Gå til innhold

Hvordan skal søknaden se ut??

Anbefalte innlegg

Gjest Skal søke ny jobb
Skrevet

CVen er grei, der her jeg hele utdannelsen og jobberfaringen på løpende bånd. Med en liten forklaring bak hver arbeidsplass på hvilke oppgaver jeg utførte.

Men selv søknaden, hvordan skrives den egentlig? Feks. Vise til der jeg fant annonsen, og så et langt brev om hvem jeg er, hva jeg liker og hvilke ansvarsroller jeg har hatt på mitt tidligere arbeidssted? Og - hva sier jeg egentlig når de lurer på hvorfor jeg vil slutte på min nåværende arbeidsplass; at jeg misstrives med dritdårlig forskjellsbehandlig, nedlatende holdninger og dårlige betingelser?

He he, hvor ærlig kan man være?? Jeg misstrives virkelig i min nåværende situasjon, men kommer til å savne min kollega noe grusomt...

Gjest Calóni
Skrevet

Søknaden bør ikke være for lang. Den må være oversiktelig og lett å lese. Start gjerne med "Jeg viser til annonse den [dato] i [avis el. l] og tillater meg å søke på stillingen som [stillingsbeskrivelse].

Avslutt gjerne med "Jeg håper mine kvalifikasjoner er av interesse, og jeg stiller gjerne til personlig intervju".

Det er viktig at søknaden er relevant i forhold til stillingen. Dvs. at mange tror det sparer tid på å sende ut samme søknaden til mange forskjellige steder, men da får de ikke napp. Vis at du er interessert i stillingen, at du virkelig VIL jobbe for dem.

Gjest a survivor
Skrevet

Da redaktørstillingen i Se & Hør ble utlyst for mange, mange år siden, skrev Knut Håvik følgende korte jobbsøknad:

"Jeg tillater meg med dette å søke på stillingen. Mvh..."

Men man skal vel ha en god porsjon selvtillit når man gjør slikt - iallefall dersom man virkelig ønsker jobben.

Til historien hører det jo at Håvik fikk jobben, og hadde den i mange år. Hvem har vel ikke hørt om Se & Hør - så han gjorde jo en god jobb også!

Gjest a survivor
Skrevet

Hensikten med en jobbsøknad er å komme til intervju - ikke å få jobben. Argumenter for hvorfor man vil ha jobben tar man under intervjuet. Argumenter for hvorfor man vil til intervju tar man i søknaden.

Jeg pleier å ta utgangspunkt i jobbannonsen, og ta punkt for punkt i det de krever av faglige og personlige kvalifikasjoner, og skrive hvordan jeg matcher disse (men bare de som jeg matcher, ikke de som jeg ikke matcher...).

Skrevet

Du sier bare du ønsker nye erfaringer. Du skal ikke si for mye negativt sier "ekspertene".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...