Gå til innhold

En forfrossen liten pusekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det innlegget du svarte under sier hun :

"Jeg bor ikke i Bergen og her jeg bor så kryr det av kattunger i avisene titt og ofte.

Bilder av de skjønneste nøster i alle butikkers oppslagstavler.

Det er så mye katter at det ikke finnes potensielle eiere nok slik jeg ser det. "

Sitat slutt.

Derfor hevder jeg at DU ikke kan påstå at det IKKE er vanskelig å gi bort kattunger. Det var utsagnet ditt om nettopp dette jeg reagerte på.

Jeg har aldri hevdet at det ikke er vanskelig å gi bort kattunger. Det jeg hevder, fordi jeg vet hva jeg snakker om, er at Dyrebeskyttelsen er imponerende flinke til å få omplassert kattunger. Man kan altså ikke bruke sine og sine venners vanskeligheter med å gi bort kattunger som konklusjon, iom. at det viser seg at Dyrebeskyttelsen er flinkere til dette enn folk flest.

Dette innebærer at man, ved å kontakte dyrebeskyttelsen om en hjemløs katt, øker sjansen for å få omplassert den. Og så lenge det er litt større sjanse, og det koster deg en drue å ta en telefon, så er det direkte idiotisk å si at man "ikke gidder" å "styre" med det.

"...................................."

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

14

• Moraki

7

• Mary Poppins

4

• Piraye

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

-------------------------------

Tror du nesten må ha prøvd å gi bort noen kattekull selv før du faktisk skjønner at det er nesten umulig, og man blir sittenede igjen med noen kattunger selv som bare IKKE får gitt bort. Tror nok dyrebeskyttelsen hadde vært blid på oss om vi ,dengang "produksjonen" var på det høyeste her, hadde lempa ungene dit hver gang vi ikke fikk gitt bort.

Denne personifiseringen av katter er et urbant fenomen. Dra ut på landet og der er fremdeles en katt et dyr. Ikke at vi ikke skal ta vare på de og være snill og sånn, men det ER et dyr.

*ler* Det er vel ikke direkte overaskende at akkurat du faktisk støtter en bruk-og-kast mentalitet av den typen.

NB! Husk å ikke svare nå *ler* :-)

"........................................"

Skrevet

Jeg har aldri hevdet at det ikke er vanskelig å gi bort kattunger. Det jeg hevder, fordi jeg vet hva jeg snakker om, er at Dyrebeskyttelsen er imponerende flinke til å få omplassert kattunger. Man kan altså ikke bruke sine og sine venners vanskeligheter med å gi bort kattunger som konklusjon, iom. at det viser seg at Dyrebeskyttelsen er flinkere til dette enn folk flest.

Dette innebærer at man, ved å kontakte dyrebeskyttelsen om en hjemløs katt, øker sjansen for å få omplassert den. Og så lenge det er litt større sjanse, og det koster deg en drue å ta en telefon, så er det direkte idiotisk å si at man "ikke gidder" å "styre" med det.

"...................................."

Det er greit nok - jeg er enig i at man kan ta en telefon til dyrebeskyttelsen.

Men jeg hevder fortsatt at innlegget ditt ga inntrykk av at det IKKE var vanskelig å gi bort kattunger.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Poenget er at du velger å IKKE ta 30 sekunder for å gi de en sjanse, som faktisk er reell. DET er hele poenget her.

"........................................."

Fjås, les hele innlegget før du anklager da du.

Da ville du fått med deg at akkurat denne kattungen har fått et godt hjem, den fikk jeg gitt bort til skikkelige alrighte folk.

Du er så opptatt av å spy ut dine egne synpunkter og meninger, og fortelle folk hvor amøber de er at du ikke klarer å få med deg alle fakta en gang.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

-------------------------------

Tror du nesten må ha prøvd å gi bort noen kattekull selv før du faktisk skjønner at det er nesten umulig, og man blir sittenede igjen med noen kattunger selv som bare IKKE får gitt bort. Tror nok dyrebeskyttelsen hadde vært blid på oss om vi ,dengang "produksjonen" var på det høyeste her, hadde lempa ungene dit hver gang vi ikke fikk gitt bort.

Denne personifiseringen av katter er et urbant fenomen. Dra ut på landet og der er fremdeles en katt et dyr. Ikke at vi ikke skal ta vare på de og være snill og sånn, men det ER et dyr.

Jeg ser forskjell på mennesker og dyr. Jeg behandler dyr pent, men ved et valg ville jeg selvsakt velge menneske, selvom dette er et "dumt eksempel".

Jeg klarer å ta livet av katter uten at de lider det minste. Hvis jeg hadde vært i tvil om det så hadde jeg aldri gjort det. Jeg er sånn, jakter og har hatt slaktekaniner.

Folk synes det er forferdelig fordi de ikke kan se seg selv gjøre noe sånt. Men om en aldri kan se seg selv i den situasjonen så bør det vel alikavel ikke være dømt som dyreplageri.

De vet jo ikke hvordan dette foregår og hvor fort det går.

Og ja, jeg er enig, dyrebeskyttelsen hadde stilt opp og tatt katter fra nord og sør, men bak fasaden så tror jeg virkelig at de er svært oppgitte over alle katter som flyr halvville omkring.

Da mener jeg som jeg har sakt tidligere, vi som klarer å rydde opp for å kalle det noe slikt får gjøre det, så får dyrebeskyttelsen større sjang til å omplassere alle de kattene fra de som ikke klarer det.

Skrevet

Jeg ser forskjell på mennesker og dyr. Jeg behandler dyr pent, men ved et valg ville jeg selvsakt velge menneske, selvom dette er et "dumt eksempel".

Jeg klarer å ta livet av katter uten at de lider det minste. Hvis jeg hadde vært i tvil om det så hadde jeg aldri gjort det. Jeg er sånn, jakter og har hatt slaktekaniner.

Folk synes det er forferdelig fordi de ikke kan se seg selv gjøre noe sånt. Men om en aldri kan se seg selv i den situasjonen så bør det vel alikavel ikke være dømt som dyreplageri.

Og ja, jeg er enig, dyrebeskyttelsen hadde stilt opp og tatt katter fra nord og sør, men bak fasaden så tror jeg virkelig at de er svært oppgitte over alle katter som flyr halvville omkring.

Da mener jeg som jeg har sakt tidligere, vi som klarer å rydde opp for å kalle det noe slikt får gjøre det, så får dyrebeskyttelsen større sjang til å omplassere alle de kattene fra de som ikke klarer det.

Dyr er ikke mindre verd enn mennesker. I svært mange tilfeller er de faktisk mye mer verd, i mine øyne. De er uskyldige. Menneskearten har aldri vært noe uskyldig vesen.

Gjest mener jeg i dag
Skrevet

Det er greit nok - jeg er enig i at man kan ta en telefon til dyrebeskyttelsen.

Men jeg hevder fortsatt at innlegget ditt ga inntrykk av at det IKKE var vanskelig å gi bort kattunger.

Takk for "støtten".

Poenget er ikke at "jeg ikke gidder" å ringe dyrebeskyttelsen. Som skrevet i tidligere innlegg så ser jeg det håpløse i å ringe dyrebeskyttelsen for hver en kattunge jeg finner, all den tid de skriker om hjelp til å få omplassert de de allerede har.

Da synes jeg det er greiere å gi dem en sjangse til å få omplassert de de allerede har på huset og trenger hjelp til enn at jeg og en del med meg som "klarer å rydde opp på annen måte" forærer dem kull på kull.

Klart dyrebeskyttelsen klarer å omplassere katter, men hvordan blir det hvis vi alle ringer dit, med alle kullene og villkattene som er rundt over alt.

Men det er mine synespunkter på saken, vet jo at ikke alle tenker sånn. Men forskjellige vil vi jo alltid være og godt er jo det.

Skrevet

Enig i det! Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg klarer å avlive noe, men jeg ser nødvendigheten og får tak i folk som er glad i dyr og som gjør det kjapt og smertefritt, når det skulle være nødvendig.

Skrevet

Ja. Bedre å avlive dyr enn å la dem pines ihjel ute eller hos folk som ikke tar vare på dem.

DET er jeg helt enig i!

Skrevet

Fjås, les hele innlegget før du anklager da du.

Da ville du fått med deg at akkurat denne kattungen har fått et godt hjem, den fikk jeg gitt bort til skikkelige alrighte folk.

Du er så opptatt av å spy ut dine egne synpunkter og meninger, og fortelle folk hvor amøber de er at du ikke klarer å få med deg alle fakta en gang.

Tullprat. Jeg vet godt hva du sa om akkurat denne kattungen. Og jeg leste også hva du sa om dette generellt, om at du ikke gadd å "styre" med det - altså å ringe dyrebeskyttelsen.

"........................................"

Skrevet

Sånt gidder jeg ikke styre med helt enkelt.

Jeg rister oppgitt over annonsene i avisene spesiellt hver vår og høst, kattunger, kattunger, kattunger.

Og dyrebeskyttelsen som annonserer "hjelp en hjemløs katt" gang på gang.

Da får de heller få hjelp de som ikke klarer å "rydde" selv. Det er så mange katteliv det er snakk om så det hadde nok blitt enklere om de som kunne hadde ordnet opp selv.

Men det er mitt syn på saken, og slik jeg gjør det.

Du må være et forferdelig menneske siden du har så lite empati og ematiske evner. Jeg er glad jeg ikke kjenner deg.

Skrevet

Dyr er ikke mindre verd enn mennesker. I svært mange tilfeller er de faktisk mye mer verd, i mine øyne. De er uskyldige. Menneskearten har aldri vært noe uskyldig vesen.

Det som er så uintelligent, er slikt som denne fjollete påstanden om "personliggjøring". Det har ingenting med personliggjøring å sette verdi på levende vesener. Personliggjøring er å ilegge mennskelige egenskaper på andre dyr enn mennesker, og noe jeg selvfølgelig er enig i at er tullete.

"......................................"

Skrevet

Å ta livet av kattunger på egen hånd synes jeg er forkastelig, uansett hvilken tilstand de er i. Jeg mener det burde vært et gratis tilbud hos veterinæren, hvor man kunne få satt avlivningssprøyte på en mer "human" måte. Jeg kunne aldri i livet klart å ta livet av en kattunge, valp eller hva det nå enn måtte være.

Så fint dere finner et hjem til denne lille pjusken. Staaaakaaaar, kan se han for meg. Tenk hvor vondt det må være å ligge nesten frosset ihjel :-( Kjempebra at dere hjalp han :-)

Jeg tror jeg hadde satt meg på bakbeina og hylgrini som en unge hvis noen hadde nekta meg å beholde en slik katt, dersom ingen andre snille mennesker kunne ha han.

Humant betyr at dyret ikke skal lide før det dør. Det er fordeler og ulemper ved å ta dyret til veterinær - det medfører ofte mye for dyret, og en innsovningssprøyte gjør som regel at de sakte men sikkert mister kontrollen over seg selv, sjangler, blir forvirra, kvalme og kaster opp.. før de til slutt sovner. Og det kan ta en stund. Jeg tror ærlig talt ikke denne stunden er spesielt behagelig for dyret. Men det kommer an på middelet de får og virketiden på dette.

Mer humant er det faktisk da om de hadde fått et uventet og plutselig "kakk i hodet" slik at de sloknet umiddelbart. Faren er selvsagt at man ikke treffer skikkelig, at man nøler og ikke treffer hardt nok.. sånne ting. Et svært usikkert prosjekt altså. Og jeg sitter selvsagt ikke her og anbefaler en slik fremgangsmåte fremfor veterinær, om noen tror det.

Men altså - i bunn og grunn er det ikke nødvendigvis mer humant å bli avlivet med sprøyte. Det kommer veldig an på dyret og situasjonen. En jakthund som driter seg ut bare den hører ordet veterinær, ville nok hatt bedre av ei kule i hodet midt oppå på fjellet.

Skrevet

En fin historie. Og å "male som en traktor" er en passende betegnelse :o)

Du har både empatien og realismen inne, jeg støtter deg fullt i det du sier!

Skrevet

Sånt gidder jeg ikke styre med helt enkelt.

Jeg rister oppgitt over annonsene i avisene spesiellt hver vår og høst, kattunger, kattunger, kattunger.

Og dyrebeskyttelsen som annonserer "hjelp en hjemløs katt" gang på gang.

Da får de heller få hjelp de som ikke klarer å "rydde" selv. Det er så mange katteliv det er snakk om så det hadde nok blitt enklere om de som kunne hadde ordnet opp selv.

Men det er mitt syn på saken, og slik jeg gjør det.

Jeg er enig i mye de skriver, men en telefon ville jeg tatt - så lenge det gjelder en kattunge. De er lettere å gi bort enn voksne katter.

Skrevet

Så fint dere fant et hjem til den. Jeg mener man bør gjøre man kan for å finne et hjem til kattene, men ikke at de skal overleve for enhver pris.

Skrevet

Enig, har hatt katter mange år og de er et mareritt å gi bort.Så nå taes nesten alle umiddelbart.

Har dere hørt om å kastrere.. slik at dere slipper å "ta de" med en gang?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...