Gå til innhold

Hadde du venner i ungdomstiden som brukte stoff, uten at du gjorde det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ute etter å finne ut hvor mye ungdommer blir påvirket av venner som bruker stoff. Har en tanke om at i ungdomstiden blir en svært påvirket av det venner gjør.

Skrevet

Jeg hadde ikke venner som brukte stoff, og prøvde heller aldri noe.

Min søster hadde mange venner som brukte stoff, og hun var vel en av de få som ikke gjorde det. Nå i ettertid synes hun det er helt merkelig at hun holdt seg unna, men det gjorde hun faktisk! Hun var en skikkelig opprører hjemme, med mye aggresjon og festing i tenårene. Hun klarte seg imidlertid fint, og driver egen bedrift, har mann og barn og hund og hele pakka :-)

Skrevet

Nei, hadde ingen venner som brukte stoff. Hadde mange gjordt det skal du ikke se vekk fra at jeg også ville prøvd det. Lettpåvirkelig i den alderen.

Hadde forresten ingen venner som røykte, så det er nok en medvirkende årsak til at jeg aldri har prøvd det heller. Men snuser til fest, det gjør vi da. Og når vi var 17 dyppet vi snusen i sprit...

Skrevet

Jeg hadde ingen venner som brukte stoff, og har heller aldri prøvd det selv. Hadde venner som røykte og drakk, men selv drev jeg veldig lite med sånt. Prøvde et par ganger men det ble med det.

Media har en tendens til å fokusere på tenåringer og hvor mange som har prøvd narkotika. Det er ikke bare positivt, for det skaper en illusjon hos de unge om at dette er helt vanlig og at de fleste har prøvd stoff. Det stemmer jo ikke. Det er fortsatt mest vanlig at man aldri har prøvd narkotika. Heldigvis!

Jeg syns media bør prøve å fokusere mer på at det er helt normalt og vanlig å _ikke_ eksperimentere med sånt. Men det selger vel færre blader.

Skrevet

Hadde venner som brukte hasj og delvis andre stoffer.

Jeg ble tidlig gravid (som 17 åring) - og det er nok det som hindret at jeg også brukte hasj mer enn de få gangene jeg gjorde - når barnet var født hadde jeg blitt betydelig mer voksen enn mine venner.

Gjest amparro...
Skrevet

Jeg hadde venner som brukte stoff og venner som ikke brukte. jeg selv brukte i mange år, til og fra.

Skrevet

Hadde ikke venner som brukte stoff, og jeg har aldri prøvd sjøl heller.

Jeg hadde og har venner som røyker, men det har jeg heller aldri prøvd sjøl. Røyking er teit! Husker jeg slengte ølglasset mitt rett i trynet på den ene kompisen min da jeg fant ut at han hadde begynt å røyke. Idioten!

Gjest Elextra
Skrevet

Regner med du også kaller hasj og marihuana stoff? Har bestandig hatt en del kjente som har røyket slikt i mellom, kanskje aller mest da jeg studerte, og vi altså var ganske voksne.

Har jo også kjent til noen som har brukt sterke stoffer jevnlig, men heldigvis ingen nære venner. Har kjent en del som har prøvd sterke stoffer en gang eller to.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hverken vennene mine eller jeg brukte stoff. Men siden hovedfokuset ditt er hvor mye tenåringer lar seg påvirke av andre, så kan jeg fortelle at jeg var den eneste i gjengen som ikke røykte. Jeg prøvde ikke en gang, til tross for mange oppfordringer fra de andre.

En periode så var jeg også den enste jenta jeg visste om på min alder som var jomfru. Guttene brukte faktisk det som argument for å få meg til køys.

Så jeg husker hvor overraskende og hyggelig jeg syns det var da jeg som 17-18 åring kom med i en gjeng der nesten ingen av jentene hadde "debutert" :-)

Jeg var nok viljesterk, gjorde det jeg mente var riktig, uten å bry meg om hva majoriteten gjorde.

Skrevet

Jeg har hatt noen venner som har gått på hasj og noen sterkere stoffer. Har aldri gått lengre enn til tobakk selv. Jeg har dog aldri blitt tilbudt stoff!

Og etter å ha diskutert litt funnet ut at man er faktisk nesten tryggest om man er nære venner med de som bruker stoff, for de misbrukerne med noe mellom øra vil for alt i verden skåne vennene sine, mens ellers rekrutterer de.

Skrevet

Ja. Hasjpipa gikk ofte på rundgang på fester, men jeg sendte den alltid rett forbi. Har aldri smakt noen form for narkotikum.

Hasjen fungerte som supplement til alkohol. Tror ikke noen av vennene mine brukte noe utenom festene. Og aldri noe sterkere.

Skrevet

Ikke nære venner, men folk jeg snakket med daglig tilbød meg hasj på fest på ungdomsskolen. Jeg takket nei.

Skrevet

Ja, det hadde jeg. Jeg har alltid hatet tanken på å miste kontrollen, så når hasjpipa kom til meg, lot jeg bare som.

:)

Men det var et visst press. I en vanskelig periode i livet mitt på den tida (ble skilt, og var ung) hadde jeg noen venner som virkelig VILLE at jeg skulle prøve LSD, for det ville "hjelpe meg sånn" i den vanskelige tida.

My God. Heldigvis visste jeg mer om meg sjøl OG om LSD enn til å prøve. Det skulle gjort seg for meg akkurat da. Om jeg ikke hadde vært dau, ville jeg helt sikkert ha havnet på lukket avdeling for lengst.

Gjest Debra irl
Skrevet

Hadde mange venner som røyka hasj. Har aldri rørt det selv. Kosta meg ikke mye å si i fra heller. Alle visste hva jeg mente. Ingen tilbød meg, ingen pressa.

Men i andre miljøer/ andre som ikke har så mye guts i magen til å si i fra, kan sikkert oppleve det helt annerledes enn hva jeg gjorde.

Gjest this is a signature
Skrevet

Ja, det hadde jeg. Jeg har alltid hatet tanken på å miste kontrollen, så når hasjpipa kom til meg, lot jeg bare som.

:)

Men det var et visst press. I en vanskelig periode i livet mitt på den tida (ble skilt, og var ung) hadde jeg noen venner som virkelig VILLE at jeg skulle prøve LSD, for det ville "hjelpe meg sånn" i den vanskelige tida.

My God. Heldigvis visste jeg mer om meg sjøl OG om LSD enn til å prøve. Det skulle gjort seg for meg akkurat da. Om jeg ikke hadde vært dau, ville jeg helt sikkert ha havnet på lukket avdeling for lengst.

Bare "lata som"..:? :)

Da røyka du ihvertfall passivt..

Skrevet

Ja. Hasjpipa gikk ofte på rundgang på fester, men jeg sendte den alltid rett forbi. Har aldri smakt noen form for narkotikum.

Hasjen fungerte som supplement til alkohol. Tror ikke noen av vennene mine brukte noe utenom festene. Og aldri noe sterkere.

Men å røyke tjall på fest, evt. i kombinasjon med alkohol, kan da overhodet ikke betegnes som å "bruke stoff". ALLE bør vite at sammenlikningen mellom canabis og lsd/heroin/amfetamin/etc. ikke bør tas alvorlig, og kun er 80-talls skremselspropaganda. Akkurat som med alkohol, så er hasj/pot kun en "greie" hvis det blir en vane.

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...