Gå til innhold

En forfrossen liten pusekatt

Anbefalte innlegg

Gjest Mener jeg i dag
Skrevet

Ene naboen ringte oss (de ringer alltid hvis det er noen skadde dyr ol) og sa det lå en liten syk pus nedi vegen.

Jeg hoppet i noen klær og valset avgårde og der på grusen i oppkjørselen dere sitter en liten svart forfrosset hårball.

Tar den inn under jakka mi og småløper hjem.

Gnukker, varmer, fyrer i peisen, masserer.

Egentlig ville mannen min eller jeg tatt kattungen med en gang, altså slått den ihjel, men jeg måtte simpelthen gi denne krabaten litt varme og bahagelig liv først hvor enn idiotisk det kan høres ut.

Pusen blir puttet i bikkjekurven helt inntil ovnen og pakket inn i masse varme håndklær.

Den ligger der så nært død en liten stakkars pus kan.

Når den har sovet ut og begynner å åpne øynene så gir jeg den utvannet og lunken melk fra medisinmålssprøyte. (vet at dette funker, har fostret en tre uker gammel katt slik før og hun er nå seks år gammel og verdens mest trofaste)

Mannen min sier jeg ikke får knytte meg til den siden den jo må tas. Vi kan ikke ha den, hele huset er ute på skole og jobb flere timer om dagen. Men jeg vil at denne krabaten skal bli god, varm, trygg og lykkelig før den ender sitt liv. Det fortjener den, kan ikke klare av at dens siste tid i livet var som en forfrosset og enslig pus.

Pusen kvikner til, får mer mat, følger meg med øynene, maler som en ...ehhh...traktor og virker dølfornøyd.

Ved impuls sier jeg til mannen min at han skal spørre en kamerat han pratet med på telefonen om de ville ha den. De har to katter fra før, elsker dyr, kona jobber halvt og mannen er ufør, to døtre som er tidlig i tenårene.

Og jammen kan det se ut til at vi får napp. De kommer nå i kveld og tar mest sannsynlig denne lille vakre skapningen med seg.

Det var skikkelig godt, det fortjener den etter det den har vært med på. Vi snakker om en krabat på rundt måneden her, med tynn babypels og synlige ribbein. Men svart, halvlanghåret og veldig skjønn.

Så denne lille klumpen får antagelig et godt og trygt hjem hvor det finnes folk som tar godt vare på den. Men for en flaks så klare å finne det på en efta.

Å finne hjem til kattunger er jo ikke bare, bare, for det kryr jo av dem over alt.

Og så mye ramaskrik det er når en sier en slår ihjel kattunger. Ved å se på denne krabaten som var nær å fryse ihjel så vil jeg påstå det er en mye verre og større dyrepining å ikke ta kattungen men la katter valse rundt, parre seg, og fø kattunger i hytt og pine.

Det burde være mye strengere regler for å ha katt, slik som det er blitt på hundehold.

Jeg blir så forbannet på de som, og det er en del her inne som er slik også, mener at det å slå ihjel kattekull er barbarisk, eller skyte dem ol.

Små forfrosne kattunger alene rundt omkring er barbarisk, tynne halvredde katter som blir plaget og jaget av folk er barbarisk.

Nå endte visa godt denne gangen, men jeg får vondt av å tenke på alt som er der ute som man ikke får endt godt.

Takke meg til å slå ihjel kattekullet med en gang de kommer.

Har vært med på "kattediskusjoner" her inne før og mener ikke å starte en men følte for å få ut litt frustrasjon og glede.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• Moraki

7

• Mary Poppins

4

• Piraye

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Stakkars pusen...

Fint at det finnest sånne folk rundt og kring som hvirkelig bryr seg! Et godt menneske er du.

Takk:)

Skrevet

Du vet at det også er noe som heter Dyrebeskyttelsen, som tar inn hjemløse katter?

"......................................"

Gjest Mener jeg i dag
Skrevet

Du vet at det også er noe som heter Dyrebeskyttelsen, som tar inn hjemløse katter?

Ja, det er jeg veldig klar over.

Og det er en grunn til at de nærmest skriker om hjelp innimellom også.

De sitter med et hopetall av dem, og mange får de helt enkelt ikke omplassert.

Og bedre blir det jo ikke om alle plasserer kattekullene sine, eller hittekatter der.

Skrevet

Ja, det er jeg veldig klar over.

Og det er en grunn til at de nærmest skriker om hjelp innimellom også.

De sitter med et hopetall av dem, og mange får de helt enkelt ikke omplassert.

Og bedre blir det jo ikke om alle plasserer kattekullene sine, eller hittekatter der.

Det er likevel så enkelt at hvis du sier ifra til dyrebeskyttelsen om en hjemløs kattunge, så har den ihvertfall en sjanse i forhold til å avlive den med en gang. Kattunger er også de "hittekattene" som har størst sjanse for å bli omplassert.

".........................................."

Skrevet

Å ta livet av kattunger på egen hånd synes jeg er forkastelig, uansett hvilken tilstand de er i. Jeg mener det burde vært et gratis tilbud hos veterinæren, hvor man kunne få satt avlivningssprøyte på en mer "human" måte. Jeg kunne aldri i livet klart å ta livet av en kattunge, valp eller hva det nå enn måtte være.

Så fint dere finner et hjem til denne lille pjusken. Staaaakaaaar, kan se han for meg. Tenk hvor vondt det må være å ligge nesten frosset ihjel :-( Kjempebra at dere hjalp han :-)

Jeg tror jeg hadde satt meg på bakbeina og hylgrini som en unge hvis noen hadde nekta meg å beholde en slik katt, dersom ingen andre snille mennesker kunne ha han.

Skrevet

Finner man en kattunge så gi for all del kattungen til dyrebeskyttelsen istedet for å slå den ihjel!!!! Kattunger er faktisk veldig enkelt å få gitt bort. Her i Bergen går kattungene med en gang.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Det er likevel så enkelt at hvis du sier ifra til dyrebeskyttelsen om en hjemløs kattunge, så har den ihvertfall en sjanse i forhold til å avlive den med en gang. Kattunger er også de "hittekattene" som har størst sjanse for å bli omplassert.

".........................................."

Sånt gidder jeg ikke styre med helt enkelt.

Jeg rister oppgitt over annonsene i avisene spesiellt hver vår og høst, kattunger, kattunger, kattunger.

Og dyrebeskyttelsen som annonserer "hjelp en hjemløs katt" gang på gang.

Da får de heller få hjelp de som ikke klarer å "rydde" selv. Det er så mange katteliv det er snakk om så det hadde nok blitt enklere om de som kunne hadde ordnet opp selv.

Men det er mitt syn på saken, og slik jeg gjør det.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Finner man en kattunge så gi for all del kattungen til dyrebeskyttelsen istedet for å slå den ihjel!!!! Kattunger er faktisk veldig enkelt å få gitt bort. Her i Bergen går kattungene med en gang.

Jeg bor ikke i Bergen og her jeg bor så kryr det av kattunger i avisene titt og ofte.

Bilder av de skjønneste nøster i alle butikkers oppslagstavler.

Det er så mye katter at det ikke finnes potensielle eiere nok slik jeg ser det.

Skrevet

Jeg rister oppgitt over annonsene i avisene spesiellt hver vår og høst, kattunger, kattunger, kattunger.

Da får de heller få hjelp de som ikke klarer å "rydde" selv. Det er så mange katteliv det er snakk om så det hadde nok blitt enklere om de som kunne hadde ordnet opp selv.

"og slik du gjør det"??

Er det du som bestemmer at det er bedre å avlive en katt enn å la den få en sjanse hos Dyrebeskyttelsen?

Skrevet

Da får man håpe at ingen liv blir utsatt for deg, ganske enkelt.

Skrevet

Det kan jo hende den har stukket av hjemmefra og gått seg bort? Så små kattunger har ikke så god stedsans.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Å ta livet av kattunger på egen hånd synes jeg er forkastelig, uansett hvilken tilstand de er i. Jeg mener det burde vært et gratis tilbud hos veterinæren, hvor man kunne få satt avlivningssprøyte på en mer "human" måte. Jeg kunne aldri i livet klart å ta livet av en kattunge, valp eller hva det nå enn måtte være.

Så fint dere finner et hjem til denne lille pjusken. Staaaakaaaar, kan se han for meg. Tenk hvor vondt det må være å ligge nesten frosset ihjel :-( Kjempebra at dere hjalp han :-)

Jeg tror jeg hadde satt meg på bakbeina og hylgrini som en unge hvis noen hadde nekta meg å beholde en slik katt, dersom ingen andre snille mennesker kunne ha han.

Jeg har tatt mange kattunger og det er svært kjappt og humant.

Kan ikke si det er videre koselig men kattungene lider ikke, det kan jeg love deg.

Mannen min hadde selvsakt gått med på å beholde knøttet om jeg hadde villet, men vi kan da ikke ta vare på en så liten kattunge som er borte store deler av dagen, sånn er det bare.

Sist gang jeg hadde en tre uker gammel kattunge så matet jeg den hver annen time og passet på og styrte som verst. Det har vi ingen mulighet til nå.

Pusen går det veldig bra med, akkurat nå så sover den. Den har akkurat fått litt mat igjen.

Den er tillitsfull og kjelen, den blir nok en sjarmerende og god hjemmekatt.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Det kan jo hende den har stukket av hjemmefra og gått seg bort? Så små kattunger har ikke så god stedsans.

Vi vet at moren er et aller annet sted fra som har fått 6 kattunger i garasjen til naboen.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Da får man håpe at ingen liv blir utsatt for deg, ganske enkelt.

jadda, jadda, jadda.

Skrevet

Jeg har tatt mange kattunger og det er svært kjappt og humant.

Kan ikke si det er videre koselig men kattungene lider ikke, det kan jeg love deg.

Mannen min hadde selvsakt gått med på å beholde knøttet om jeg hadde villet, men vi kan da ikke ta vare på en så liten kattunge som er borte store deler av dagen, sånn er det bare.

Sist gang jeg hadde en tre uker gammel kattunge så matet jeg den hver annen time og passet på og styrte som verst. Det har vi ingen mulighet til nå.

Pusen går det veldig bra med, akkurat nå så sover den. Den har akkurat fått litt mat igjen.

Den er tillitsfull og kjelen, den blir nok en sjarmerende og god hjemmekatt.

"Jeg har tatt mange kattunger og det er svært kjappt og humant."

I_all_verden!!

Skrevet

"og slik du gjør det"??

Er det du som bestemmer at det er bedre å avlive en katt enn å la den få en sjanse hos Dyrebeskyttelsen?

Åpenbart. *Rister på hodet*

"...................................."

Skrevet

Vi vet at moren er et aller annet sted fra som har fått 6 kattunger i garasjen til naboen.

Har du sagt fra til dem da?

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

"og slik du gjør det"??

ja, når jeg har tatt den avgjørelsen så har det jo vært det.

Mine meninger og tanker om emnet kommer godt frem i hovedinnlegget, gidder ikke forsvare det i hytt og gevær.

Gjest Underskrift
Skrevet

Du har jo samme syn på ett katteliv, som man ser på mennesker på landsbygda i kina.

De er ikke så mye verdt fordi det er så mange av dem.

Godt du ikke er kinesisk, og hold deg langt unna hunden min

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...