Gå til innhold

Hva synes du om USA?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Sorry, jeg klarer ikke å la være.

Er det bare dårlige valg av ord du gjør her? Jeg sikter til "USA-hat".. Ja, jeg er også meget kritisk til både innenriks- og utenrikspolitikken, men det gjør meg ikke til en "anti-amerikaner"... Jeg er antirasist, antifascist, og antiimperialist for den saks skyld, men er da ikke mot en hel nasjon. Både fordi det i seg selv er absurd å "hate" innbyggerne i en stat, men også fordi USA har flere jævlig gode sider. Men disse gjenspeiles ikke akkurat i deres aggressive og geofascistiske utenrikspolitikk.

Vi bør ikke bruke slike innsnevrende ord som "USA-hat" osv. Det virker fordummende, snevrer inn våre forståelseshorisonter og sementerer de mangelfulle premissene for en allerede altfor polarisert debatt.

Enig med deg.

Skrevet

Jeg kan ikke mene noe om et helt land. Men kan si såpass at jeg er uenig i mye av politikken deres, både innenriks og utenriks.

Gjest Moråselill
Skrevet

Lik det eller ikke:

USA dominerer verden, både militært og økonomisk (IMF).

16 år er en typisk meget antiautoritær alder og ungdom er lett påvirkelige.

Men - Om noen år er han akkurat som deg.

Skrevet

Sorry, jeg klarer ikke å la være.

Er det bare dårlige valg av ord du gjør her? Jeg sikter til "USA-hat".. Ja, jeg er også meget kritisk til både innenriks- og utenrikspolitikken, men det gjør meg ikke til en "anti-amerikaner"... Jeg er antirasist, antifascist, og antiimperialist for den saks skyld, men er da ikke mot en hel nasjon. Både fordi det i seg selv er absurd å "hate" innbyggerne i en stat, men også fordi USA har flere jævlig gode sider. Men disse gjenspeiles ikke akkurat i deres aggressive og geofascistiske utenrikspolitikk.

Vi bør ikke bruke slike innsnevrende ord som "USA-hat" osv. Det virker fordummende, snevrer inn våre forståelseshorisonter og sementerer de mangelfulle premissene for en allerede altfor polarisert debatt.

Nei, det ble feil valg av ord, for det går kun på de styrende i USA og _ikke_ menneskene som bor der!

Sønnen min syntes synd på de som måtte bo der,hvis de styrende lot 3000 av sine egne dø, for å kunne føre krig mot Irak.

Og jeg hater ingen amerikanere, for all del, det går på de styrende!

Skrevet

Lik det eller ikke:

USA dominerer verden, både militært og økonomisk (IMF).

16 år er en typisk meget antiautoritær alder og ungdom er lett påvirkelige.

Men - Om noen år er han akkurat som deg.

Kanskje det!

Vil bare påpeke at jeg ikke hater amerikanere generelt...

Skrevet

Jeg kan ikke mene noe om et helt land. Men kan si såpass at jeg er uenig i mye av politikken deres, både innenriks og utenriks.

Overskriften ble nok litt feil, ja!

Mener selvfølgelig politikken etc., og _ikke_ amerikanerne!

Filmen heter "loose change" og lot seg lett google!

Skrevet

Litt provoserende overskrift.

Jeg liker godt USA og liker også godt svært mange amerikanere.

Jeg har imidlertid ikke særlig sans for den amerikanske administrasjonens politikk generelt eller høyrevridde republikanere spesielt.

Se mitt svar til Glimtipper!

Skrevet

Jeg mener det er trist at enkelte lar seg lure så lett at de hater et helt land etter kun å ha sett en film.

Det er mennesker som så lett lar seg overbevise og som ikke skjønner at alle saker har minst to sider som brukes av ekstremister på begge sider for å lage bråk.

Håper dette kun er forbigående og at han snart får flere impulser og skjønner at filmen var svært ensidig.

Blir spennende å se filem "loose change" sammen med han. Men det er styresmaktene han forrakter ikke det amerikanske folk, heldigvis!

Han synes det er helt forferdelig hvis de styrende i USA har vært med på å ta livet av 3000 uskyldige av sine egne!

Gjest poltergeist
Skrevet

Nei, det ble feil valg av ord, for det går kun på de styrende i USA og _ikke_ menneskene som bor der!

Sønnen min syntes synd på de som måtte bo der,hvis de styrende lot 3000 av sine egne dø, for å kunne føre krig mot Irak.

Og jeg hater ingen amerikanere, for all del, det går på de styrende!

Da er vi på linje.

Takk for tittelen på filmen.

Ellers må du huske på å veie ordene på gullvekt når du diskuterer dette med din sønn. Ord ikke bare beskriver fenomener, de skaper dem.

Skrevet

Da er vi på linje.

Takk for tittelen på filmen.

Ellers må du huske på å veie ordene på gullvekt når du diskuterer dette med din sønn. Ord ikke bare beskriver fenomener, de skaper dem.

Jeg vet hvor viktig det er!

Tror han egentlig var litt i sjokktilstand etter å ha sett den filmen...

Skrevet

Det blir for dumt å hate et land! Greit at Bush og hans kumpaner får det glatte lag av meg, men landet er fantastisk. Det finnes helt vanvittig flotte mennesker der, og det finnes helt utrolige drittsekker der - akkurat som i Norge.

Skrevet

Det blir for dumt å hate et land! Greit at Bush og hans kumpaner får det glatte lag av meg, men landet er fantastisk. Det finnes helt vanvittig flotte mennesker der, og det finnes helt utrolige drittsekker der - akkurat som i Norge.

Har understreket i flere svar her at det selvfølgelig _ikke_ var landet eller amerikanere generelt, men selvfølgelig de styrende og folka rundt...

Det var det sønnen min også mente! Han syntes det var grusomt hvis myndighetene i USA sto bak 3000 uskyldige liv og var helt i harnisk...

Skrevet

Har understreket i flere svar her at det selvfølgelig _ikke_ var landet eller amerikanere generelt, men selvfølgelig de styrende og folka rundt...

Det var det sønnen min også mente! Han syntes det var grusomt hvis myndighetene i USA sto bak 3000 uskyldige liv og var helt i harnisk...

Jeg aner ikke om det er myndighetene som står bak 9/11. Må si jeg synes det virker litt drøyt - selv for USA. Og jeg er av dem som _virkelig_ ikke liker Bush og hans menn!

Skrevet

Jeg aner ikke om det er myndighetene som står bak 9/11. Må si jeg synes det virker litt drøyt - selv for USA. Og jeg er av dem som _virkelig_ ikke liker Bush og hans menn!

Vi skulle sett filmen "loose change" sammen i kveld, men det blir ikke før i morgen.

Jeg synes vel også det er tvilsomt. USA har altfor mye å tape på det...

Men når visse ting blir hemmeliggjort åpner det glatt for spekulasjoner. Som i Kennedy-saken også.

Skrevet

Denne diskusjonen er så oppbrukt og utkjørt at jeg skjønner ikke vitsen med å starte den igjen. Skal vi ikke heller diskutere hvorvidt månelandigen var fake, dere? Eller hvorvidt Elvis Presley lever, og jobber på en bensinstasjon i Arizona?

"......................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...