Gå til innhold

Symaskinproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en antikvarisk Singer symaskin, som har fungert utmerket fram til nå. Nå blir alt bare en diger vase på undersiden. Maskinen er trædd riktig både over og under. Har forsøkt å skru på alt som finnes av knotter og spaker, uten forskjell. Plan A, ringe mamma, funket ikke, hun visste heller ikke hva som var galt. Plan B er DOL. Hjeeeelp!

Fortsetter under...

Skrevet

Kan høres ut som du har for løs undertråd, men ettersom jeg ikke kjenner maskina du har i det hele tatt aner jeg ikke hvordan du skal fikse problemet.

Skrevet

Kan høres ut som du har for løs undertråd, men ettersom jeg ikke kjenner maskina du har i det hele tatt aner jeg ikke hvordan du skal fikse problemet.

Har skrudd på den skruen som justerer undertråden i begge retninger...

Skrevet

Kanskje spolen din er spolt på for løst slik at tråden slarker? Prøv en annen spole, evt. spol på ny tråd.

Skrevet

Spolen i undertråden er satt i feil veg?

Skrevet

Kanskje spolen din er spolt på for løst slik at tråden slarker? Prøv en annen spole, evt. spol på ny tråd.

Har prøvd to forskjellige spoler, og har brukt begge de to spolene før uten problemer :)

Annonse

Skrevet

Spolen i undertråden er satt i feil veg?

Niks, den står rett vei. Har dobbeltsjekket med bruksanvisningen.

Skrevet

Niks, den står rett vei. Har dobbeltsjekket med bruksanvisningen.

Nåla feil veg da?

Skrevet

Nåla feil veg da?

Niks, nålen har ikke vært flyttet på i det hele tatt.

Skrevet

Niks, nålen har ikke vært flyttet på i det hele tatt.

Smurning?

Skrevet

Sjekk tredinga en gang til: det kan være at noe har slarka seg, slik at overtråden ikke går jevnt og trutt, slik du tror. Dermed henger den ikke med undertråden, og det blir vase.. Eller den kuttes tvert av..

Sjekk om det der som trekker stoffet fram under foten på maskina (Herregud! Hva heter det igjen, da? Framtrekket, nei, åh!) er riktig innstilt: At de står litt opp, liksom. Gjør de ikke det, vil ikke stoffet bli trukket forover, og dermed blir det vase.

Og du har skjøvet ned hendelen som gjør at foten på maskina står helt nedpå stoffet du skal sy?

Er du helt sikker på at maskina ikke har blitt tukla med av små barnehender, eller no?

Skrevet

Sjekk tredinga en gang til: det kan være at noe har slarka seg, slik at overtråden ikke går jevnt og trutt, slik du tror. Dermed henger den ikke med undertråden, og det blir vase.. Eller den kuttes tvert av..

Sjekk om det der som trekker stoffet fram under foten på maskina (Herregud! Hva heter det igjen, da? Framtrekket, nei, åh!) er riktig innstilt: At de står litt opp, liksom. Gjør de ikke det, vil ikke stoffet bli trukket forover, og dermed blir det vase.

Og du har skjøvet ned hendelen som gjør at foten på maskina står helt nedpå stoffet du skal sy?

Er du helt sikker på at maskina ikke har blitt tukla med av små barnehender, eller no?

Har trædd både over- og undertråden om igjen flere ganger, med forskjellige spoler. Framtrekket fungerer fint, stoffet blir trukket framover helt jevnt. Og foten er satt ned, ja :)

Er helt sikker på at maskinen ikke er blitt tuklet med - bortsett fra av meg for å forsøke å finne ut hva som er galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...