Gå til innhold

Pass eneste gyldig som legitimasjon?

Gjest Lenge siden jeg har vært utenlands

Anbefalte innlegg

Gjest Lenge siden jeg har vært utenlands

Jeg skal reise med fly til Stockholm, og på flybilletten står det at jeg må ta med pass. selskpet jeg skal fly med er britisk. Står det at jeg må tamed pss fordi selskapet er britisk, de er jo ikke med i Schengen? Eller kan jeg risikere å ikke komme med på flyet til Stockholm fordi passet mitt er utgått, og den eneste legitimasjonen jeg har er førerkort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253499-pass-eneste-gyldig-som-legitimasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gikk ut for noen dager siden.

Hvis det ikke er av de nye maskinlesbare passene, men håndskrevet. (de gammle) Så dra på politikammeret og få det utsatt i tre mnd. Reiser du ifra Gardermoen så gjør de det der også. De holder til ved ankomsthallen ved tollvesenet.

Kjempe god tur, og kos deg.

Annonse

Gjest lenge siden jeg har vært utenlands

Hvis det ikke er av de nye maskinlesbare passene, men håndskrevet. (de gammle) Så dra på politikammeret og få det utsatt i tre mnd. Reiser du ifra Gardermoen så gjør de det der også. De holder til ved ankomsthallen ved tollvesenet.

Kjempe god tur, og kos deg.

Det skal jeg. Den turen er liksom en pakke til meg selv. En liten husmorsferie...

Jeg fløy Keflavik - København - Trondheim uten annet enn visakort som legeitimasjon for 2 år siden, men jeg burde nok hatt med passet alikevel. Det er ikke passplikt, men pass er vel eneste gyldige legitimasjon så vidt jeg vet.

Det er riktig, det er passfrihet innenfor schengenområdet, men som gyldig legitimasjon gjelder pass.

Og jeg hadde fått problemer hvis jeg hadde reist til Hellas uten pass. Da vi kom tilbake, var det passkontorll.

Jeg gikk igjennom tre passkontroller og kom unna med "jeg reiser uten pass". Det var flere på samme chartertur som gjorde det samme.

Jeg gikk igjennom tre passkontroller og kom unna med "jeg reiser uten pass". Det var flere på samme chartertur som gjorde det samme.

Men man bør allikevel ikke satse på det. Jeg har vært vitne til folk som har kommet i trøbbel fordi de ikke har hatt pass med (Schengenborgere).

Annonse

Men man bør allikevel ikke satse på det. Jeg har vært vitne til folk som har kommet i trøbbel fordi de ikke har hatt pass med (Schengenborgere).

Nei, det er sant at det er like greit å satse på å ha med pass. Spesielt med tanke på gyldig legitimasjon i utlandet, mht. hotell, politi osv. Selv reiste jeg på budsjett, og det var greit å slippe å punge ut de 1000 kronene da dama på politistasjonen på Gardermoen sa at nødpass var unødvendig:)

Dessuten hadde jeg med mitt gamle, utgåtte pass i tilfelle noe skulle skje.

Poenget mitt var at det går an å reise uten pass med Schengenavtalen dersom man vil det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...