Gå til innhold

Digitalt speilreflekskamera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså.. du kan kun bruke det som blir kallet wiewfinder eyepiece på dette bildet (det jeg kaller søker). Du kan ikke ta bilder ved å se på den store LCD monitoren.

http://tinyurl.com/yfpm7a

Var det jeg trodde du mente, men jeg tror ikke det er så vanlig som du sier å ta bilde ved kun å se på displayet? Det har i alle fall aldri falt meg inn, men så er jeg vel muligens forvent siden jeg har fotografert en god del med "vanlig" SLR. Bruker aldri displayet på mine kompakte digikamera heller, jeg.

Skrevet

Var det jeg trodde du mente, men jeg tror ikke det er så vanlig som du sier å ta bilde ved kun å se på displayet? Det har i alle fall aldri falt meg inn, men så er jeg vel muligens forvent siden jeg har fotografert en god del med "vanlig" SLR. Bruker aldri displayet på mine kompakte digikamera heller, jeg.

På kompakt-digital kameraet mitt ser jeg alltid kun på skjermen, ikke i søkeren... Har vel egentlig ikke helt skjønt hva søkeren er til på de nye kameraene...

Ante ikke at SLR'ene ikke kan bruke skjermen på samme måte,- det var kjekt å vite før jeg en gang skal ta mitt første bilde med et :)

Skrevet

På kompakt-digital kameraet mitt ser jeg alltid kun på skjermen, ikke i søkeren... Har vel egentlig ikke helt skjønt hva søkeren er til på de nye kameraene...

Ante ikke at SLR'ene ikke kan bruke skjermen på samme måte,- det var kjekt å vite før jeg en gang skal ta mitt første bilde med et :)

:) Som nevnt så har jeg lang erfaring med vanlig SLR, det er vel kanskje derfor det blir helt unaturlig (nesten på grensen til det komiske) for meg å ta bilde mens jeg står og holder kameraet foran meg - i stedet for å fokusere gjennom søkefeltet...

Skrevet

Det er VELDIG vanlig å bruke displayet som søker når man tar bilder med kompaktkamera. En del kompaktkamera har dessuten ikke en tradisjonell liten søker i det hele tatt.

Skrevet

:) Som nevnt så har jeg lang erfaring med vanlig SLR, det er vel kanskje derfor det blir helt unaturlig (nesten på grensen til det komiske) for meg å ta bilde mens jeg står og holder kameraet foran meg - i stedet for å fokusere gjennom søkefeltet...

Jeg brukte også alltid vanlig SLR før, og var en ivrig fotograf.

Noa av grunnen til at jeg har vent meg til å bruke skjermen istedet, er vel kanskje at kameraet mitt er vridbart,- så jeg kan holde det og ta bilde på en litt greiere måte enn hvis det var fast... Enkelt å ta bilde av folk uten at de ser det så tydelig :)

Skrevet

Har svar på det og, jeg! ;) Det er jo som du selv nevner en hendighetsgrunn til å velge kompakt - det passer i lomma/veska, og er lett å ha med seg overalt. Om man er glad i å ta bilder, at det er en hobby vel så mye som et middel til å forevige hverdagsøyeblikk, så vil imidlertid et speilrefleks by på en del flere muligheter kvalitetsmessig. Mange kompaktkamera er veldig bra på kvalitet nå, men ofte betyr det at de også er større, mer "klumpete", og da faller enten-eller argumentet i forhold til hendighet litt bort.

Mitt er veldig lite, men tar overraskende bra bilder.

Det eneste jeg savner er vel egentlig å kunne fokusere på enkelte ting mens andre ting i bildet skal forbli uklart. Der er kompaktkameraet dårlig. (Hele bildet blir klart)

Skrevet

Det er VELDIG vanlig å bruke displayet som søker når man tar bilder med kompaktkamera. En del kompaktkamera har dessuten ikke en tradisjonell liten søker i det hele tatt.

Jeg må jo bare gi meg på det, ser det ut til, men det er like fullt helt snålt for meg. :D Er jo mye bedre å fokusere på hva som blir med i bildeutsnittet når man titter gjennom søkeren..?

Plukket frem gubbens Ixus40 her for å teste, og med så små kamera så ser jeg at det blir enklere å bruke displayet - men det føles helt unaturlig. :D

Skrevet

Jeg brukte også alltid vanlig SLR før, og var en ivrig fotograf.

Noa av grunnen til at jeg har vent meg til å bruke skjermen istedet, er vel kanskje at kameraet mitt er vridbart,- så jeg kan holde det og ta bilde på en litt greiere måte enn hvis det var fast... Enkelt å ta bilde av folk uten at de ser det så tydelig :)

Hehe, snik. :)

Skrevet

Jeg må jo bare gi meg på det, ser det ut til, men det er like fullt helt snålt for meg. :D Er jo mye bedre å fokusere på hva som blir med i bildeutsnittet når man titter gjennom søkeren..?

Plukket frem gubbens Ixus40 her for å teste, og med så små kamera så ser jeg at det blir enklere å bruke displayet - men det føles helt unaturlig. :D

For meg var det også uvant da vi fikk vårt første digitalkamera for noen år siden, men nå er jeg så vant til det.

På mitt nye kamera har jeg dessuten et display jeg kan vinkle ut til siden osv, så jeg bruker definitivt displayet mest. En fordel bl.a. om man vil ta bilde fx over en folkemasse, eller fra lavt nede, uten å sitte på huk, som jeg ikke klarer pga smerter i knærne mm.

http://whatdigitalcamera.com/albums/Canon-Powershot-S3-1S/Canon_Powershot_S3.sized.jpg (på det nederste til høyre ser du displayet vinklet ut til siden, men der inne i en av menyene da)

Men, med kameraer mer enn mye annet, så er det virkelig "smaken er som baken", noen vil kun ha speilrefleks, andre et ultrakompakt kamera i kredittkortstørrelse, osv. :-)

Skrevet

Jeg har fortsatt et gammelt speilreflekskamera, og har tenkt tanken på å kjøpe et digitalt. Men så tar fornuften meg og da spør jeg meg selv om HVORFOR.

Hvorfor ønsker du deg det?

Fordi jeg har lyst til å ta mer avanserte og bedre bilder enn jeg klarer med det vanlige digitalkameraet, selv om jeg har tatt noen blinkskudd med det også.

Og fordi jeg synes foto er kjempegøy!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er nok vanligere enn du tror. Svært mange av de nye bittesmå kameraene har ikke en gang søker, og du _må_ derfor bruke skjermen.

Selv foretrekker jeg som oftest å bruke skjermen på mitt Canon S2-IS fremfor å bruke søkeren. Utrolig praktisk i og med at skjermen er dreibar.

Skrevet

Det er nok mer vanlig enn du tror. Det er mange som vil prøve speilreflekskameraer mitt og da holder de det forann seg og lurer på hva som skjer.De blir heller ikke videre imponerte når jeg forteller at de må bruke den optiske søkeren.

Jeg har et canon powershot S2 også og det har roterbar skjerm. Det er faktisk ikke så værst å ta bilde med den skjermen og som noen nedenfor sier så er det lettere å ta bilde av mennesker uten at de legger merke til det. Et stort beist av et speilreflekskamera kan jo skremme bort folk :) Nå har samboeren min tatt over S2'en for jeg liker egentlig beistet mitt best.

Skrevet

Forstår hvorfor jeg skal velge digitalt i stedet for bare det gamle med film. Problemet er hvorfor jeg skal ha både digitalt kompakt-kamera og digitalt speilrefleks.

Når du har et speilreflekskamera som kan ta 3 bilder i sekundet eller mer, så får du med deg alt!

Jeg tar ofte bilder av en liten krabat på 6 mnd, og han holder ikke seg i samme stillingen i flere sekunder. Derfor er det veldig deilig å bare holde inne knappen og dermed sikre alle de fine ansiktsutrykkene og situasjonene. Jeg får selvsakt min del av uskarpe bilder, men i forhold til kompakt og semi-kompaktkameraene så er det lite. Jeg fyller fort opp minnekortet med 300-500 bilder på en times tid. Det kan en ikke gjøre med et analogt speilreflekskamera. Når jeg overfører bildene til dataen, så sletter jeg de som er helt uaktuelle.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Jeg synes det er best å se gjennom søkeren, og ikke på lcd-skjermen. Delvis er ikke skjermen min så velødig god, og jeg er litt langsynt, så jeg ser absolutt best gjennom søkeren. Får mer feeling med både disposisjonen og det rette øyeblikket å trykke på utløseren.

Skrevet

Jeg synes det er best å se gjennom søkeren, og ikke på lcd-skjermen. Delvis er ikke skjermen min så velødig god, og jeg er litt langsynt, så jeg ser absolutt best gjennom søkeren. Får mer feeling med både disposisjonen og det rette øyeblikket å trykke på utløseren.

"Får mer feeling med både disposisjonen og det rette øyeblikket å trykke på utløseren."

Det er det jeg også mener, men jeg ser at vi antagelig er i mindretall. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...