Gå til innhold

Hva nå da?

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Nå har jeg altså gått fra BMI på 29 til BMI på 23 ved hjelp av Reductil.

Men hva nå? Hvordan skal jeg unngå å gå i samme fella?

Noe av problemet er sukkeravhengighet, jeg bli veldig lett hekta på sukker, og da går jeg opp i vekt. Med en gang jeg slutter på Reductil, er sukkersuget der igjen... Prøvde en uke uten pillene, men bestemte meg for å bruke opp resepten jeg fikk av legen for å ha en par-tre kg å gå på når jeg slutter med pillene.

Noen som har en god oppskrift på hvordan man finner en stabil vekt etter å ha tatt av mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baremei

Heisann GA, og gratulerer med fin vektnedgang!:)

Det du beskriver er ofte den største utfordringen når man slanker seg: hvordan holde "skansen" når målvekten er nådd? Hvordan unngå å fyke opp alle kg igjen?

Det krever at man ikke lener seg tilbake og slapper av, og tenker at jobben er gjort.

Analysér dine matvaner slik de var før, finn ut hva som gjorde at du la på deg. Og hvilke endringer har du lykkes med å gjennomføre? Slik kan du identifisere hva som er din hovedutfordring nå. Deretter forsøker du å tenke ut "smarte strategier" for å unngå tilbakefall til gamle vaner.

Jeg kan komme med noen forslag. Om ditt største hinder for vektstabilisering er f.eks. søtsug på kvelden, kan du prøve å:

- holde strikte måltidsrutiner. Det er svært vanlig at vi kvinner spiser for lite i løpet av dagen, og mangelen på energi leder da til søtsug kveldstid. Men det er lettere å putte i seg for mange kalorier via godis enn med vanlig mat. En solid frokost og lunsj er viktig. Pass på at det ikke går for lang tid mellom måltidene dine.

- bestemme deg for å begrense godtespising til lørdag. Totalforbud er oftest en dårlig løsning, for det forbudte blir gjerne ekstra fristende...ikke sant? Å unne seg akkurat det man vil ha iblant, må det være rom for. En gang i uka kan være passelig.

- trene. Mosjon regulerer appetitten, øker forbrenninga og er bra for det meste ellers. Det behøver ikke være mer komplisert enn en rask gåtur hver dag. Slenger du på noen styrkeøvelser attåt nyhetssendingen på kvelden, er det supert.

- aktivisere deg med håndarbeid el.l., om du har lett for å småspise foran tv´n.

- ta til kalorifattige "søtsaker" om suget blir for stort. Bær med lett vaniljeyoghurt på, sukkerfrie pastiller, lett-kakao...finn dine favoritter.

Dette var bare noen forslag! Du må selv finne metoder som fungerer for DEG. Råd kan være så gode de bare vil, men om de ikke fungerer er de verdiløse:) Eller hur?

Jeg påstår ikke at det er enkelt, men det blir sannsynligvis lettere etter hvert som de nye vanene innarbeides og til slutt går automatisk. Trøst deg med det! Med tiden lærer du deg også hva du kan tillate deg for utskeielser i matveien uten at vekta hopper.

=o) Dette går nok bra =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært!!!

Jeg er vel egentlig den siste som bør gi råd, men jeg er flink på teorien...

Ta 2 piller med krom til middagen. Det kan hjelpe på noe av søtsuget på kvelden. (Regner med det er på kvelden suget er sterkest.)

Ikke ta krom på kvelden, fordi det kan gi mareritt.

Spis sunn og god frokost (AllBran, groooovt brød, havregryn osv.) Ikke spise Corn Flakes eller andre frokostblandinger med sukker i.

Spis en god lunsj - husk proteiner!

Spis mellommåltid. Gjerne et par timer før middagen. Det kan være en lett yoghurt og en frukt eller noen nøtter.

Merker du at buksene begynner å stramme, så tar du deg litt inn og spiser litt mindre.

Unn deg litt godt på lørdag. Men ikke andre dager.

Er du invitert bort og det serveres kaker eller andre ting. Ta 1 lite stykke - ikke mer. Spis før du drar på besøk.

Drikk vann!!!

Ikke tillat deg selv å gå opp mer enn 2-3 kg før du strammer inn igjen.

Og jeg gleder meg vilt til jeg er der du er nå. Det er sikkert 1-2 år til...men jeg er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...