Gå til innhold

Depresjon og kognitiv terapi

Anbefalte innlegg

Gjest Havhesten

Leser her om mange andre som går i terapi, og allikevel er deprimerte og ser lite positivitet. Og alt kan føles håpløst.

Jeg selv har det også slik i blant. Men jeg kom til å tenke på at jeg må jobbe med dette hver dag! Ingenting kommer av seg selv, det må jobbes med hele tiden.

En må ta ansvar for sitt liv og gjøre alt en kan for å komme seg opp og frem.

Se muligheter og løsninger, ikke begrensninger!

Finn dine veier fram, og følg dem!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252691-depresjon-og-kognitiv-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest liten løve

Enig! Dersom en ikke jobber med årsakene til at en blir deprimert så kommer depresjonen tilbake.

Jeg jobbet jo med dette tidligere også. Måten jeg jobbet på var å tenke over årsakene til mine problemer.

Livet mitt til nå har vært smertefult og når jeg tenker på det som har hendt føler jeg en dyp sorg. Derfor har jeg lagt det som har hendt bort. Jeg vil ikke gå og sørge hele livet.

Måten jeg jobbet på holdt meg i sorgen og jeg ble deprimert på nytt.

Måten jeg jobber på nå kjenner jeg at hjelper.

I tillegg til å legge bort fortiden har jeg begynt å snakke til meg selv på enannen måte. Jeg fokuserer på det jeg har klart i dag. "Pusset tenner. Ja det er viktig. Kjempebra at jeg har gjort det".

Snakker til meg selv som om jeg var ett lite barn. Funker! Jeg trenger støtte ikke fordømmelse.

Endelig funker ting.

Glad!

Gjest Havhesten

Enig! Dersom en ikke jobber med årsakene til at en blir deprimert så kommer depresjonen tilbake.

Jeg jobbet jo med dette tidligere også. Måten jeg jobbet på var å tenke over årsakene til mine problemer.

Livet mitt til nå har vært smertefult og når jeg tenker på det som har hendt føler jeg en dyp sorg. Derfor har jeg lagt det som har hendt bort. Jeg vil ikke gå og sørge hele livet.

Måten jeg jobbet på holdt meg i sorgen og jeg ble deprimert på nytt.

Måten jeg jobber på nå kjenner jeg at hjelper.

I tillegg til å legge bort fortiden har jeg begynt å snakke til meg selv på enannen måte. Jeg fokuserer på det jeg har klart i dag. "Pusset tenner. Ja det er viktig. Kjempebra at jeg har gjort det".

Snakker til meg selv som om jeg var ett lite barn. Funker! Jeg trenger støtte ikke fordømmelse.

Endelig funker ting.

Glad!

Så godt å høre at du har greid å legge bort det vonde.

For, som du sier, de årsakene som ligger bak i tid, kan vi ikke forandre på. Men de tankene vi tenker som gjør oss deprimerte, de kan vi ta tak i og endre.

Fine ord og god beskrivelse du kom med, synes jeg.

Lykke til videre, du er en slik positiv liten løve!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...