Gå til innhold

Herregud, by på hus eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så frustrert over hvordan systemet er skrudd sammen når det kommer til å kjøpe bolig. Én eller to visninger i helga, og på mandag morgen skal budene inn.

Man skal altså bestemme seg for å satse på en multimillioninvestering etter å ha sett en bolig i kanskje 3 kvarter!

Vi begynner å få det travelt med huskjøp, men kan jo ikke ta de største sjansene heller! Nå står det om et hus vi så på i går, og det ble kun arrangert én visning. Så vi sitter jo igjen med mange spørsmål ang nylig drenering, manglende lufting i taket, noe fukt på badet, osv. Vi har ikke mulighet til å sjekke dette skikkelig før budrunder er i gang!

Arrrg!! Hvilke andre store investeringer gjør man etter så kort tid? Vi aner ikke om vi skal by!

Gjest en sikkerhet
Skrevet

Fikk dere ikke tilstandsrapport? Kan du ikke snakke med huseier igjen, det er jo viktige saker. Og som du sier, en stor invistering!

Skrevet

Fikk dere ikke tilstandsrapport? Kan du ikke snakke med huseier igjen, det er jo viktige saker. Og som du sier, en stor invistering!

Jo, det ligger ved en beskrivelse fra takstmann basert på befaring. Men ikke en tilstandsrapport, som etter hva jeg har skjønt kun er anbefalt men ikke påkrevet..?

Og det er enkelte bemerkninger i denne befaringsrapporten vi gjerne skulle ha fått utdypet.

Dessuten må jeg si det skurrer vedig når man bare har én visning, det virker på meg som om man har noe å skjule..?

Skrevet

Jo, det ligger ved en beskrivelse fra takstmann basert på befaring. Men ikke en tilstandsrapport, som etter hva jeg har skjønt kun er anbefalt men ikke påkrevet..?

Og det er enkelte bemerkninger i denne befaringsrapporten vi gjerne skulle ha fått utdypet.

Dessuten må jeg si det skurrer vedig når man bare har én visning, det virker på meg som om man har noe å skjule..?

Men det er jo mange som bare har en fellesvisning og som likevel tar imot interesserte til visning på andre dager. Be om en titt til!

Skrevet

Men det er jo mange som bare har en fellesvisning og som likevel tar imot interesserte til visning på andre dager. Be om en titt til!

Problemet er at budrunden allerede er i gang :-)

Skrevet

Jeg ville bedt om en titt en gang til allikevel (de er sikkert interessert i flere budgivere).

Hvis dere velger å ikke by på/kjøpe dette huset, ville jeg tatt kontakt med en fagmann dere kan kontakte på kort varsel til en visning nummer to en annen gang.

Skrevet

følg mavefølelsen om du må handle i dette øyeblikk!

Skrevet

Jeg ville bedt om en titt en gang til allikevel (de er sikkert interessert i flere budgivere).

Hvis dere velger å ikke by på/kjøpe dette huset, ville jeg tatt kontakt med en fagmann dere kan kontakte på kort varsel til en visning nummer to en annen gang.

Aaaaarrrg!!! :o)

Skrevet

... he-he, jeg "arrrget" egentlig til pekka, der kan du se hvor stressende dette er ;-)

Skrevet

... he-he, jeg "arrrget" egentlig til pekka, der kan du se hvor stressende dette er ;-)

Skjønner deg godt! :-)

Skrevet

Boligmarkedet nå tildags er dessverre slik at boliger selges etter kun 1 visning. Tror ikke at selger forsøker å skjule noe ved å ha bare 1 visning, men at megler vet at huset er lett salgbart og da holder det jo med 1 visning for å få det solgt. Nå er fukt ganske dyrt å utbedre, på den annen side så kan dere jo pusse opp badet og få det slik dere ønsker det - men da må dere legge utgifter til dette inn i budsjettet når dere evt byr. At dreneringen er lagt ny ville jeg se på som positivt. Det er galskap å bruke masse penger på så kort tid, det er jeg enig i, men det er nå engang slik at boligmarkedet er så vannvittig hett. Er det akkurat der dere vil bo? Kommer det få boliger til salgs akkurat der? Er beliggenheten perfekt? Hvis svaret er ja, så ville jeg ha bydd. Dersom magefølelsen din sier noe annet ville jeg ha ventet å sett om det kom noe annet på markedet. Det er jo tross alt en avgjørelse du skal leve med en stund. Lykke til med valget enten du velger å by eller venter og ser.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Forstår deg godt, lykke til. Jeg ville hatt en ekstra titt, og helst hatt med en som har litt greie på, og kan vurdere feil&mangler (litt diskret, kanskje). Magefølelse er viktig, og realisme mht økonomi.

Men det er _helt_ sprøtt at man kan vurdere innkjøp av ei bukse mer grundig enn innkjøp av en bolig. På buksa har du også returrett en uke....

Skrevet

I noen tilfeller er det mulig å få komme på en privat visning før den ordinære.

Og så er det kanskje mulig å legge inn en klausul i budet, en form for forbehold om at tilstandsrapport er tilfredsstillende, eller noe slikt. Dårlig formulert av meg her nå, men du forstår kanskje poenget. Det er i alle fall noe du kan undersøke om lar seg gjøre.

Skrevet

Husk nå på at det er KJØPERNE på boligmarkedet som har lagt opp til dette "systemet" - og ikke selger!

Boliger i attraktive områder har mange kjøpere. Så det trengs som regel ikke mange visninger eller lange betenkningstider for å selge boligene.

De fleste kjøpere har jo gjort en temmelig grundig reserach i forkant både når det gjelder prisklasse, område, og type bolig de ønsker seg.

Derfor vet de godt når "drømmeboligen" dukker opp, og kan ta avgjørelsen ganske raskt...

Skrevet

Jeg ville gjort en av to: Enten tatt et forbehold i budet, om at tilstandsrapport på punktene X,X,X skal være tilfredsstillende.

Risikoen er da at de heller takker ja til et lavere bud som ikke tar forbehold (men da hadde de antakelig noe å skjule likevel).

Alternativt kan du by på vanlig måte. Dersom det ikke står noe om feil, skal det i utgangspunktet være i orden. Da har du rett til å klage i ettertid på mangler, og få nedsatt pris.

Dersom feil er påpekt allerede, har megler opplysningplikt om graden av disse. Skulle feilene være mer omfattende enn det som framgår av papirene, kan du også klage i ettertid.

Skrevet

Javel, ble det noe budrunder med dere?

Nei, det var ingen som ville by, så det har vært ny visning, og budrunder i morra. Og nå er vi mye klokere :o)

Skrevet

Nei, det var ingen som ville by, så det har vært ny visning, og budrunder i morra. Og nå er vi mye klokere :o)

Så bra!! Se det, det ordner seg for snille jenter ;)

Skrevet

Så bra!! Se det, det ordner seg for snille jenter ;)

Så gjenstår det bare å se om vi får huset ;-)

Skrevet

Enig, det er jo forferdelig at man får så kort tid på seg til å ta en avgjørelse som koster så vanvittig mye penger. Denne leiligheten her fikk vi sett i løpet av én hektisk visning med unger på slep - og jeg var sinnsykt nervøs da vi fikk tilslaget. Det gikk bra da :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...