Gå til innhold

Hvor ofte går du til tannlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jo ikke det var så lenge mellom da. Jeg går stort ett hvert år - fordi jeg får innkallelse. Men før jeg giftet meg så hadde jeg rett og slett ikke råd til tannlegen. Det gikk faktisk 12 år mellom 2 tannlegebesøk!!! Det er lang tid!

Ja, det var ganske lenge ja. Er vel 6-7 år siden jeg var sist hos tannlegen nå. Burde vel tatt meg en tur for en sjekk snart, men ikke så lett å få til sånt heller når man bor i bushen i gokk. ;-) Jeg har heldigvis gode tenner da.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• asterix

11

• tzatziki1365380058

3

• jubalong70

2

• meg__123!

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Etter fluorkatastrofen har ikke tannlege vært det store. Folk har ikke hull lenger. De nye generasjonene er så hullfrie at det er en sorg.

Du er ikke oppdatert. Nå blir foreldre frarådd å gi sine barn fluortabletter, med det resultat at barn har mange hull. Men for å spare penger, så blir ikke hull i melketenner gjort noe med.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Neida du må se an tennene dine. Har du ikke noe vondt og ikke noe stygt, så ville jeg latt det gå et par år i allefall. Missunner deg da :) Men tennene er deg vel unt! Jeg betalte 350kr for siste sjekk, så så forferdelig mange ørten kroner er det jo ikke. De prisene varierer selvsagt for hvor i landet du hører til.

Det var billig. Min tannlege tar 500, og det tror jeg er ganske vanlig.

Skrevet

Jeg har også min tannlegeskrekk fra skoletannlegen.

For å spare penger, så insisterte han på å borre uten bedøvelse. Jeg kan huske følelsen av at tårene rant ned langs kinnene og inn i ørene. Når så ørene var fulle, kjente jeg at det dryppet fra dem...

Iiiik.

Og folk synes det er rart at jeg mye heller vil føde enn å gå til tannlegen? ;-)

Skrevet

Det var billig. Min tannlege tar 500, og det tror jeg er ganske vanlig.

Ja, jeg trodde faktisk jeg måtte ut med mere. Men jøss, godt at noe kan være billigere enn man tror :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Iiiik.

Og folk synes det er rart at jeg mye heller vil føde enn å gå til tannlegen? ;-)

Jeg for min del har produksjonsstopp, ikke flere fødsler her ;-)

Skrevet

Du er ikke oppdatert. Nå blir foreldre frarådd å gi sine barn fluortabletter, med det resultat at barn har mange hull. Men for å spare penger, så blir ikke hull i melketenner gjort noe med.

Nettopp. Vi trodde på den nye anbefalingen en periode, med det resultat at to av ungene fikk hull. Men hullene ville de ikke gjøre noe med siden de var i melketenner, så hun på 8 år måtte til tannlegen for å trekke ei tann her om dagen da det kom betennelse i tannkjøttet. Og fordi det var kommet betennelse virket ikke bedøvelsen...

Skrevet

Jeg for min del har produksjonsstopp, ikke flere fødsler her ;-)

Nei, jeg skal ikke føde flere ganger jeg heller, men skulle glatt født 8 ganger til heller enn å gå til tannlegen 1 gang. ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Går selv ca. en gang i året, tannlegen sender meg innkalling. Har nok skjedd at det har gått to år mellom, har ikke sett på det som noen krise. Jeg ville jo uansett gått om jeg hadde hatt tannverk eller mistanke om at noe var galt.

Skrevet

Har skit-dårlige tenner, så for min egen del går jeg til tannlegen hver 6-9 mnd.

Nå sitter jeg her igjen med ei grop i ei tann etter å ha mistet en bit av ei fylling. Det måtte selvfølgelig skje på en fredag etter arbeidstid. Så jeg får bare gå å irritere meg til mandag, og håpe at tannlegen har tid til å ta imot meg.

Skrevet

Jeg går en gang i året, har gjort det i mange år nå. Skal inn om en mnds tid for årets kontroll.

Gjest Elextra
Skrevet

Datteren min blir bare kalt inn til skoletannlegen annenhvert år, så det syns tydeligvis det offentlige at er tilstrekkelig.

Om det er slik over alt skal jeg ta barna med til privat tannlege i tillegg. Selv hadde jeg dårlige tenner i oppveksten, og kan levende se for meg hvordan tennene mine ville blitt om jeg hadde blitt gående med hull i et år og to.

Nå får barna mine fluor og jeg har håp om at de aldri skal få så mange hull som jeg har hatt.

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg er hos tannlegen og fjerner tannstein hver 3-4 mnd. Jeg har dobbelt opp meg spyttkjertler i nedre del av munnen, og av den grunn masse tannstein. For mye tannstein gjør at tannkjøttet kan trekke seg tilbake, og det er uheldig.

Betalte 257 kr i forrige uke. Røntgen tas ca en gang i året, og koster vel ca 300 kr. Har hatt et hull, det er tre år siden. Jeg er 31.

Tannlegen er 300 m unna hjemmet.

Skrevet

Får innkalling annethvert år, ellers hadde jeg nok bare gått om jeg hadde fryktelig tannpine.

Det er nok ikke bare penger som gjør at vi ikke går så ofte til tannlegen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nettopp. Vi trodde på den nye anbefalingen en periode, med det resultat at to av ungene fikk hull. Men hullene ville de ikke gjøre noe med siden de var i melketenner, så hun på 8 år måtte til tannlegen for å trekke ei tann her om dagen da det kom betennelse i tannkjøttet. Og fordi det var kommet betennelse virket ikke bedøvelsen...

heldigvis så hørte jeg på min private tannlege i stedet for på helsestasjonen og skoletannlegen, så mine barn har fått fluortabletter hele tiden.

Det er jeg spesielt glad for siden det viser seg at min sønn har dårlig emalje. Han har alt fått et hull i en voksentann. Jeg våger ikke tenke på hvordan hans tanngard hadde sett ut uten fluortabletter.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Om det er slik over alt skal jeg ta barna med til privat tannlege i tillegg. Selv hadde jeg dårlige tenner i oppveksten, og kan levende se for meg hvordan tennene mine ville blitt om jeg hadde blitt gående med hull i et år og to.

Nå får barna mine fluor og jeg har håp om at de aldri skal få så mange hull som jeg har hatt.

Jeg tar med sønnen min til privat tannlege, slik at han får sjekket tennene hvert halvår. Han har dårlig emalje, så da spanderer jeg de ekstra kronene på han.

Heldigvis hjelper det veldig med fluortabletter. Så da kan det nok gå bra med tennene til barna dine også.

Skrevet

! gang pr. år hos "fasttannlegen" og 3 ganger hos spesialist altså 4 ganger pr. år

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, jeg skal ikke føde flere ganger jeg heller, men skulle glatt født 8 ganger til heller enn å gå til tannlegen 1 gang. ;-)

Er det du som har 8 barn? Selv tok jeg skrekken etter min fødsel nr to, men den beskrivelsen skal jeg spare dolerne for.

Skrevet

Ja, det var ganske lenge ja. Er vel 6-7 år siden jeg var sist hos tannlegen nå. Burde vel tatt meg en tur for en sjekk snart, men ikke så lett å få til sånt heller når man bor i bushen i gokk. ;-) Jeg har heldigvis gode tenner da.

Ja, får man store hull så finner man alltids en måte å komme seg til tannlegen på! Jeg måtte rotfylle etter den 12 år lange pausen... Takk og lov for bedøvelse...

Skrevet

Jeg går en gang i året. Fra jeg var 18-27 år var jeg ikke hos tannlegen en eneste gang pga tannlegeskrekk... Heldigvis fikk jeg ikke hull i løpet av de årene.

Nå tror jeg nesten jeg må bestille en tannlegetime. Den ene visdomstanna mi truer med å komme helt ut og det er ikke plass til den!! *aaauu*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...