Gå til innhold

Kan man lære seg til å dempe et hissig temperament?

Anbefalte innlegg

Gjest hissig gemytt
Skrevet

Er hissig temperament noe man er født med og som det er vanskelig å endre?.

Jeg har et hissig temperament. Jeg har vanskelig for å ikke kjefte på impuls hvis jeg opplever urettferdighet eller folk er arrogante. Jeg kan også tie hvis situasjonen tilsier det, men merker at sinnet sitter i meg lenge.

Faren min har også et hissig gemytt så jeg lurer på om det er arvelig. Modern og søskenet mitt er irriterende tålmodige.

Kan jeg gjøre noe med gemyttet mitt?, eller må jeg akseptere at jeg er slik og leve med det?.

Aisha1365380364
Skrevet

Det er jo veldig greit å kunne kontrollere det i alle fall. Hva du føler inni deg fpr du vel ikke gjort så mye med.. men det finnes øvelser på hvordan la være å eksplodere i upassende situasjoner.

Skrevet

Jeg er også hissig. Og selvfølgelig kan man lære å dempe seg.

Det hender jeg marsjerer ut av rommet og sparker i veggen før jeg kommer tilbake igjen hvis f.eks ungene strekker strikken for langt.

Telle til 10. Gå en tur rundt huset. etc etc.

-og så ber jeg om unnskyldning hvis jeg overreagerer.

Faren min er også hissig, forskjellen er at han aldri ba om unnskyldning. Det var alltid noen andre sin skyld at han ble sint og hissig.

Skrevet

Vi blir født forskjellige. Du kan bruke litt tid på å se om du har blitt utsatt for noe urettferdighet eller arrogant oppførsel. Helst skal du finne første gang du følte det.(kanskje i barndommen) Så går du gjennom situasjonen, gjerne prate høyt med en venn eller deg seLV. Kanskje finner du noe, kanskje ikke. Finner du overhode ikke noe, så er det nok din natur...... Gransking kan føre til mange nye svar som voksen, dersom man var liten da noe skjedde.

Gjest Vanlig månemåler
Skrevet

Se svar til aisha, feilsendt.

Skrevet

Det hender jeg marsjerer ut av rommet og sparker i veggen før jeg kommer tilbake igjen hvis f.eks ungene strekker strikken for langt.

Faren min er også hissig, forskjellen er at han aldri ba om unnskyldning. Det var alltid noen andre sin skyld at han ble sint og hissig.

Jeg har også temperament - kan bli skikkelig sinna, både på mannen min og på ungene.

Som du skriver, så er min far også hissig. Han er blitt bedre på sine gamle dager enn han var da vi var små. Han ba aldri om unnskyldning - det prøver jeg, når jeg har vært urettferdig eller uhøflig.

Noe av det verste mannen min kan si når vi krangler, er at han så tydelig ser hvem jeg slekter på..... DET er et ømtålig punkt!

Skrevet

Jeg tror det kan være arvelig. Jeg har et veldig temperament, og det samme har min far. Da min farfar levde var han likedan og jeg har fått høre at min oldefar også hadde et veldig temperament.

Skrevet

Jeg er veldig hissig men tror jeg har roet meg ned med årene. Jeg tror jeg blir mest forbannet over det jeg mener er urettferdighet.

Alle ungene mine er sinte også og mora mi så det er nok arvelig.

Skrevet

"Faren min er også hissig, forskjellen er at han aldri ba om unnskyldning. Det var alltid noen andre sin skyld at han ble sint og hissig."

Ditto...

Gjest SSRI kan hjelpe
Skrevet

Ei venninne av meg har hatt det slik. Det er nok arvelig, for både faren og broren har det slik også.

Etter å ha jobbet for å mestre det bedre, og til og med gått i terapi, endte hun til slutt med å prøve en medisin, tror det var Cipramil, en veldig lav dose. Hun sier at det har helt forandret hennes liv. Hun er ikke lenger den hissige, irritable typen, og dermed får hun bedre relasjoner rundt seg.

Vet ikke om dette er noe du kunne tenke deg å forsøke. Min venninne sier hun skulle ønske hun hadde begynt med det mange år tidligere.

Skrevet

Du hørtes ut som en person som er godt likt i miljøene du ferdes i.

Skrevet

Jeg har blitt mye mindre hissig med åra. Men husker en perioden jeg bestemte meg for å telle sakte til ti før jeg fikk en utblåsning. Det hjalp.

Skrevet

Du hørtes ut som en person som er godt likt i miljøene du ferdes i.

Hva mente du egentlig med det?

Skrevet

Hva mente du egentlig med det?

Hvis folk går rundt å å kjefter impulsivt så er det vanskelig å vite hvor man har dem. Vanskelig å vite når kjeftskura kommer.

Jeg har ikke noe i mot at folk sier i fra hvis det er noe galt, men samtidig kan man ikke kjefte rundt hele tiden heller og slettes ikke impulsivt. Alt med måte.

Skrevet

Jeg har også temperament - kan bli skikkelig sinna, både på mannen min og på ungene.

Som du skriver, så er min far også hissig. Han er blitt bedre på sine gamle dager enn han var da vi var små. Han ba aldri om unnskyldning - det prøver jeg, når jeg har vært urettferdig eller uhøflig.

Noe av det verste mannen min kan si når vi krangler, er at han så tydelig ser hvem jeg slekter på..... DET er et ømtålig punkt!

Hehe, han vet godt hvor han skal pirke deg litt.

Skrevet

Hvis folk går rundt å å kjefter impulsivt så er det vanskelig å vite hvor man har dem. Vanskelig å vite når kjeftskura kommer.

Jeg har ikke noe i mot at folk sier i fra hvis det er noe galt, men samtidig kan man ikke kjefte rundt hele tiden heller og slettes ikke impulsivt. Alt med måte.

men vedkommende spurte jo om råd...

Skrevet

men vedkommende spurte jo om råd...

Ja, og det er jo enda godt at vedkommende skjønner at dette kan være et problem. Men det er fortsatt ikke noe moro for de som allerede har opplevd dette.

Skrevet

Jeg gjør som speak, teller til ti (eller tenker meg i hvertfall om før jeg begynner å rase). Jeg har blitt mye mindre sint med årene.

Skrevet

Ei venninne av meg har hatt det slik. Det er nok arvelig, for både faren og broren har det slik også.

Etter å ha jobbet for å mestre det bedre, og til og med gått i terapi, endte hun til slutt med å prøve en medisin, tror det var Cipramil, en veldig lav dose. Hun sier at det har helt forandret hennes liv. Hun er ikke lenger den hissige, irritable typen, og dermed får hun bedre relasjoner rundt seg.

Vet ikke om dette er noe du kunne tenke deg å forsøke. Min venninne sier hun skulle ønske hun hadde begynt med det mange år tidligere.

Cipramil er ikke noe man bare begynner med selv om man har et ustyrlig temeprament. Se utdrag fra felleskatalogen vedrørende Cipramil:

"Virkemåte .

Cipramil er et legemiddel mot depresjoner. Cipramil tilhører en gruppe legemidler som kalles SSRIer (selektive serotoninreopptakshemmere) og virker inn på overføringen av signalsubstanser i hjernen som er forstyrret ved bl.a. depresjoner og angst. Øker den naturlige mengden av signalsubstansen serotonin i hjernen.

Bruksområder Cipramil er godkjent til bruk hos voksne til behandling og forebygging av depresjoner, og til behandling av panikkangst og tvangslidelse."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...