel meget usannsynlig? Jeg går ut fra at den er skiftet ut minst en gang i løpet av den tiden. Den får stå til den ryker.

Skrevet

Så om denne tanken er fra blokka var ny så vil den være tett innpå 40 år (blokka er fra siste halvdel av 60-tallet) og det er vel meget usannsynlig? Jeg går ut fra at den er skiftet ut minst en gang i løpet av den tiden. Den får stå til den ryker.

Er det en trykktank, så er den rustfri tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...